• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

    Fru Bygg, sömnlösa nätter sliter.... skickar styrkekramar! Minns hur det var. Hoppas E finner sin sömnrytm igen så du  får sova.

    Själv har jag haft svårt att sova förra veckan. Ångest just för att gå och lägga mig. Och svårt att komma till ro (ovanligt för att vara mig). Sen så har jag drömt så mycket konstigt senaste nätterna.
    Nu har vi så ljust också, det är inte många timmar det är mörkt, så nu vaknar jag kl 3 ungefär och kan inte somna om förrän vid 4:30. Sen ringer väckaren 5:45. Det blir så jäkla sönderhackat. Skitjobbigt. TAr mig knappt upp på morgonen!

    Men, men, jag ska inte gnälla. Jag får iaf några timmar här och några timmar där!

  • Norrskensflamman

    Vi ska ju på personalkonferens tors e lunch till fre e.m. I grannstaden. På ett SPA.
    Nu fick jag förfrågan att åka en dag tidigare med ett gäng från jobbet för att planera aktiviteterna och fixa och ordna inför konferensen. Min brorsa m fam är så gulliga, de ställer upp o tar flickorna en extra natt med allt vad det innebär av skjutsning och hämtning från dagis o fritids. BAra så att jag kommer iväg
    Tur maken är borta för han hade aldrig släppt iväg mig.
    Jag tycker det ska bli jätteskönt att få miljöombyte faktiskt

  • Fru Bygg

    Ninnis, jobbigt att maken ska vara borta på TUL, men det kommer att gå bra!

    Flamman, härligt att du fick vara kvar på jobbet och att det känns lite lättare hemma. Ta hand om dig och tjejerna!!

    Hvidis, spännande med molvärk och ev. slempropp. Det är ju så nära nu!

    Muggles, bara en månad kvar. Det känns som om det var igår som ni var på operation med Ada och Beda. Hoppas du kan sova lite bättre om nätterna!

    Leksi, hur känns det att jobba heltid? Vi hade samma upplägg med E att vi delade på det en tid, det kändes bra att mjukstarta lite innan heltiden.

    Ingis, ta hand om dig!!! Spännande med bebisverkstad i sommar!

  • Fru Bygg
    Ninnnis skrev 2011-05-03 13:58:44 följande:

    Hej Fru Bygg! Usch vad jobbigt med sömnen. Stackars er! Hur påverkas E av att inte sova ordentligt?

    Hoppas det blir bättre framöver. Du får tänka på att det inte är så många veckor kvar till ledigheten


    E är jättegnällig om eftermiddagarna och kvällarna när man hämtat henne från dagis. Men hon älskar dagis och där är hon alltid lika glad och go säger de. Vi får se om vi inte kan få ordning på det snart. Vet inte hur bara...

    Det är bara 43 dagar kvar att arbeta innan semestern och mammaledigheten, så det är verkligen inte mkt.
    Du kan inte ha många dagar kvar att arbeta, det är ju snart dags för dig också!
  • Fru Bygg

    Heloise, du får aldrig be om ursäkt för allt du skriver. Precis som alla andra så är jag så imponerad över ert mod och er kärlek för Elise. Hon är ju så söt och ni är verkligen de bästa föräldrarna som hon kan ha!
    Hoppas det går bra idag!!! *kramar*

  • Hvidbrud

    Nä, ninnis, han håller inte tidsplanen! Men aj vad det gör ont i ryggen- blir helt kallsvettig! Jag lagar lasange, och maken vill ju inte missa el clasico... Han får helt enkelt vänta till i morgon, som vi alla sagt hela tiden!

  • Hvidbrud

    Fru bygg: lilla e hade en sån period också. Fy vad jobbigt det är! Man blir galen! Det går över, men det hjälper ju inte nu. Vi passade på att lära henne sova i egen säng, när vanorna ändå var uppochner. Nu sover hon hela nätter nästan varje natt!

  • Norrskensflamman

    Fru Bygg, du vet säkert det här, men det  brukar vara så att det där med sömnen går i perioder. Det kan vara en tillväxtfas eller nåt annat, det kruxar ett tag, sen "lokar" det till sig igen.
    Jag minns att mina också hade så där just när de hade gått ett tag på dagis och man tyckte att nu var man inne i rutinerna och att det började flyta på. Då kom nåt sånt där bakslag. Men hav förtröstan! Det går över. Men jobbigt som f-n är det!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård