• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

    Muggles och Hvidis, ja nu är det riktigt nära för er båda. Så spännande!!! Trådtrillingar hade varit något.
    4 maj är en sådan dag som "ALLA" fyller på så varför inte klämma in tre till denna dag, det tror jag.

  • lanovia 08

    Idag har vi varit på andra besöket på MVC. Var ganska intetsägande, lämnade ett urinprov sa att jag mådde ok, fick veta att det inte blir något mer besök förrän v 25!!!, det är ju 15v tills dess. Andra barnet då är man tydligen hellugn och inte behov av besök. Jag vill komma dit och lyssna på hjärtljud och se att allt är ok med bebisen.
    Första gången vi får se Krabaten blir vid RUL, det är synd. Gillade att få se Spillevinken när hon var 13v i magen.
    Jaja...
    Det är väl som BM sa jag får lita till hur jag mår. Vilket iof än så länge är mycket bättre än vad jag mådde med E. Spyr inte lika mycket, mår inte lika illa, även om jag gör det. Skönast är nog att jag inte är lika VRÅLHUNGRIG som jag var med henne vid denna tid. *peppar peppar*

  • Leksi

    Lanovia, skönt att du inte mår lika illa som med E. Ville bara säga att vi fick heller inte se bebisen i magen förrän vid RUL, inte lyssna på hjärtljud ingenting innan dess, och det var ju första graviditeten. Jag var svinnervös vid RUL att det inte skulle finnas någonting alls i magen!
    Mycket väntan där i början av graviditeten... Har det börjat synas något än?

    *Håller tummarna för Hvidis och Mugglans nära förestående förlossningar* Spännande!!

    Vilken fullspäckad vecka Flamman! Absolut ska du omge dig med människor du mår bra av!! Hur känns det med förkylningen nu då?

    Förlossningsbok i flygplan på arbetstid Ninnis...? Vaffo dådå?

    Hej Fru Bygg! *vinkar* Kul att höra från dig!

    Här har A haft hög feber hela dagen, känns inte som rätt vändning efter att han varit förkyld i en vecka. Själv är jag också förkyld och hade hoppats på att få avsluta föräldraledigheten på ett roligare sätt. På måndag börjar jag jobba heltid igen! Imorgon får vi dock besök av en tjej (och hennes familj) från föräldragruppen som jag inte träffat sedan december då de flyttade till en annan ort så det ska bli jättekul!

  • Fru Bygg

    Lanovia, det är ju superlänge tills nästa besök hos BM. Vi tänkte först gå hos samma BM som vi hade med Ella, men halkade sen in hos en privat BM som lät en göra VUL tidigt. Där har vi sedan gått och är supernöjda! Vi har varit på ett inskrivningssamtal i v. 10-11 ngt och sedan har jag nästa besök nu i v. 21 (nästa vecka). Men dess innan har jag fått ringa om jag ville komma och lyssna på hjärtljud, för vår BM kunde verkligen förstå att det är jobbigt att inte få höra/se bebisen innan RUL. (Nu blev det ju inte så länge emellan eftersom vi gjorde KUB, men det är så skönt med en förstående BM).
    Vi kommer ha lika många besök hos BM med detta barnet som med första. De gör ingen skillnad på det och sen får man även ett TUL på slutet hos BM.

    En liten fråga till er alla. Med Ella hade jag moderkakan i bakväggen, men nu med Pricken så ligger den i framkant. Jag har sedan kanske två veckor känt av lite buffar och rörelser, men kommer man att framöver känna sparkar lika väl som om man har den i bakkant?

    Lanovia igen, skönt att du mår bättre än med E. Bara kom ihåg att ta det lugnt, det är jobbigare andra gången eftersom du har en liten där hemma och inte kan vila lika mkt! Ta hand om dig, vännen!
    Coolt att du är precis 10 veckor efter mig. Ninnnis är nog 11 veckor före mig (om jag räknar rätt). Detta innebär ju att det ska bli ett plus till om ngn vecka för ngn, tycker jag!

  • Fru Bygg

    Leksi, jobbigt att A har hög feber. Hoppas den går över snart! Hur känns det att börja jobba heltid igen?

  • Fru Bygg

    Flamman, klart att du ska omge dig med människor som får dig att må bra. Det förtjänar du verkligen! *kramar*

  • Hvidbrud

    Fru bygg: har själv inte prövat att à moderkaka i framvägg, denna gången har jag den i övre bakvägg och det måste jag säga är skönt! Särskilt nu när han har blivit så stor och stark. Lilla e kunde få in fullträffar i revben och magsäck, nu har jag en krockkudde i vägen! (å andra sidan slapp jag de där pinande nålarna när huvudet står emot bäckenringen den gången...). Ninnnis har i framvägg också tror jag?
    Vi går också hos provar bm. Fick vul i v 9, nup, rul och tul. Och hjärtljud varje vecka från v.34 (men det var ju för att det hoppar som en liten tosse).
    I övrigt tycker jag att idag är en bra dag att föda!

  • Ninnnis

    Fru Bygg, som Hvidis skrev har jag moderkakan i framvägg. Jag kände första buffen i v. 21 och sedan v.22 någonting har jag känt honom varje dag. Han verkar vara väldigt aktiv. Nu har jag iofs inget annat att jämföra med. 

    Vi kanske skulle uppdatera BF-listan?

    Hvidis 7 maj
    Muggles 3 juni
    Ninnis 3 juli

  • Ninnnis

    Lanovia, vi hade hälsosamtal i v.6 och inskrivning i v.12, sen var nästa BM-besök i v.26. Visserligen hade vi VUL i v.9, NUPP i v.13 och RUL i v.19, men jag tyckte det var länge mellan besöken hos BM. Ultraljuden görs ju på sjukhuset av andra BM.

    Nu har vi BM-besök inbokade varannan vecka fram till 7 juli och TUL 10 maj. 

  • Ninnnis
    Leksi skrev 2011-04-28 21:08:41 följande:
    Förlossningsbok i flygplan på arbetstid Ninnis...? Vaffo dådå?
    Det ingår i mina arbetsuppgifter ibland. Eller, det ska det egentligen inte göra men ibland kör det ihop sig och då får jag rycka in.
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård