• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

    Fru E vad kul att du också vill vara med på fika.

    Vad gäller jobb vet jag inte hur länge jag blir hemma nu. Tills de hittar något nytt åt mig... Eller jag hittar något nytt åt mig själv. Men det sista är inte lika lätt fixat.

    Jag blev klar med jobbet tidigt i fredags förmiddag så jag hann följa med till öppna förskolan o mysa med familjen hela dagen. Även om jag förmodligen blir hemma några veckor nu är det ju inget jag säkert vet så jag var glad över att kunna följa med dem i fredags.

    Igår var jag med orkestern hela dagen, vi hade genrep och sedan konsert. Kul att hinna var med där lite ialla fall, även om det inte är högprioriterat just nu. vilket jag börjar märka påmin ambis, orkar ju ingenting längre.

  • passionsblomman

    Apropå "ambis" och min tid som spelandes trumpet, jag blir GLAD och pigg i kroppen av den här:


    ">



    HEJJA Daniel! Skrattande

    *spränger högtalarna på datorn*

    Dessutom: vintergäcken står i blom i "lunden" och runt päronträden här. Det är vår!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Heloise

    Imorgon börjar Panzer jobba igen

    Hoppas alla börjar må bättre i förkylningar och magsjukor. Stackars Moa som måste få ögondroppar.
    Iförrgår klippte jag Elise i fingrer
    Inte mkt men lite grann, tillräckligt för att hon skulle gråta och för att blodet skulle rinna Kände mig som den värsta morsan någonsin, men så berättade H( Elises gudmor) att en av hennes kompisar klippt sin son i fingret och så här 1 år senare så uppvisar han inte några större tecken på trauma. Jag var så jävla försiktig, men naturligtvis ryckte hon till precis när jag klippte nageln. Vi har provat att fila( flådd babyhud) riva( extrem ekonomiklippning) så jag provade med en tång( inte sax utan tång, men man säger väl inte tångat?) och det gick bra, typ halva handen sen, blodbad i smurfhuset Vem visste att den största utmaningen skulle bli att klippa naglarna på barnet? Inte  jag iaf, sätta sond går bra, men klippa naglar? Not so much...

    Men jag är inte den som är den och har bestämt mig för att Elise ska ha vantar på sig jämt, då kan naglarna växa bäst de vill

    Blomman, du ska vara ego nu. Ta hand om dig, din son, din man och Truls, men främst dig själv!
    Flamman jag hoppas lilla T mår bättre och att ni hittar en struktur som passar.

    DAA: Ang barn och sömn, jag är fel person att fråga, jag måste ju väcka min unge. Men jag tror nog att det kan bli jobbigt för er om barnen inte har bra sovrutiner. Du kan ju inte bära runt på båda två. En av de bra sakerna neotiden förde med sig är att Elise gärna sover själv, så vi behöver inte " träna" det. Det är klart att man vill ta upp dem, och det är klart att de vill sova i famnen, men man måste ju göra saker hemma, städa, tvätta, laga mat. Och någon gång måste ju mannen börja jobba, det måste ju faktiskt vara praktiskt för dig/er.

    I morgon är en kul sjukhusdag igen, först habilitering, för att bestämma hur vi vill lägga upp det och sen läkarbesök på sjukhuset.

    hoppas sd har lugnat ner sig fru sy

  • Ninnnis

    Heloise, en kompis kompis 5-åriga son klippte sina naglar själv och de blev för korta vilket ledde till blodförgiftning Det verkar vara fler än ni som har problem med små naglar. Hoppas du och Elise klarar er på egen hand när Panzer börjar jobba.


    Blommis, klart du ska fokusera på dig själv och din familj. Vi ska ju GE dig energi, inte TA energi från dig. Kram!


    Fru E, hur har du det? Jag drömde härom natten att du väntade fyrlingar!


    Aleta, är det något speciellt som har hänt eller har du "bara" fullt upp?


    Flamman, skit med inställt läkarbesök, men som du säger är det kanske en mening med det också.

    Bruttan, vilken dramatik det verkar vara för tjejerna i Afrika! Hoppas de har en oförglömlig resa.

    Lanovia, skönt att du kan vara hemma med maken och E litegrann.

    Fru Bygg, hur är det med dig?

    Ingis, är det nu i veckan rättegången är?

  • Ninnnis
    lanovia 08 skrev 2011-03-06 12:04:31 följande:
    Jag vara dock tvungen att fnittra lite åt första sparken "utifrån". Ja han har väl inte känt någon "inifrån" innan eller??
    Haha, nej inte vad jag vet
  • Ninnnis

    Villemoa, Leksi och Ankan, fy sjutton för diverse sjukdomar! Hoppas ni får vara friska allihop.

    Fru Sy, du är jätteduktig som håller ut och agerar kuvös för Orvar. Heja dig!

    Lanovia mfl, jag tror jag kan den 7 maj, med lite förbehåll för att bästa väninnans bebbe tittar fram ungefär då.

  • Ninnnis

    Vad hände med radavståndet i mitt tidigare inlägg?

    Jag ber om ursäkt för allt jag glömt kommentera. Jag läste ikapp igår och minns inte allt jag skulle kommentera idag. Kram till alla som vill ha!

  • lanovia 08

    Ninnis, fel helg. Jag skulle vara mycket gladare om du kan helgen efter istället. Alltså 15 maj. *håller tummar och tår*

  • Fru E

    Helgen den 15 maj kan jag  mycket bättre än den 7 skriver in i kalendern!

    Men jag säger som Ingis, kanske vi kan få till en fika innan med lååååångt till maj enligt mitt tycke

    Nu möte!

    Kram &

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård