• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2011-02-03 15:56:05 följande:
    Hej!

    Åh jag liigger så fet-back på läsning och kommentarer så jag vet inte var tjag ska börja!

    ...varför inte helt EGO och uta övriga kommentarer då! Skäms

    Jag har inte fåttt ihop sömnen så bra de senaste två dygnen trots tabletten, så jag är ganska trött, men jag har å andra sidan fått en del gjort här hemma igår och idag och dessutom träffat kuratorn och sjukgymnasten i förrgår. Jag har fått ett övningsschema med 7 olika moment som inbegriper en pilatesboll och ett gummiband. Dessa ska jag göra varje dag. Jag ska också föra träningsdagbok, med vad, vilken tid och hur det kändes. Kul att hon kom med den grejen, eftrsom jag själv tänkt skaffa en bok och föra lite dagbok över den här tiden.

    Pilatesbollen är införskaffad, gummiband fick jag av henne och första övningspasset gjorde jag igår. Jag tror det kommer att bli jättebra bara jag får in rutinen.
    Promenaderna har jag ju påbörjat också och det känns bra.
    Apropå det, så ska jag ge mig ut nu strax.

    Jag har gått ner 6 kg nu. Sedan den 10 januari. Det var väl bra va?

    Annars är det lite grubbel över pengar, då vi fortfarande behöver lämna båda bilarna på verkstad för respektive fix, och behöver få ihop pengar både till veden för nästa år, och för att betala diskmaskin, luftavfuktare och den tvättmaskin vi nyss skrivit på för-eftersom den vi hade rasade totalt förra veckan. Nu är det räntefritt att lägga upp på Elon på 6 månader, men vi har ju inte så mycket in oavsett, så det känns en aning krampaktigt. Det är ju inte onödiga saker vi köpt precsi, men jag säger det igen: den där postkodmiljonären får gärna ringa snart...
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Heja Blommis, kämpa på! Jättebra viktnedgång!
    Har också fört träningsdagbok och det tyckte jag var jättebra! Man ser vad man gör och kan hitta förklaringar till varför det inte känns bra alla gånger. Jag hejar på dig - heja, heja, heja!
  • Aleta

    Blommis! Det var minsann inte dåligt, 6kg! *impad*

    Jobbigt med pengar och tvättmaskin och allt. 
    Jag skickar lite hokuspokus till postkoden också!
    "Riiiing til Bloooman! Riiiing, grannyyyyran har gått till hennes poooostnummeeeer nuuuu!"  

  • Ninnnis

    Blommis, 6 kg är ju SKITBRA! Hejahejaheja dig!

    Mindre roligt med alla kostnader. Jag hämtade min bil på verkstaden idag, ca. 9000 kr fattigare... Hoppas ni får ihop det med alla utgifter.

    Är blommorna på riktigt? Eller, färska, liksom? Äh, du fattar vad jag menar! Härligt vårtecken i så fall.

  • Ninnnis

    Villemoa, killen i affären visade ingen hårdlift. Det ska vi kanske titta närmare på.

    Hvidis, bra att papprena är inskickade och att sjukgymnastiken verkar bra. Nu ska du bara vara rädd om dig!

  • Fru E

    Lanovia-det jag försökte säga med mitt flummiga inlägg var att jag tyckte det var synd att inte alla vågar skriva allt de vill här inne pga att andra kanske tar illa upp. Och eftersom det är många som är gravida eller har småbarn så tolkade jag det även som om att det ev kan vara av rädsla för att "såra" mig som man inte skriver vilket jag inte alls vill vara orsak till. Allas problem är lika mycket värda att skriva om!

  • Fru E

    Lanovia-så surt med resan men något annat borde ni kunna hitta

    Ninnis-9000 för en service *ryser* är otroligt tacksam för att vi har makens bror som är bilmekaniker! Just nu lägger vi pengarna på huset men förstår inte vart alla pengar tar vägen när vi ändå är klara med allt det stora, ja förutom luckorna då som blir det allra dyraste momentet i köket . Men många skruvar/spikar/lister små blir några tusen på en månad trots allt......

    Hvidis-hoppas att du får igenom allt så du kan vila nu!

  • Heloise

    Grattis Fru Bygg!!

    Och grattis blomman, oj vad du har varit duktig, 6kg är ju jättebra!Skål

    När det gäller vagn så snålade vi ju och köpte en beg, det vart en emmaljunga classic smart( cheapo edge duo). Jag (för Panzer sket liksom i vilket, bara den rullade) valde just classic smart för att den har underbara lufthjul och för att den har en rymlig liggdel, sen är varukorgen inte av tyg. Det där med varukorgen var det bruttan som tipsade mig om, bor man där det är mkt snö och där det blir kallt så är metallkorg bättre, eftersom tyget blir blött och så stelnar det i kylan och kan skadas alt mögla fort. Jag provade city cross, men tycker att den vi har är skönare och köra, den har underbart gung och dessutom är den hög. Jag vill inte böja mig ner i vagnen.
    Hade jag haft råd så hade jag köpt en edge duo ny, men det blir kanske en annan ggr.

    Nu The Shield

  • dfk

    Blomman, härligt! Det är ju jättebra med 6 kg!! Tack för den fina bilden med tussilago!

    Solde, tack för pepp! Jag ska försöka hålla utHjärta

    Lanovia, vad tråkigt med er resa!

    Ninnis, nä usch det var mycket pengar på bilen....

    Fru Sy, mums jag tar gärna lite fika!

  • ingenjörsbruden

    Hej flickor....sliten ingis här....

    nu ska vi se här......

    GRATTIS till tillsvidareanställningen! Hoppas du trivs!

    Duktiga Elise! Massa pussar o kramar till både henne o Heloise. O du....det där med att vara präktig o safta o sylta o laga spännande ny  mat o bla bla bla....skit i det....det är överreklamerat.....o vad har man ut av att lägga mängder av energi o tid på det? Det är ju bara mindre tid som man lägger på sitt barn....om man nu inte har en sjusovare som sover mängder...... Du är underbar o superduktig som du är! Kan inte Panzer ta Elise några timmar så att du får sova åtminstone några timmar ostört? *KRAMAR OM*

    Ninnis: Naaaaaw va härligt att allt såg bra ut.....killar verkar vara duktiga på att visa upp sina ädla delar... är det ngt genetiskt kanske! Behövs lite killpower i tråden! *KRAMAR*

    Hvidis: *håller tummar o tår krampaktigt o mässar med i hjärntvätten av försäkringskassan* Kul med nya kunskaper! Hoppas behandlingen hjälper massor! Du är mer än väl värd bad o vila efter allt ditt slit! *kram*

  • ingenjörsbruden

    Blommis: 6 kilo är kanon! Mööööög med dyra utgifter

    Villemoa: PEST med vattenläckage!!!!!! Hoppas det går bra med reperationen.

    Fru Sy: Skönt med sjukskrivningen! Tro tusan du klarar av kuvösandet med både kladdkaka o våfflor!!
    Det är du väldigt väldigt väldigt vääääääl värd!!!! Speciellt om ni inte har fått nuppa på hur länge som helst.....

    dfk: Jaaa vill osså ha våren här! Hörde härligt vår-fågelkvitter idag....*hoppas hoppas*

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård