• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

    Fru sy jag sällar mig till skaran som är imponerade över hur bra du klarar av rollen som levande. Man klarar ju det man måste klara, men ändå... i am impressed.

  • Fru sy

    Lanovia: Sååå tråkigt. Klart ni blir besvikna när ni sparat och sett fram emot resan.

  • lanovia 08

    Tidigt du var vaken imorse. Skönt att ha mamma på besök kan jag tänka mig.

  • lanovia 08

    Fru E tycker inte du skall gå o ha dåligt samvete. Om vi inte vågar skriva här av rädsla att göra någon ledsen är det ju inte ditt fel, du har ju aldrig sagt att vi inte får fortsätta våra liv.

    men hur går det med er? Hur mår ni? Vad har ni för planer framöver?

  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2011-01-31 21:38:21 följande:

    Ni har väl röstat va?


    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3900109.htm...#top


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Röstat och  lagt som favorit! Får läsa mre där sedan när mer tid finns.

    Skall försöka läsa ifatt här sedan under dagen. Nu skall det skrivas griftetal till begravning i morgon och göras agendor till söndag.

    Har varit på kurs två dagar. Kul, men mycket som blir liggande "i verkligheten".
  • Norrskensflamman

    Ninnis: Så underbart med en liten grabb!!!

    Vi hade hårdlift. Det kändes stadigare att bära bebisen i den. Men lite tungt förstås. Med första barnet bodde vi på andra våningen och hade barnvagnsrum i källaren, dvs tre trappor att gå uppför. Med andra barnet hade vi hus och barnvagnen i garaget och jag bar sovande bebbe i hårdliften in i huset.
    För oss funkade det bra. Jag har ingen erfarenhet av mjuklift, men det är säkert ett bra alternativ också.

  • Aleta

    VI hade mjuklift, bodde en trappa upp, men så snart hon var lite större så använde jag mest bärsjal. Vagnen stod ofta hemma. 

  • Soldemor

    Bruttan: Just nu känns det som om kartongerna växt fast, har varit så exalterad över närheten till trängingslokalen så jag har nog i ärlighetens namn hängt mer där än hemma (känns det som i kroppen iaf!). Ikväll är det en av veckans höjdarpass, nattaerobic kl 20.15, men sedan blir det kartongrace på fredag. MaKen vill lämna kartonger på sitt jobb (och de vill ha tillbkaka dem, lustigt sammanträffande!) så då rar jag en IKEA-sväng till när vi ändå skall till Malmö. Dessutom är det sista möjligheten på länge att få hem möblerna när jag är ledig en vardag. Efter måndag dröjer det till slutet av mars innan jag har ledig vardag igen. Så på lördag blir det förhoppningsvis Klippan och den trevliga IKEA-varianten på moraklocka.  Har verkligen gått igång på heminredning, som  jag inte alls varit intresserad av innan. Idag blir det en brödlåda, en sådan där i stål, för den passar så bra till handtagen i vårt kök (fast det var makens replik och inte min. Så långt in i heminredningsträsket har jag inte sjunkit än )

  • Aleta

    Soldemor, jag hörde på radion igår att svenskar var bland de mest intresserade av heminredning i världen!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård