• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fjällbruttan

    Nu ska jag göra i ordning äggröra och käka frukost, för nu har de andra mumsat sina mackor..
    Jag klarar bara inte att sitta bredvid och se dem än...

    Fan att man skulle bli en mack-alkoholist, kunde jag inte fått noja på att samla kottar istället??

    Till er alla som jag glömt att skriva nåt till här, ni finns i mitt hjärta, det är bara hjärnan som inte har rätt uppkoppling...

    Daa... hur går det med Axel och Fälga och er själva?
    (maken kom förbi och frågade )

    Och så undrar han hur det är med familjen Helipanzer?
    Och hälsar maken att inlägget som Heloise skrev om att sitta ner i båten var synnerligen klokt och insiktsfullt, jag håller med honom, och att du är fantastisk på att uttrycka dig!

    Kramar till er alla och hoppas ni mår gott!

  • Soldemor
    lanovia 08 skrev 2011-01-26 21:21:35 följande:
    HInner inte skriva så mycket mer nu. Men snabbt svar till Ninnis. Det går bra för maken och E på hemmaplan. E har varit väldigt gnällig de senaste dagarna så lite jobbigt har han haft det. Men han gillar läget och verkar trivas.

    Solde, då förstår jag varför det heter nattpass- om man riskerar ligga vaken hela natten sedan...
    Fast igår somnade jag som en gris, när jag väl kom i säng!
  • Soldemor
    ingenjörsbruden skrev 2011-01-27 09:34:40 följande:
    Hej godingar!

    Solde: Har tyvärr ingen aning om var du kan få tag i tunikan...kanske på nätet?

    Idag ska jag storstäda huset, handla o sen kommer svärisarna på liten fika innan vi tillsammans ska gå o hämta loppan på dagis!
    Det är en ICHI, glömde jag kanske skriva. Har sökt som en galning på nätet, men utan resultat. Men om någon mot all förmodan ser den...?
  • Norrskensflamman

    Vad ni är gulliga
    Ta med er vinterkläder, -20 imorse!

    Jag ska på födelsedagsfest hos en kompis på lördag
    Ingen stor tillställning, men det ska bli mysigt att sitta och surra med henne och äta gott, dricka gott.
    Just idag känns det som att det är dags att torka tårarna, räta på ryggen och lyfta blicken.
    Men innan kvällen så kan det kännas annorlunda...
    Jag känner mig rätt bräcklig ändå. Som att jag går på krossat glas och inte vet när skärvorna ska skära in i fotsulorna.

  • Daa

    Flamman: många varma kramar. Klart du känner dig bräcklig efter allt som varit och allt som är. Glöm bara inte bort att du är underbar och fantastisk.

  • Fjällbruttan
    Norrskensflamman skrev 2011-01-27 12:50:26 följande:
    Vad ni är gulliga
    Ta med er vinterkläder, -20 imorse!

    Jag ska på födelsedagsfest hos en kompis på lördag
    Ingen stor tillställning, men det ska bli mysigt att sitta och surra med henne och äta gott, dricka gott.
    Just idag känns det som att det är dags att torka tårarna, räta på ryggen och lyfta blicken.
    Men innan kvällen så kan det kännas annorlunda...
    Jag känner mig rätt bräcklig ändå. Som att jag går på krossat glas och inte vet när skärvorna ska skära in i fotsulorna.
    Hallå tjejen, du får låna mina Nokiastövlar

    Varma och sköna och glaset kan inte tränga igenom!

    Sätter mig raskt vi symaskinen och börjar sy en bomullsvadderad onepice!
    Jag kommer snart med den och traktorn!

    Kram
  • Norrskensflamman
    Galning där (Fjällbruttan)

    Jag ska på kören ikväll. 
    Fick hjälp från oväntat håll med flickorna ikväll så att jag ska kunna gå och sjunga. Det ser jag fram emot.
  • Daa

    En liten rapport bara (det börjar snart vara dags för mat för små hungriga parvlar, gissar jag):
    Vi har insett att det idag är en månad sedan som dagen började med ett piiiiijoff! (när fosterhinnan gick sönder lät det så tyckte jag ) och fortsatte med förvirring och förundran. En hel månad!

    Axel och Fälga växer och frodas. De äter därefter och jag producerar så gott det går och fyller ut med ersättning. Axel väger nästan 3,5 kg och Fälga är med sina 2,8 lika stor/liten som jag var när jag föddes. Det får mig att tro att det inte var något fel som gjorde henne liten för sin ålder, utan att det helt enkelt är mamma-arvet. Vi har fått ha några relativt lugna nätter när barnen sovit mellan matningarna.

    De kan strula rejält när det är dags för amning och göra att jag allvarligt överväger att sluta amma för att de inte är intresserade, för att vid nästa tillfälle suga ivrigt och bli mätta och nöjda. Så jag antar att jag fortsätter att delamma så länge jag orkar. Det där med dubbelamning verkar ligga alldeles för långt borta för att någonsin bli verklighet. Men jag har blivit överraskad förr.

    Jajamen, nu signalerar Fälga kris och panik.

    Tänker på er. Många kramar och ett helt gäng ar

  • Soldemor
    Daa skrev 2011-01-27 13:08:10 följande:

    En liten rapport bara (det börjar snart vara dags för mat för små hungriga parvlar, gissar jag):
    Vi har insett att det idag är en månad sedan som dagen började med ett piiiiijoff! (när fosterhinnan gick sönder lät det så tyckte jag ) och fortsatte med förvirring och förundran. En hel månad!

    Axel och Fälga växer och frodas. De äter därefter och jag producerar så gott det går och fyller ut med ersättning. Axel väger nästan 3,5 kg och Fälga är med sina 2,8 lika stor/liten som jag var när jag föddes. Det får mig att tro att det inte var något fel som gjorde henne liten för sin ålder, utan att det helt enkelt är mamma-arvet. Vi har fått ha några relativt lugna nätter när barnen sovit mellan matningarna.

    De kan strula rejält när det är dags för amning och göra att jag allvarligt överväger att sluta amma för att de inte är intresserade, för att vid nästa tillfälle suga ivrigt och bli mätta och nöjda. Så jag antar att jag fortsätter att delamma så länge jag orkar. Det där med dubbelamning verkar ligga alldeles för långt borta för att någonsin bli verklighet. Men jag har blivit överraskad förr.

    Jajamen, nu signalerar Fälga kris och panik.

    Tänker på er. Många kramar och ett helt gäng ar


    Puss på parvlarna!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård