• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor

    Hej alla!

    Kul att läsa om dina goda och konstruktiva tankar, Blommis! Supportar allt vad jag kan med goda tankar härifrån. Tror stenhårt på dig och dina ambitioner. Kommer att bi så bra!  (och visst är det nära himmelriket att kunna se bra!)

    I lördags blev jag också lite sugen på att gå i kloster. Vi var och såg filmen "Gudar och människor!. Skall ni bara se en film på bio i år, så se den, den är så obeskrivligt bra!

    Den börjar med att man får se brödernas stillsamma liv i klostret, med olika tideböner, när de att och läste teologiska texter, jobbade i sin trädgård och tillverkade honung som de sålde på den lokala marknaden. Det hade jag också kunnat göra, helt klart (men då ett kloster med gott om katter i!)  Filmen är vacker och hemsk om vart annat, och jag förstår att den fått så många priser och utmärkelser. Se den!

    Vet ni förresten hur kul det är att ha en byggfläkt i sitt arbetsrum?

  • Soldemor

    Fick förresgen igång min androidtelefon igår. Attans vad mycket allt möjligt som finns i den! Och den verkar inte riktigt konstruerad för mina korviga fingrar, hoppade ur menyerna hela tiden! Arrggh! Fick nästan psykbryt på den stackars telefonen. Den känns något lite överarbetad för mig, fast jag kanske lär mig att hantera den, så att jag exempelvis kan vara här när jag är nere i tvättstugan och så, kanske...

  • Soldemor

    Bruttan: Ser i andra tråden att Victorias ev graviditet diskuteras om huruvida (japp, där kom prästspråket in!) man kan se det i ögonen. Hämta din make och låt honom se på Vickan!

  • Soldemor

    Fick precis denna från maken via mail:

    Vad har män och moln gemensamt?
    - När de dunstar blir det en bra  dag

    Vad är en man i saltsyra?
    -  Ett löst problem

    Vad säger en man som sitter i vattnet till midjan?
    - Det här går över mitt förstånd

    När är en man värd 10 kr?
    - När han hämtar kundvagnen

    Vad är en man som hoppar ut från 15:e våningen?
    - Ett bidrag till "Bo bättre"

    Vad är skillnaden mellan hundmat och en man?
    - I hundmat finns det mer hjärna

    Varför ska en kvinna hellre vara söt än klok?
    - För män kan se bättre än tänka

    Vad är skillnaden mellan en man och yoghurt?
    - I yoghurt finns det kultur

    Vad kallas män som mist 90% av sin intelligens?
    - Änkemän

    Varför finns män över huvudtaget?
    - För att vibratorn inte kan klippa gräsmattan

     
    Kanske en hälsning till alla ärkeas!

    Nu drar det ihop sig till konfirmander, idag skall de börja arbeta med sin egen mässa de skall ha i mars!

  • Fru sy

    Ingis: Härlligt att hon trivs på dagis! Visst är det ett bra betyg att de andra barnen vill sitta hos dig, men jag hade ju inte trott ngt annat. Du verkar ju vara så mysig Jag har alltid varit tokig i barn, hållt till mkt på förskolan där min mamma jobbar genom min uppväxt. Undra hur jag kommer bli nu sen då. Kommer jag bli ännu "tokigare" eller blir det tvärt om?

    Soldemor: Övning ger färdighet, kämpa på så du kan hänga hos oss när du är i tvättstugan.

    Klockarbol: Ja handarbete är balsam för själen. Slås varje gång av hur lugn jag blir när jag får ha ngt i händerna. Synd att inte eleverna kan bli det i skolan, vilka lugna lektioner man hade kunnat ha då

    Ninnis: Hoppas kursen är bra idag och att du orkar med hela dagen!

    Blomman: Tycker absolut att du ska köra på blommetoden, låter kanon.

    Kram till alla er andra!

  • Fru sy

    Var på koll av tappen i förmiddags, och det har hållt sig stabilt sedan förra veckan. Så skönt! Ska fortsätta på samma vis hemma och ta det jättelugnt. Kommer bli sjukskriven resten av graviditeten sa läkaren, iaf till v.34 för sen får man inte sjukskriva pga sammandragningar enligt henne. Hon tyckte därför att jag skall prova att söka havandeskapspenning, och får jag inte det så skulle vi se hur vi löser det. Så nu sitter jag här och försöker fylla i dem papprena bra.

    Det gjordes även ett tillväxt ul för att kolla att han växer som han ska. Och det såg bra ut. Han beräknas väga 950 g nu i v.26+3 och det verkar vara normalt tycker jag... snart uppe på 1kg

  • muggles

    Hej, hann inte mer än in i granntråden snabbt och rapportera att allt såg bra ut idag men det har ni hört väl? Jag hade faktiskt en bra magkänsla men visste såklart inte om jag vågade lita på den. Dels mäter jag magen (maniskt) varje kväll för att se så den inte sticker i väg helt plötsligt. Och dels har jag känt av båda. Men nu har de små rackarna vänt sig i säte båda två! De som låg så fint med huvudena tätt i hop neråt förut. Nåja, det är mitt minsta problem...

  • passionsblomman

    Tack för att ni tänkte på mig idag!
    Det har tagit en evinnerlig tid, eftersom jag är hänvisad till att åka buss medan vi väntar på att bilverkstaden ska öppna (semesterstängt). Bussarna som går mellan min by och VC är i stort sett skolbussarna, så det blev en väldans lång dag kan man säga.
    Men bra.
    Teamet består av idel trevliga och vettiga kvinnor känns det som. Efteråt hade jag ett eget möte med sjukgymnasten. En första träff är ju alltid just bara det, emn den är viktig för känslan av hur det kan komma att bli. Jag tror det kan bli kanon, faktiskt.
    Ytterligare en person ska blandas in i det hela-mycket för att jag som en del i de närmaste månadernas arbete med mig själv har valt och fått stort stöd för att försöka komma ner i vikt efter katastrofuppgången de senaste åren. Det är någon särskild avdelning för hälsan där man kan få stöd om man tex ska sluta röka, dricka eller gå ner i vikt eller vad det nu kan vara.
    Så det blir kuratorn, sjukgymnasten, läkaren och den här fjärde som jag inte vet vad hon är, plus samordnaren.
    Det kommer att bli ett idogt arbete med mig och för mig själv och utifrån mina behov och min förmåga. Och jag ska göra det själv men med deras stöd och hjälp i processen. Låter ju självklart alltihop när man ser det, men hur ofta i livet har man verkligen plats för just det där? Iallafall för mig så finns det en stark tendens att det i stort sett alltid är saker som ska ske utifrån andra måsten och behov och så blir det ingen tid/kraft/ork kvar till ens egna.

    Min enda lilla käpphäst är att de väl vill att jag ska ta antidepp vilket jag helst inte vill, men vi har kompromissat och jag ska börja med en rogivande tablett för att trigga kroppens sömnsignaler, och kanske räcker det långt med bättre sömn. Annars blir det mer medicin som en starthjälp i processen.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Aleta

    Härligt!

    Blommis team är bra!
    Mugglorna mår bra!
    Fru Sys tapp är stabil!
    Så ska det se ut!  

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård