• Jag han
    Äldre 20 Oct 17:57
    6765 visningar
    16 svar
    16
    6765

    lämna in gammalt guld o få en ny?

    Hur fungerar det egentligen?
    Jag har lite gammalt guld som jag inte vill ha. Är det billigare att lämna in det till en guldsmed som gör en ring av det Har kanske inte så det räcker till en hel ring heller..
    Vad kan sånt kosta??
    Är det dyrare än vigselringar på ex, guldfynd?  Eller är det billigare? Vill ju ha diamanter i också.
    Har fått för mig att guldsmeden är dyrare än kedjor. Men om man har lite eget guld kanske det inte blir så dyrt??

    Lite rörigt inlägg, men skulle vara tacksam för svar!

  • Svar på tråden lämna in gammalt guld o få en ny?
  • pyrro
    Äldre 21 Oct 07:02
    #1

    Vi köpte våra schalinsringar hos en vanlig kedja, min mamma hade lite gammalt guld som vi fick av henne. Vi lämnade in det på butiken och fick då byta guld mot guld....dvs dom drog av vikten från priset på ringarna och så fick vi betala en liten mellanskillnad. Dom använde alltså inte vårat guld till dom nya ringarna. Det går även att göra så men det är dyrare som jag förstog det

  • Jag han
    Äldre 21 Oct 07:23
    #2

     


    pyrro skrev 2010-10-21 07:02:50 följande:
    Vi köpte våra schalinsringar hos en vanlig kedja, min mamma hade lite gammalt guld som vi fick av henne. Vi lämnade in det på butiken och fick då byta guld mot guld....dvs dom drog av vikten från priset på ringarna och så fick vi betala en liten mellanskillnad. Dom använde alltså inte vårat guld till dom nya ringarna. Det går även att göra så men det är dyrare som jag förstog det

    jaha, det var ju bra att veta! Tack snälla för ditt svar. Schalins ringar är ju så fina... :)
    Ska fundera lite hur jag ska göra, då jag har ett halsband från min mormor som jag är sugen på att använda till min vigselring.

  • Granat­öga
    Äldre 21 Oct 10:48
    #3

    Man kan sälja sitt gamla guld och få kontanter..Eurogold betalar bäst just nu 190:- grammet! Det är ju en liten början till ringar.. Annars är det ju bara att gå in hos en guldsmed o höra efter vad denne kan göra med just ditt guld. Vi har lämnat in mycket guld hos en guldsmed och hon gör ringar precis som vi vill ha dom.

  • pyrro
    Äldre 21 Oct 10:55
    #4

    Vet inte exakt vad vi fick per gram, men enligt hon i butiken (som är en släkting som jag litar på) så fick man mer betalt när man bytte in guldet än sålde för kontanten så det kan ju vara värt att kolla.
    "Vårat" guld hade ingen känslomässig anknytning för oss, men om din mormors halsband är av betydelse för dig så är det ju kanske bättre att låta smälta ner det och göra en ring av just det:)

  • Junibr­ud11
    Äldre 21 Oct 14:06
    #5

    Vi tog kontakt med en guldsmed som ritade upp min drömring det blev många tusenlappar billigare än en liknande jag hade hittat hos en kedja.. Så det är nog olika men helt klart värt att kolla runt! Vi har även gammalt guld som vi lämnar in och det guldet använder han sen i ringen. och gör den nästan gratis =)

  • Jag han
    Äldre 21 Oct 16:31
    #6

    Tack snälla ni för era svar! Skulle gärna vilja använda min mormors halsband. Känns bättre än att sälja det då min mormor ville att jag skulle ha halsbandet. 
    Smycket är inte så vackert, så känns som en fin sak att använda det i min ring.. Men allt handlar ju om kostnader för oss tyvärr :(
    Men verkar som om det inte kostar skjortan enligt er.

    Tack snälla!

  • Jämntj­ock
    Äldre 21 Oct 16:35
    #7

    Vi är också inne på att återanvända gamla smycken i min vigselring. Min blivande svärmor vill gärna att vi använder hennes alliansring, vilket passar mig fint eftersom stenpartiet är precis så som jag vill ha det. Till själva ringen skulle jag vilja använda min farfars föräldrars vigselringar. Hoppas att det inte blir alltför dyrt bara!

  • saahan­03
    Äldre 28 Oct 11:13
    #8

    Jag betalade min nya förlovningsring + vigselring med gammalt guld. Dom drog av 500:- per gram på ringarna. Jag "betalade" alltså ringarna med mitt guld. Det enda jag betalar för förlovningsringen är 1000:- i arbetskostnad och för vigselringen betalar jag stenarna + arbetskostnaden. Eftersom jag hade mer guld än vad som behövdes för ringarna så sålde jag det guldet för 150:- per gram.

    Man tjänar mest på att "betala" ringarna med gammalt guld dvs. om ringen väger 8 gram så "betalar" du med 8 gram eget guld. Då behöver du bara betala för arbetskostnaden.

  • mille1
    Äldre 29 Oct 16:42
    #9

    Ett litet tips:


    Jag är själv utbildad smed och om man vill"behålla" det guldet som man fått av någon och vill göra om det är det väldigt sällan det blir så. Man måste fråga om guldsmeden har egen smältugn, fr skickar han iväg det är risken att du får annat guld en ditt egna väldigt stor.

  • turbov­ampyri­a
    Äldre 29 Oct 19:00
    #10

    Jag ska designa min egen eftersom jag vill ha en annorlunda ring. Jag har varit inne och pratat med dem. Hon sa att i fall jag har eget guld blir det billigare. Hon beräknade då att det blev en kostnad på ca 2000kr. Arbetskostnaden plus rubinen jag ska ha i.
    Jag fick tag i eget guld. En gammalförlovningsring jag hade kvar, min systers gamla förlovningsring och en guldkedja som är för liten. Det borde nog räcka.

  • Jag han
    Äldre 30 Oct 08:51
    #11

    tack för era svar. Kommer få ihop ganska mycket guld visar det sig :) Kanske räcker både till min och sambons ringar. Priset låter ju toppen!!

    Mille1: oj, ja då måste jag kolla upp det ordentligt. Tack för infot!

  • Snutti­sSessa­n
    Äldre 30 Oct 10:47
    #12

    Tror också man får mer om man byter in det i samband med att man köper nya ringar annars har guldfynd också bra guldpriser, om man tar betalningen som presentkort i deras affär får man 30% extra av guldpriset =)

  • Tube
    Äldre 2 Nov 13:53
    #13

    jag kan rekommendera att byta in ditt guld som betalning, blir gram mot gram vilket du sparar jättemycket pengar på och sedan betalar för arbetet!


    jag och min sambo ska göra så då jag har lite gamla smycken samt ett armband jag fick av min farmor som dels har gått sönder och dels inte riktigt passar mig. vill såklart ha med det guldet i min ring då det fortfarande betyder mycket för mig, så vi ska gå till en mindre guldsmedja i stockholm där de garanterat använder kundens guld. 


    våra ringar kommer då kosta ca 5000-6000 kr tillsammans, istället för att panta in guldet på en "kedja" och betala ca 19000.

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 2 Nov 14:18
    #14

    Är det någon som vet hur det är om man lämnar in guld och stenar?


    Mammas gamla vigselring har några små diamanter. Vi fick dom för att byta in när vi ska köpa våra vigselringar. 


    Kom häromdagen på att det kanske skulle löna sig att byta dem mot pengar i Norge för att det är dyrare här? Eller kan man inte lämna in mot pengar? Hittar bara ställen som tar emot guld, inte stenar :/

  • Jag han
    Äldre 2 Nov 15:31
    #15

     


    Tube skrev 2010-11-02 13:53:56 följande:
    jag kan rekommendera att byta in ditt guld som betalning, blir gram mot gram vilket du sparar jättemycket pengar på och sedan betalar för arbetet! jag och min sambo ska göra så då jag har lite gamla smycken samt ett armband jag fick av min farmor som dels har gått sönder och dels inte riktigt passar mig. vill såklart ha med det guldet i min ring då det fortfarande betyder mycket för mig, så vi ska gå till en mindre guldsmedja i stockholm där de garanterat använder kundens guld.  våra ringar kommer då kosta ca 5000-6000 kr tillsammans, istället för att panta in guldet på en "kedja" och betala ca 19000.

    åh, vet du var man hittar nåt ställe där de verkligen använder guldet man har med sig? De ställen jag varit inne på tar emot, men använder det inte till just min ring.. det var ju lite det som var poängen med att göra det :/

  • Granat­öga
    Äldre 9 Nov 09:18
    #16

    Om man lämnar in sitt gamla guld på eurogold så får man i dagsläget 190:- grammet..
    Det är det bästa priset förutom en butik i malmö(men där bor inte jag)..
    Eurogold finns nog lite varstans i landet tror jag..
    De tar inte ur stenar så om man vill ha dem kvar så får man gå någon annan stans och få dem urplockade.
    Var man kan få hjälp med detta vet inte jag, jag letar efter nån som kan fixa det..I Örebro trakten..

Svar på tråden lämna in gammalt guld o få en ny?