Vi2alltid skrev 2010-10-10 21:30:05 följande:
Nu är jag helt borta igen, vad är Billingsmetoden?!??!
Billingsmetoden utvecklades av ett par australiensiska läkare, den testades redan 1970 första gången. Säkerheten ligger på 99%, samma som p-piller.
Det man gör är att lära sig hur ens livmodersekret ser ut så att man vet när man är fertil. Det gör man genom att under en period på 2-4 veckor låta bli att ha sex och kolla varje dag hur sekretet ser ut istället. Man behöver inte ha regelbundna perioder. Är man i ett fast förhållande och utan hämningar så kan mannen lära sig också, delat ansvar.
När man har lärt sig så får man ju så klart skydda sig de dagar man är fertil om man inte tänker låta bli de dagarna.
En stor fördel är att man sedan när/om man vill bli gravid vet precis när det är läge. Inga ägglossningsstickor eller temperaturmätningar.
Läs det här jätteintressanta resultatet från en studie i Peru när metoden användes för att bli gravid.
"Bland de som blev gravida medan de använde Billingsmetoden fick 8% missfall enligt en peruansk studie. De som blev gravida under den mindre fertila perioden (+/-3 dagar från toppen) fick missfall i 14% av fallen jämfört med 4% bland de som blev gravida under själva toppen (+/-2 dagar). Under den mest fertila perioden blev det mest flickor medan det blev en övervikt för pojkar i den mindre fertila perioden. En anledning tros vara att spermierna och ägget åldras så att ett befruktat ägg får sämre förutsättningar att överleva med tiden."
Här kan man läsa om vad folk tycker. Det finns en studie som man kan ladda ner.
http://www.familjeplanering.se/metoden.php
Att det är en okänd metod beror nog mycket på att den inte innehåller några läkemedel och därför finns det ingen som kan tjäna stora pengar på den. De som gör p-piller osv ligger ju hela tiden på läkare och pushar för sina grejer.
Som exempel: Jag har t ex skaffat mig en FemCap nu, den enda som säljer sådana i Sverige är en barnmorska som jobbar delvis ideellt för detta. Det är alltså bara hon som försöker få ut informationen till andra barnmorskor i Sverige så att allmänheten får reda på den.