• skojmarran

    Smärta vid sex.

    Hej! 
    Jag har fått så jävla ont efter samlag. Det bränner och gör sjukt ont. Jah har aldrig haft problem förr. Jag har haft p-piller och efter det p-stav (3år) och sen bytte jag till en ny p-stav men då funkade det inte alls. och nu har jag cerazette sen ca 7mån. Jag har fått ont efter samlag med min sambo. Ett tag var det kontrollerbart men det gjorde ont. men nu gör det så ont så jag blir helt knäckt. Det håller i sig i ca 2 timmar efter samlaget. det bränner och gör riktigt ont. Kan även kännas endel under samlaget. Vilket gör att jag undviker samlag.

    När jag frågade BM sa hon bara, det kan bero på mycket, det finns nog ingen riktig förklaring

    Är det p-pillret som spökar eller vad beror det på? Någon som känner igen sig eller har någon fundering kring detta? Skriv!  Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Smärta vid sex.
  • korpen

    Jag hade ingen aning så jag är inte den som kan förklara. Jag googlade. Gick in via google hos eh vad var det nu, familjeplanering? Tror det var sidan jag hamnade på. 

  • Aleta
    Vi2alltid skrev 2010-10-10 21:30:05 följande:
    Nu är jag helt borta igen, vad är Billingsmetoden?!??!
    Billingsmetoden utvecklades av ett par australiensiska läkare, den testades redan 1970 första gången. Säkerheten ligger på 99%, samma som p-piller.

    Det man gör är att lära sig hur ens livmodersekret ser ut så att man vet när man är fertil. Det gör man genom att under en period på 2-4 veckor låta bli att ha sex och kolla varje dag hur sekretet ser ut istället. Man behöver inte ha regelbundna perioder. Är man i ett fast förhållande och utan hämningar så kan mannen lära sig också, delat ansvar.


    När man har lärt sig så får man ju så klart skydda sig de dagar man är fertil om man inte tänker låta bli de dagarna.


    En stor fördel är att man sedan när/om man vill bli gravid vet precis när det är läge. Inga ägglossningsstickor eller temperaturmätningar. 
    Läs det här jätteintressanta resultatet från en studie i Peru när metoden användes för att bli gravid.
    "Bland de som blev gravida medan de använde Billingsmetoden fick 8% missfall enligt en peruansk studie. De som blev gravida under den mindre fertila perioden (+/-3 dagar från toppen) fick missfall i 14% av fallen jämfört med 4% bland de som blev gravida under själva toppen (+/-2 dagar). Under den mest fertila perioden blev det mest flickor medan det blev en övervikt för pojkar i den mindre fertila perioden. En anledning tros vara att spermierna och ägget åldras så att ett befruktat ägg får sämre förutsättningar att överleva med tiden."


    Här kan man läsa om vad folk tycker. Det finns en studie som man kan ladda ner.
    http://www.familjeplanering.se/metoden.php


    Att det är en okänd metod beror nog mycket på att den inte innehåller några läkemedel och därför finns det ingen som kan tjäna stora pengar på den. De som gör p-piller osv ligger ju hela tiden på läkare och pushar för sina grejer.


    Som exempel: Jag har t ex skaffat mig en FemCap nu, den enda som säljer sådana i Sverige är en barnmorska som jobbar delvis ideellt för detta. Det är alltså bara hon som försöker få ut informationen till andra barnmorskor i Sverige så att allmänheten får reda på den.

  • Aleta
    skojmarran skrev 2010-10-11 19:07:18 följande:
    Det verkar väldigt bra. men svårt ?
    En studie på hur svårt det var att lära sig som gjordes i Peru fick resultatet att 2% inte klarade av att lära sig, så då kan det ju inte vara speciellt svårt.
  • Aleta
    Aleta skrev 2010-10-13 08:13:14 följande:
    En studie på hur svårt det var att lära sig som gjordes i Peru fick resultatet att 2% inte klarade av att lära sig, så då kan det ju inte vara speciellt svårt.
    Fast det är klart att om man inte är motiverad så går det ju inte alls.
  • Aleta
    Vi2alltid skrev 2010-10-11 18:46:52 följande:
    hmm...intressant.. och hur lär man sig det?
    Antingen genom handledare irl eller på internet eller genom att läsa.
    Det finns en bok.
    "Billingsmetoden för naturlig födelsekontroll" Av Evelyn Billings och Ann Westmore

    Man kan skicka ett meddelande via http://www.familjeplanering.se/ och få information om handledare. 

  • Semlorna

    Orkar inte läsa igenom alla fyra sidorna men vestibulit (som jag har) kan påverkas av p-piller. Jag har nu helt slutat med det. Jag blev väldigt hjälpt av Ovesterin kräm som gjorde att mina slemhinnor inte blev så torra. För att bli av med smärtan fick jag sluta ha sex under en period och sen enbart ha sex när det inte gör för ont och även jobba för att slappna av och koppla sex till positiva tankar. Vill inte dra allt i tråden men har du tankar eller frågor får du gärna inboxa mig.

  • fluffinuff

    Jag har hört att vestibulit har med brist på zink att göra. Jag jobbar själv som näringsterapeut, vi försöker rätta till obalanser i kroppen genom vitamin- och mineralterapi bland mycket annat och jag har inte haft någon kund med vestibulit, men vet från mina lärare att zink hjälper många kvinnor med torra slemhinnor och även endometrios. En tjej jag pluggade med hade botat sin endometrios genom zink-tillskott. 

  • MånenOchLuvan

    utan att ha läst vad övriga svarat dig på frågan, TS, så vill jag bara kommentera av egen erfarenhet kring Cerazette. Känner nämligen igen exakt dina symptom. Ett par timmar efter. Bränner och svider o KLIAR gör det (iaf på mig).

    Åt dessa i tre-fyra år och när jag slutligen upphörde äta dem (av annan anledning) minskade dessa tillfällen med värk o sveda markant. Nu rör det sig kanske om sveda efter 1-2 ligg av kanske... 30? framför vartannat av samma 30 tidigare.

    I övrigt är skillnaden då också att jag är mer tillfreds med mitt liv som det är nu. Så kanske är det en aspekt som bör vägas in. Men jag upplevde en stor skillnad från det jag slutade med pillren. O jag trodde inte att det var piller-relaterad smärta. Men för mig var nog mycket det!

    MVH Linda

Svar på tråden Smärta vid sex.