• skojmarran

    Smärta vid sex.

    Hej! 
    Jag har fått så jävla ont efter samlag. Det bränner och gör sjukt ont. Jah har aldrig haft problem förr. Jag har haft p-piller och efter det p-stav (3år) och sen bytte jag till en ny p-stav men då funkade det inte alls. och nu har jag cerazette sen ca 7mån. Jag har fått ont efter samlag med min sambo. Ett tag var det kontrollerbart men det gjorde ont. men nu gör det så ont så jag blir helt knäckt. Det håller i sig i ca 2 timmar efter samlaget. det bränner och gör riktigt ont. Kan även kännas endel under samlaget. Vilket gör att jag undviker samlag.

    När jag frågade BM sa hon bara, det kan bero på mycket, det finns nog ingen riktig förklaring

    Är det p-pillret som spökar eller vad beror det på? Någon som känner igen sig eller har någon fundering kring detta? Skriv!  Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Smärta vid sex.
  • Hoffsennanen Tottoplex

    Hej! Inte läst hela tråden men kan kan dela med mig om hur det va för mig. Hade ett tag samma smärta som du. Och det blev väl till slut en ond cirkel att man spände sig då man trodde/anade att det skulle göra ont vilket bara gjorde det värre. Så vi fick tipset om att man fick göra allt utom penetrerande sex för att komma ifrån den onda cirkeln. Sen fick jag oxå tipset om mycket glidmedel( över konsumerar väl ) hellre för mycket än för lite! Aldrig sex utan glidmedel... I stort sett! Sen har jag fått en kräm utskriven som man kan smörja på när man är irriterad liksom... När man känner att det är något som inte känns riktigt bra så tar jag den och då blir det bra igen. Sen kan jag tipsa alla om att använda barnolja till underlivet! Bättre än alla dessa krämer och intimtvålar osv! Fick tipset av en på Apoteket! Och det har verkligen återfuktat underlivet superbra! Hoppas det hjälpte lite!!

  • Aleta

    Natusans barnolja (naturell) är riktigt bra som glidmedel också!

  • skojmarran

    Tack för alla svar. Har slutat med cerazette nu ett tag och får se om det hjälper¨å så ska jag införskaffa en m-kopp och se om det blir någon skillnad så man kan ha lite normalt sex igen utan lidande :)

  • Aleta
    skojmarran skrev 2010-10-08 22:59:36 följande:
    Tack för alla svar. Har slutat med cerazette nu ett tag och får se om det hjälper¨å så ska jag införskaffa en m-kopp och se om det blir någon skillnad så man kan ha lite normalt sex igen utan lidande :)
    Det kanske är bra med en mjukare sorts menskopp för dig.
    Välj inte en DivaCup, den har jag, jättebra för mig, men den är stor och ganska styv så det är nog inte så bra för dig.

    Och M-kopp är toppen, när man väl har lärt sig, det är lite bökigt i början men det är det värt.


    Jag hoppas att du hittar någon lösning, för du ska inte behöva lida.
    Kram

  • skojmarran

    Taack :) Ska kolla det där lite nämre innan jag beställer. =)

  • blomtroll

    Hej. Jag hoppar också in här. 


    Är inte i samma situation men men höll på att hamna där. För mig var det så att jag provade olika p-pillersorter, till sist Cerazette. Biverkningar och hur dåligt man kunde må av pillren var det ingen barnmorska som ville prata om. Innan jag slutade så åkte jag på bakterie- och svampinfektioner som avlöste varandra och inte riktigt ville läka ut. De stackars slemhinnorna blev misshandlade och gjorde aningens ont, sex var inte ens att tänka på. Först efter att jag lät bli pillrena, bara tvättar med naturell barnolja (vatten är uttorkande fick jag lära mig), tvättar alla underkläder i 60 grader med pyttelite sköljmedel och använder rikligt med silikonbaserat glidmedel - så blev det bättre. Dock tog det några månader innan kroppen läkte. Nu gör det inte ont längre och så här efter 8 månader utan hormoner så börjar jag känna igen mig själv igen.


    Funkar p-piller (för dig som läser detta) så kan jag bara säga Grattis :) men vad folk inte pratar nog mycket om är att det inte funkar för alla eller vilka problem hormonerna kan leda till. 


    Snälla, snälla: ha inte sex om det gör ont och gå, i så fall, i väg till en expert som vet vad han/hon pratar om. Lycka till!

  • Moster Stina

    Kopparspiral!
    Använd detta. Funkar SUPERbra!
    Tycker jag.
    Jag har haft problem med tre olika sorters p-piller. Tappade sexlusten helt, och blev torr och skör. och det kan väl knappast vara tanken med p-piller, att det skall leda till MINDRE sex!
    Och ALDRIG att barnmorskaorna berättar om dessa problem innan.
    ALLA mår så otroligt bra av pillrena enligt dem.
    98 procent av alla jag känner (typ) har dock haft problem direkt de äter p-piller.
    Och varför, varför skall man behöva stå ut i TRE månader, med att må psykiskt och fyssiskt dåligt, innan man kan få byta till en annan sort.
    Hur skall man veta då, hur man funkar när man är normal???

  • skojmarran

    Jag har haft en mängd olika p-piller och dessutom p-stav.
    Men jag undrar om detta hör ihop med känslan att inte vilja ha sex. att det gör ont när jag har sex nu och att bara falla i gråt från ingen stans. men det verkar ju som detta inte bara hänt mig. och då kanske jag kan anta att det är p-pillren som spökar iaf.
    Har använt olika typer av hormoner i över 7 år och är väldigt vacklig med humöret och dessutom ingen sexlust längre. Men har inte riktigt velat tro att det är p-pillren som ligger bakom. 
     
    Och under dessa 7 år har jag enbart varit utan hormoner i 3 v. och då kanske inte kroppen hinner återställa sig på den tiden?

Svar på tråden Smärta vid sex.