• skojmarran

    Smärta vid sex.

    Hej! 
    Jag har fått så jävla ont efter samlag. Det bränner och gör sjukt ont. Jah har aldrig haft problem förr. Jag har haft p-piller och efter det p-stav (3år) och sen bytte jag till en ny p-stav men då funkade det inte alls. och nu har jag cerazette sen ca 7mån. Jag har fått ont efter samlag med min sambo. Ett tag var det kontrollerbart men det gjorde ont. men nu gör det så ont så jag blir helt knäckt. Det håller i sig i ca 2 timmar efter samlaget. det bränner och gör riktigt ont. Kan även kännas endel under samlaget. Vilket gör att jag undviker samlag.

    När jag frågade BM sa hon bara, det kan bero på mycket, det finns nog ingen riktig förklaring

    Är det p-pillret som spökar eller vad beror det på? Någon som känner igen sig eller har någon fundering kring detta? Skriv!  Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Smärta vid sex.
  • 1700tal

    Ok, måste först säga att jag skrev BM som förkortning på BARNMORSKA - inte Man to Be!!! Haha, så dant... Nej, inte den blivande mannen som gör töjövningarna/rehabiliteringen, det är barnmorskan! Men mannen får SJÄLVKLART hjälpa till, det uppmuntras faktiskt men inget måste! hihi..

    Ok, kan jag skriva det i din gästbok (utan att skriva vad det är)? Eller hur kan man annars maila, mailen är väl skyddad? Eller ska jag skriva det här? Då blir hon väl nedringt för all framtid av folk som läser detta åravis senare... Men det tycker hon kanske bara är bra, hon är hängiven och engagerad men ändå.. Vad tycker du? Är inte så bevandrad i datorvärlden.

  • skojmarran

    Skriv det i min GB så tar ja uppgifterna å så raderar ja inlägget efter ? =)

  • 1700tal

    Nu skickade jag ett personligt meddelande till dig, inte i gästboken alltså. Tror jag. Fick du det??

  • skojmarran

    Yes. har sparat och raderat i fall det gick att läsa av någon annan. =) Tack !

  • Dannedo

    Jag undrar hur mycket av dessa problem som förvärras av p-piller. Jag känner såååå många (inkl. mig själv) som haft liknande problem som från början orsakats av svamp och fått höra om och om att p-pillren inte påverkarkar detta på något sätt. Sedan jag slutade med mina p-piller har jag inte haft svamp en enda gång och mina slemhinnor mår så mycket bättre. Jag har dessutom börjat använda menskopp vilket inte irriterar underlivet på samma sätt som bindor och tamponger och jag kan inte tänka mig att någonsin använda något annat än koppen, det har gjort sådan skillnad.


    Just detta kanske inte hjälper TS men jag tycker det är viktigt att man pratar om dessa problem, eftersom min uppfattning är väldigt få får riktig hjälp, speciellt när man är ung och vänder sig till ungdomsmottagningarna.

  • 1700tal

    Håller med dig, Dannedo, jätteviktigt att man pratar om problemen och inte är rädd att ta plats och vara i vägen.

    Själv har jag aldrig använt p-piller kan jag kanske tillägga efter alla mina inlägg. Min kiropraktor (av alla..) intutade mig vid mkt liten ålder att p-piller skulle bli nästa cancerbomb som rökningen var på hans tid (han är nu 86 år och började studera medicinskt litteratur när han var 10! Helknäpp, totalt asocial men genial!) Han varnade folk på 60-talet när folk skrattade år honom och han varnar kvinnor (tom barn, höll på att skämmas ihjäl när han sa detta när var typ 12 år) för p-piller idag. Tyckte det mest var pinsamt. Vänta till efter min död, sa han.

    Sen blev jag senare volontär på ett katthem och efter att ha sett ett otaligt antal honkatter (där en generation går snabbare) dö i livmoder- och juvercancer fick jag mig en tankeställare. Och bara för hans passionerade utläggning, alla dessa år sedan, började jag heller inte använda p-piller..

  • skojmarran

    Hur länge tar det innan kroppen återställt sig efter man slutat med alla hormoner? menskopp hur funkar den? och hur länge har man den insatt?

  • Dannedo

    Jag minns inte riktigt hur länge det tog för mig, kanske någon månad? Sedan har det varit saker som man upptäckt efterhand, som att man plötligt börjar känna igen hur det känns när man har ägglossning vilket man ju inte märker direkt eftersom man inte vet hur det ska kännas.


    Jag beställde min menskopp på menskopp.se, där finns dessutom all info man behöver. Det är en "kopp" i silikon som ser ut som en halv oval. Den hålls på plats av slidmuskulaturen och töms två gånger i dygnet (+ någon gång extra första dagarna), alltså morgon och kväll. Eftersom det inte kan börja gro bakterier på den på samma sätt som en luddig tampong så kan man ha i den så länge åt gången, och eftersom den inte suger upp någon västka blir inte slemhinnorna torra. Även om det känns ovant och lite äckligt i början så inser man fort att det är mycket mer hygiensikt än tamponger, och otroligt praktiskt. Jag kan verkligen rekommendera att testa, och ha lite tålamod i början! Det är lika krångligt som första gången man använde tampong, och det tar ett tag innan man får in tekninken hur man stoppar in och får ut den, men när man väl fattat är det superenkelt. Det bästa tycker jag är att man kan ha den inne dagarna innan mens bara ifall att man skulle börja blöda (vilket är skönt när man just slutat med p-piller och inte har kolla på sin cykel riktigt än) utan att man blir torr eller konstig.

  • Aleta
    1700tal skrev 2010-10-08 18:27:55 följande:
    Håller med dig, Dannedo, jätteviktigt att man pratar om problemen och inte är rädd att ta plats och vara i vägen.Själv har jag aldrig använt p-piller kan jag kanske tillägga efter alla mina inlägg. Min kiropraktor (av alla..) intutade mig vid mkt liten ålder att p-piller skulle bli nästa cancerbomb som rökningen var på hans tid (han är nu 86 år och började studera medicinskt litteratur när han var 10! Helknäpp, totalt asocial men genial!) Han varnade folk på 60-talet när folk skrattade år honom och han varnar kvinnor (tom barn, höll på att skämmas ihjäl när han sa detta när var typ 12 år) för p-piller idag. Tyckte det mest var pinsamt. Vänta till efter min död, sa han.Sen blev jag senare volontär på ett katthem och efter att ha sett ett otaligt antal honkatter (där en generation går snabbare) dö i livmoder- och juvercancer fick jag mig en tankeställare. Och bara för hans passionerade utläggning, alla dessa år sedan, började jag heller inte använda p-piller..
    Det finns ju studier som tydligt visar att alla hormoner som kissas ut av p-pilleranvändare påverkar fiskar och deras könsmognad.
    Man har till och med börjat misstänka att flickor och pojkar får i sig dessa hormoner och könsmognar tidigare.

    Själv mådde jag apdåligt av p-piller. Jag önskar bara att man hade fått reda på alternativen.
    Den där Billingsmetoden t ex (NFP) som jag länkade till är lika säker som p-piller, ska vara enkel att lära sig och är gratis! (Och har funnits i över 30 år sedan den forskades fram av läkare i Australien.
    Det är nog därför det är så hemligt, inga läkemedelspengar bakom som kan pusha läkare och kliniker.

Svar på tråden Smärta vid sex.