• hoodil­ady
    Äldre 16 Sep 13:48
    21905 visningar
    143 svar
    143
    21905

    Vill ni ha hjälp/inspiration på trycksaker?!

    Jag jobbar som grafisk designer och håller just nu på att planera mitt eget bröllop.


    Då jag tycker det är väldigt roligt att pyssla med dessa två ämnen får ni gärna fråga om råd eller tips ang detta.


    Kanske vill du ha hjälp/tips att hitta en röd tråd i inbjudan, vigselprogrammet, menyn, bordsplacering, bröllopshäfte, tackkort m.m.


    Eller vad man bör tänka på vid val av papper och tryckeri, tips på hemsidor m.m.


    You name it!


     


    Skriv här eller maila på:


    ida.lindwall@gmail.com

  • Svar på tråden Vill ni ha hjälp/inspiration på trycksaker?!
  • Tinzi
    Äldre 20 May 23:16
    ast skrev 2011-05-20 22:02:52 följande:
    Kan jag hoppa in här?

    Vi har svartvitt tema och vill ha svarta omslag till vigsel- och festhäfte. Kan man trycka vit text på svart? Vill ej ha präglat o dyl. Enligt Calligraphen så kan man ej det.

    Tacksam för svar.
    Jag har samma färgtema så undrar lite samma sak faktiskt...vill ju gärna ha svart framsida på festhäftena....
  • In Wonder­land
    Äldre 21 May 04:11

    Vilken bra tråd! Tack så mycket TS för att du startat denna.

    Jag har en del frågor som skulle vara toppen om du eller någon annan här kan hjälpa mig med:

    Vilken CMYK kombination ger ljusrosa? Så svårt att se på min dator.
    Vilken CMYK kombination ger vinrött?
    Hur många gram rekomenderas att ha i festprogrammens papper, omslag och insidor (vi kommer att ha ganska många sidor)?
    Såg Jenny Ps fina kort ovan där texten står ut i silvrigt grått. Jättesnyggt! Är det det som kallas embossing och hur gör man det?
    Vet du/ni någon bra internet sida där man kan köpa fina papper till festprogrammens omslag? Papper med lite struktur på.

    Oj vad många frågor det blev Solig  Tack!

  • Jenny P
    Äldre 21 May 10:45

    Hej

    Min inbjudningskort är embossade. Dem är gjorda med två olika stämplar (köpta på Matton), stämplade med silverfärg och embossade med silverpulver (framsidan) och pärlemorpulver (insidan).
    Att embossa var enklare än jag trodde, men jag övade en del först

    Först så stämplar man vald stämpel och medans stämpel fortfarande är blöt så strör man över embossingpulvret (som då fastnar i fukten). Sen borstar/knackar man på kortet så ramlar överflödigt pulver bort. Efter det så värmer man på stämpeln och då smälter pulvret ihop till så som det ser ut på mina inbjudningskort- Klart! 

    Eftersom jag inte ville investera i en embossingfön för 300 kr, sågick det också alldeles utmärkt med en varmluftspistol. Kostnad för stämpel, stämpelfärg och pulver ca 120 kr och kommer att räcka i mååånga år framåt.

    Lycka till!

  • In Wonder­land
    Äldre 22 May 05:12

    Tack så mycket Jenny P! Har Matton någon internetsida man kan köpa från? Och var köpte du din varmsluftspistol? Jättefint verkligen!

  • Jenny P
    Äldre 22 May 21:44

    Tja, varmluftspistolen fanns i garderoben sedan många år. Men sådan finns på hos alla bygghandlare, men jag vet inte vad de kostar.
    Stämplarna hittar du här; www.mattonbutiken.se  Leta under "korttillverkning"

    Lägg gärna ut en bild på resultatet när du är färdig

  • hoodil­ady
    Äldre 23 May 18:55
    ast skrev 2011-05-20 22:02:52 följande:
    Kan jag hoppa in här?

    Vi har svartvitt tema och vill ha svarta omslag till vigsel- och festhäfte. Kan man trycka vit text på svart? Vill ej ha präglat o dyl. Enligt Calligraphen så kan man ej det.

    Tacksam för svar.
    Hejsan,

    Om ni kontaktar ett vanligt tryckeri kan ni absolut trycka vit text på svart! Inga problem.
    Jag tror inte calligraphen trycker deras grejer i en tryckpress, utan använder sig nog mest av en billigare digital skrivare. (alltså nu menar jag inte en skrivare som står hemma på Svenssons kontor) utan en högkvalité skrivare som kanske är 2 meter stor.

    Hur som helst så kan ni trycka vit text på svart bakgrund! Ring bara ett annat tryckeri!

     
  • hoodil­ady
    Äldre 23 May 19:03
    In Wonderland skrev 2011-05-21 04:11:35 följande:
    Vilken bra tråd! Tack så mycket TS för att du startat denna.

    Jag har en del frågor som skulle vara toppen om du eller någon annan här kan hjälpa mig med:

    Vilken CMYK kombination ger ljusrosa? Så svårt att se på min dator.
    Vilken CMYK kombination ger vinrött?
    Hur många gram rekomenderas att ha i festprogrammens papper, omslag och insidor (vi kommer att ha ganska många sidor)?
    Såg Jenny Ps fina kort ovan där texten står ut i silvrigt grått. Jättesnyggt! Är det det som kallas embossing och hur gör man det?
    Vet du/ni någon bra internet sida där man kan köpa fina papper till festprogrammens omslag? Papper med lite struktur på.

    Oj vad många frågor det blev Solig  Tack!
    Hej, va bra att du tycker om tråden!

    Ljusrosa kan vara tiotals olika CMYK kombinationer. Kan inte säga en för jag vet inte vilken nyans av ljusrosa du vill ha, vill du att den ska vara dassig eller stark?
    Mitt tips är att du går in till en färgbutik och ber att få kika i deras CMYK kulörbok eller vad de nu har.
    Eller så väljer du några från datorn och ber ert tryckeri göra provtryck på dem, ska ni inte trycka så skriv ut på skrivaren ni ska använda er av.

    Ang gram på pappret så beror det på vad ni ska ha för papper, om ni ska ha ett liknande skivarpapper skulle jag satsa på ca 120gram.
    Ska ni har lite finare papper som kanske är  obehandlat så måste ni kolla upp så de inte är för genomskinliga när de är runt 120gram!

    mattonbutiken.se har papper, annars har butiken Antalis massvis att välja mellan. Kolla antalis.se för butiksinfo.
  • hoodil­ady
    Äldre 23 May 19:05
    hoodilady skrev 2011-05-23 19:03:28 följande:
    Hej, va bra att du tycker om tråden!

    Ljusrosa kan vara tiotals olika CMYK kombinationer. Kan inte säga en för jag vet inte vilken nyans av ljusrosa du vill ha, vill du att den ska vara dassig eller stark?
    Mitt tips är att du går in till en färgbutik och ber att få kika i deras CMYK kulörbok eller vad de nu har.
    Eller så väljer du några från datorn och ber ert tryckeri göra provtryck på dem, ska ni inte trycka så skriv ut på skrivaren ni ska använda er av.

    Ang gram på pappret så beror det på vad ni ska ha för papper, om ni ska ha ett liknande skivarpapper skulle jag satsa på ca 120gram.
    Ska ni har lite finare papper som kanske är  obehandlat så måste ni kolla upp så de inte är för genomskinliga när de är runt 120gram!

    mattonbutiken.se har papper, annars har butiken Antalis massvis att välja mellan. Kolla antalis.se för butiksinfo.
    Glömde skriva att grammet jag menade var till insidan. Omslaget kan ni ha tjockare! tycker nästan du får känna dig fram på en pappershandel. Men satsa på runt 150-200gram
  • In Wonder­land
    Äldre 25 May 14:55

    Hoodilady - Tack så mycket för hjälpen! Ska gå in och kolla på sidorna du rekomenderade och besöka en färgbutik! Toppen!

  • hoodil­ady
    Äldre 26 May 16:33
    In Wonderland skrev 2011-05-25 14:55:20 följande:

    Hoodilady - Tack så mycket för hjälpen! Ska gå in och kolla på sidorna du rekomenderade och besöka en färgbutik! Toppen!


    Så lite :9
  • Fröken Lindst­röm
    Äldre 2 Jun 13:01

    Hej!
    Hoppar in i denna kanontråden :)

    Håller på o gör våra festprogram, det blir jättesnyggt men lite "trist" med bara text på sidorna. Tips på vad man kan ta med? Gör det i word :) 

  • hoodil­ady
    Äldre 7 Jun 12:20
    Fröken Lindström skrev 2011-06-02 13:01:39 följande:
    Hej!
    Hoppar in i denna kanontråden :)

    Håller på o gör våra festprogram, det blir jättesnyggt men lite "trist" med bara text på sidorna. Tips på vad man kan ta med? Gör det i word :) 
    Kul att det blir snyggt, har du frågat dig varför du tycker det blir snyggt? Kanske är det just för att det är så "rent"?

    Jag är verkligen värdelös i Word, Jag sitter bara i designprogram.
    Kanske någon annan här kan hjälpa?!

    Men vad sägs om att lägga en text i script typsnitt i bakgrunden eller längst ner på en sida, tex er bröllopslåt text, och göra den i stor text och dra ner Opaciteten (genomskinligheten) på den till kanske 15-20%!? Går det göra i Word någon!?
  • Fröken Lindst­röm
    Äldre 7 Jun 21:55
    hoodilady skrev 2011-06-07 12:20:59 följande:
    Kul att det blir snyggt, har du frågat dig varför du tycker det blir snyggt? Kanske är det just för att det är så "rent"?

    Jag är verkligen värdelös i Word, Jag sitter bara i designprogram.
    Kanske någon annan här kan hjälpa?!

    Men vad sägs om att lägga en text i script typsnitt i bakgrunden eller längst ner på en sida, tex er bröllopslåt text, och göra den i stor text och dra ner Opaciteten (genomskinligheten) på den till kanske 15-20%!? Går det göra i Word någon!?
    Vet du vad, jag hittade lite bilder på tecknade brudpar, både fina och lite roliga. Satte några längst ner och nån längst upp på sidorna, det blev jättesnyggt :)
    Och istället för text "Meny" "Dryck" osv så hittade jag fina bilder istället. Det blev kanonbra!! 
Svar på tråden Vill ni ha hjälp/inspiration på trycksaker?!