• hoodil­ady
    Äldre 16 Sep 13:48
    21904 visningar
    143 svar
    143
    21904

    Vill ni ha hjälp/inspiration på trycksaker?!

    Jag jobbar som grafisk designer och håller just nu på att planera mitt eget bröllop.


    Då jag tycker det är väldigt roligt att pyssla med dessa två ämnen får ni gärna fråga om råd eller tips ang detta.


    Kanske vill du ha hjälp/tips att hitta en röd tråd i inbjudan, vigselprogrammet, menyn, bordsplacering, bröllopshäfte, tackkort m.m.


    Eller vad man bör tänka på vid val av papper och tryckeri, tips på hemsidor m.m.


    You name it!


     


    Skriv här eller maila på:


    ida.lindwall@gmail.com

  • Svar på tråden Vill ni ha hjälp/inspiration på trycksaker?!
  • Semlor­na
    Äldre 16 Sep 13:56
    #1

    Haha, den här tråden vågar jag inte ens skriva i, jag är så clueless när det gäller pyssel.

  • hoodil­ady
    Äldre 16 Sep 15:14
    #2

    Det är ju därför jag startade den!! :)


     

  • eigoll­et
    Äldre 16 Sep 15:16
    #3

    Ja precis! VI som är mindre bevandrade i pysselvärlden kan be om hjälp från TS! :)

  • Skumbo­ll
    Äldre 16 Sep 15:35
    #4

    Himla bra initiativ TS! 


    Jag jobbar själv som grafisk formgivare och håller för fullt på med trycksaker till mitt eget bröllop. Men har heeeeelt fastnat på placeringskort, jag vill ha ett annorlunda format och när man gör grejer till sig själv har i alla fall jag lätt att fastna i mitt tänkande och skapande.


    Har Du några roliga idéer för just detta?

  • hoodil­ady
    Äldre 16 Sep 16:19
    #5

    Hej på er!


    Eigollet, du får passa på att be om hjälp då! ;)


     


    Skumboll: det är precis så jag känner oxå, man blir liksom hemmablind! Jag har suttit och sökt inspiration som tusan på google för att inte göra som jag alltid gör.


    Jag är rätt inne på roliga vikningar, beror ju lite på vad du har för tema, men jag ska förmodligen göra små 60x60mm kuvert med namnen skriva på, när de sätter sig får de öppna dem och där i står en fråga de måste ställa till någon under kvällen. På inbjudningskorten ska dessa små kuvert sitta fastklistrade också, i det där ska det vara info om lokalen, vägbeskrivning m.m.


     


    Bara en idé :)

  • eigoll­et
    Äldre 16 Sep 16:32
    #6

    Jag har faktiskt en liten fråga...

    Fick precis hem festprogrammen och är lite missnöjd. Det är egentligen bara dubbelsidiga A4 vikta på längden, men för att göra dem lite skojjigare hade jag gjort texten i lila som är färgtemat, lite olika typsnitt, bilder och figurer i svart. Nu fick jag tillbaka dem och den lila färgen är så pass mörk att den ser svart ut...:(
    (
    Det är inte tryckeriets fel, det är jag som skickat fel version när jag fixat och trixat med mina olika alternativ)

    Det gör att det ganska enkla festprogrammet blir lite platt, trots sitt roliga innehåll.
    Hur kan man piffa till det hela? Helst då så man får med lite lila...

    Tack på förhand!

  • Semlor­na
    Äldre 16 Sep 16:40
    #7

     


    hoodilady skrev 2010-09-16 15:14:12 följande:
    Det är ju därför jag startade den!! :)  

    Jo jag förstår det men jag skulle ta upp hela tråden med dumma frågor och känna mig jobbig :) Vet inte ens i vilken ände jag ska börja vad gäller detaljer (förutom att jag faktiskt valt färgtema). Tror jag får leja bort en del till snälla släktingar och brainstorma med vänner

  • Skumbo­ll
    Äldre 16 Sep 19:56
    #8
    hoodilady skrev 2010-09-16 16:19:02 följande:
    Hej på er! Eigollet, du får passa på att be om hjälp då! ;)   Skumboll: det är precis så jag känner oxå, man blir liksom hemmablind! Jag har suttit och sökt inspiration som tusan på google för att inte göra som jag alltid gör. Jag är rätt inne på roliga vikningar, beror ju lite på vad du har för tema, men jag ska förmodligen göra små 60x60mm kuvert med namnen skriva på, när de sätter sig får de öppna dem och där i står en fråga de måste ställa till någon under kvällen. På inbjudningskorten ska dessa små kuvert sitta fastklistrade också, i det där ska det vara info om lokalen, vägbeskrivning m.m.   Bara en idé :)
    Det var en rolig idé!

    Jag har det mesta klart - förutom placeringskorten så jag vill heller inte rodda om för mycket. Man ska sluta när man ligger på topp, eller nåt. Men kuverten var en kul grej, ska fundera vidare på den. 

  • hoodil­ady
    Äldre 16 Sep 20:13
    #9

    Eigollet, tråkigt att du blev missnöjd, det är jättesvårt det där med färger, många ggr visar datorn en ljusare nyans än vad det blir när man trycker. 


    Jag skulle försöka att hitta ett papper i samma färg som du vill ha och göra som en gördel runt det vikta pappret, du klipper alltså strimmor i ca 4 cm bredd och viker runt och limmar det så att man kan dra av det. Förstår du? lite svårt kanske. Men på den här gördeln skulle du kunna klistra på lite detaljer som du tycker passar in, tex små vita blommor eller nåt, titta på en hobbyhandel, de har säkert nåt som passar!


    Lycka till!


     


     

  • hoodil­ady
    Äldre 16 Sep 20:16
    #10

    Skumboll, du har helt rätt, man ska sluta när man är nöjd, jag brukar alltid bli tokig på detaljer ingen annan märker ändå sen. 


    Jag håller på att göra ett typografiskt inbjudningskort nu, svårt! Typo är inte min starkaste sida, men inspireras av tekniska museets affisher ;)


    När ska du gifta dig?

Svar på tråden Vill ni ha hjälp/inspiration på trycksaker?!