• janos

    Äntligen fredag del 22

    Nu är det dag för en till! Välkomna nya som gamla fredisar!

    Tänk att det äntligen är fredag. vad ska man förgylla helgen med nu då...?
    motormässa...? *tror inte det*
    prommis *för hurtigt*
    tvtittande *för slött*

    nej ja vet; sitta å häcka framför datorn som en annan dönick och skriva kuliga saker i andras seriösa inlägg eller skämta om totalt opassande saker...

    nån som hakar på?

    Varmt välkommen hem ni som varit här förut!
    Säger även hejsan till alla nyfikna - välkomna in!

    Tråd 1-21= 29744 inlägg
  • Svar på tråden Äntligen fredag del 22
  • äntligen på väg

     


    janos skrev 2010-09-21 19:59:22 följande:
    Har Lunagarden lämnat oss måntro?Ni ska nog se att jag sitter här helt själv till slut och mumlar för mig själv......

    Nej, inte själv. Jag kommer oxå att sitta här gammal och gaggig och minnas hur det var förr!

  • äntligen på väg

    Grattis till 200 förresten. Den förtjänade du!

  • Fru Hilde

    Nämen hejsan flickor! Jag kommer nog också hitta hit länge till. Kan inte leva utan er vet ni väl


     


    det blir inte av att jag hoppar in här så ofta pga min nystartade hobby. Ni som kollar facebook kan nog inte missat det eftersom jag lägger upp bilder på mina alster då och då. Jag och symaskinen är bästisar fast vi grälar en hel del också...jag och bästisen. Tyvärr ska det väl erkännas att eventuella gräl oftast beror på mig själv


     


    Vad gäller valet känns det som om man fick med sig en rejäl baksmälla som inte går över. Jag insåg väl att det lutade åt att det skulle bli en del rassaröster, men när man väl sitter där framför TV:n på valvakan blir det annorlunda närman liksom sitter inför fullbordat faktum att nästan 6% av befolkningen är idioter. Minns ni Ny demokrati föresten, de fick väl också 6% när de fanns, så man kanske kan konstatera att vid dåliga tider har vi 6-7%  invånare som ingår i den skara som missgynnar sin nästa att existera. Hoppas att det går över när ekonomiska läget blir bättre... men ser man till resten av Europa så blir jag skeptisk... ska vi likna dem så har vi kvar rassarna nu när de väl klurat sig in i riksdagen. Skrämmande! 


     


    Jag fick mig föresten ett gott skratt igår när jag läste på Facebook. En kompis hade följande text på sin status : SD har visat att Sverige behöver en ny integrationspolitik. Etablissemanget har inte velat se problematiken förrän nu. Vi måste bli mycket bättre på att integrera unga, lågutbildade, vita män från landsbygden i vårt samhälle. Statistik visar också på att de är kraftigt överrepresenterade vad gäller brott. Dessutom klarar de inte språket särskilt bra och de tenderar att umgås och bo segregerat med likasinnade 


    Jag tyckte det var uppfriskande med en annan förenklande vinkling på problemet som dock har ett uns av sanning. Jag inser också att jag själv bor med mina barn i en liten svensk bubbla på landet. Frågan är hur jag ska göra för att de ska se och förstå att världen är större och inte fullt så homogent svensk. Själv växte jag ju upp ganska mångkulturellt och mina barn missar ju detta. 

  • anne på grönkulla

    Här firar vi 5årig bröllopsdag, men det gör vi ordentligt först ikväll, nu är det jobb o en massa annat mer praktiskt som står på schemat först.

  • anne på grönkulla

    Intressant poäng Hilde - men fråga är ju mulit man måste vara ens i storstan där jag håller hus. Även i min vardag blir ju det där vad man gör det till - jag har nu kollegor och kompisar med väldigt olika bakgrund på ett sätt, men väldigt lika profil t ex utbildningsmässigt - och i kulturliv och annat så får man ju själv söka upp det man är intresserad av. Men utbudet är större, det talar väl för större reell valfrihet.

  • Fru Hilde

    Ja Anne det finns på den fronten betydligt större möjligheter att hitta vidare perspektiv i en större stad. I min lilla by är det först och främst tryggt och barn har goda möjligheter till lek och utveckling, men inte på det kulturella planet fullt ut. Jag tänker fortsätta fundera för egentligen gäller det inte bara mina barn som behöver få möjlighet till ett vidare världsperspektiv. 

Svar på tråden Äntligen fredag del 22