• MSW

    Livets toppar och dalar

    I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

    Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

    Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

    Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

    Då kör vi!!

    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

  • Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • Oupsie

    Verkar som att vi är många i tråden som har haft svårt att sova i natt . Känner mig helt bedövad på något sätt, så fruktansvärt, och samtidigt så overkligt. Jag förstår hur du menar BS, för jag har också undrat vad jag har för rätt att bli så ledsen, det är inte jag som är drabbad, och jag har inte ens träffat Snorkis. Men det är väl det som är "baksidan" med att kunna känna känslor, vi blir inte bara glada för andras skull utan vi kan också sätta oss in i andra människors smärta (delvis i alla fall) .

  • Oupsie

    PB, skrev ju det som jag menade men på så mycket bättre sätt såg jag nu. Jag förstår inte hur du alltid kan utrycka dig så bra. Tycker att allt bara blir mos i hjärnan när man ska beskriva hur man känner.


    Vickan, jag vet inte heller, hon ville ju vara lite anonym, så det är svårt. Tyckte att det lät som en bra idé att skicka blommor, men tänk om hon skulle tycka att vi "trängde oss på". Å andra sidan så brukar det ju alltid vara bättre att visa att man bryr sig än att inte göra det...

  • passionsblomman

    Är det inte ganska självklart att vi ska höra av oss?
    Jag menar, det är ju det klassiska misstaget: folk som tiger, är tysta och håller sig undan av rädsla att störa och tränga sig på.
    Jag tycker vi ska samla till blommor.

    Det finns absolut inget som hjälper på riktigt, men nog vet vi väl vid det här laget, att värmen från varandra i den här tråden spelar roll när allt annat är isande kallt?

  • Oupsie

    PB, ja men precis, hör hellre av mig en gång för mycket, än en gång för lite .

  • MSW

    Hej! Här har det också tänkts en hel del på snorkis, och tankarna har gått i de banor ni har pratat om här!


    Jag tror också att man hade blivit glad av blommor och är gärna med och bidrar till en blomma om vi bestämmer oss för att skicka det!

  • BrudSommar2006

    Vickan, om du har adressen kan jag skicka pengar till dig i så fall?

  • sweetstreet

    Jag tycker definitivt vi ska höra av oss om det går. jag vill gärna vara med på ett hörn. tala bara om till vem/vilket konto jag ska sätta in pengar till blommor! Om det nu blir blommor som skickas. Antingen kan de som har min mailadress maila mig eller så kan ni inboxa mig här.


    Ja detta som hände är så fruktansvärt att jag tycker det nästan är svårt att ta in.


    Men tycker det låter konstigt med hon som förlorade sitt barn genom havandeskapsförgiftning??? Som Oms berättade om. Vid havandeskapsförgiftning brukar man ju ha sjukt högt blodtryck! Varför uppmärksammades inte det??? Dessutom brukar modern p g a det alldeles för höga trycket ofta må oerhört dåligt med spränghuvudvärk som en av följderna. Jag tycker det låter helt obegripligt att hon inte fick hjälp i tid! En av mina vänner hade havandeskapsförgiftning och blev då inlagd. De försökte få ner trycket med mediciner men till slut var de tvungna att ta ut barnet. Som tur var så var hon såpass långt gången att barnet klarade sig utan men. Fick stanna i kuvös ett tag men inget fel. Jag trodde förresten att det var mamman som löpte risk att dö vid havandeskapsförgiftning inte fostret. Utan att det är just detta om det uppstår tidigt under graviditeten som är hemskt eftersom man då måste avsluta den för att rädda moderns liv. Och om barnet då inte är tillräckligt utvecklat för att överleva så innebär det ju i stort sett en "abort".  Så därför tycker jag det var skitkonstigt att de inte inducerade den kvinnan om hon var så nära BF med havandeskapsförgiftning. för DET MÅSTE de ha upptäckt om hon var på kontroll eftersom hennes blodtryck då skulle vara sky high!!!! 

  • Lapinette

    Vickan - inboxa ditt kontonummer och hur mycket vi ska lägga var.

    Jag har också en väninna vars barn dog 4-5 dagar innan förlossning. Hon fick värkar och födde utan någon vetskap. Så fruktansvärt! Vet att jag skrev om det här inne då det hände så jag tänker inte rabbla det igen men denna väninna är nu åter gravid och det som gjorde att de orkade gå vidare var deras lilla dotter som de redan hade. Pga henne var de ju tvugna att låta livet gå vidare som vanligt fast de båda helst ville lägga sig ned och dö, dra ned rullgardingen och aldrig mer gå upp (hennes egna ord). I allla fall de upptäckte att det var en blodpropp som hade dödat barnet (högt blodtryck) så vid denna graviditet är det trombyl som gäller.

  • fru AM

    Hej alla! Jag är också med på insamling till blommor givetvis. En bukett innebär ju att man känner lite extra att någon bryr sig. Vi kanske ska avvakta ett tag dock så att hon hinner komma hem från sjukhuset?


    Min mans kusin o hennes man råkade ut för exakt detta för 2,5 år sedan. De hade mycket hjälp av att de fick en stödgrupp med andra som drabbats av samma/liknande sak. De i gruppen blev nära vänner som de fortsatt umgås med. Hoppas Snorkis kan få kontakt med en sådan grupp.


    Stackars, stackars Snorkis med man. Jag kan inte tänka på annat idag.


    Stor kram till alla.

  • viktualia

    Har inte haft händerna fria till tangentbordet förrän nu, sorry för lite segt svar... men nu är i alla fall vårt vardagsrumsgolv FÄRDIGT och denna vidrigt mörka dag är historisk på ett minimalt men dock positivt sätt... (att det är sommarvärme ute känns mest ironiskt).


    Jag har gjort en liten kalkyl på blomsterbud och hur många vi kan tänkas bli... vet ni att det är inte mindre än 23 pers som yttrat sig de senaste dagarna här i tråden! Ska strax inboxa er alla med info om mitt förslag på hälsning osv.

Svar på tråden Livets toppar och dalar