• BMTS
    Äldre 28 May 11:06
    27239 visningar
    14 svar
    14
    27239

    Vad är en rimlig kostnad för solist?

    Vi söker solist till vigseln (2 sånger). Pratade med en kompis till en kompis som såvitt jag vet inte är utbildad professionellt men däremot sjunger i ett amatörband. Han vill ha 3000 kronor för sig själv + ackompanjetör (en kille från hans band). Är det ett rimligt pris?? Vi tyckte spontant att det lät dyrt med tanke på att de inte är professionella. Hur mycket betalar ni?

  • Svar på tråden Vad är en rimlig kostnad för solist?
  • Ezna
    Äldre 28 May 11:20
    #1

    Tycker oxå att det lät dyrt, vi kommer att betala 1200 för 2 låtar!

  • Äldre 28 May 11:24
    #2

    Hej! 


    Det är många saker som påverkar priset rent praktiskt. Är det svart eller vitt?


    Sen skulle jag vägra betala så mycket om det inte är en utbildad och/eller väldigt rutinerad sångare som jag VET lägger ner mycket jobb och som VERKLIGEN kan leverera till 110%! 


    Behöver de lära sig nytt material? Där går också arbetstid. Behöver de resa? Det går ju en massa tid som man kanske inte tänker på som anlitare.


    Är det vitt kan jag tycka det är mer ok om det är alltså 3000 inkl. två personer, och resa samt skatter! Då är det plötsligt bara 1500 brutto /pp. 

  • csilla­g
    Äldre 28 May 14:57
    #3

    vi betalar 600 för våran solist.
    sen om  vi ville ha henne med hela kvällen som vi nu ska ha,så betalar vi 4800kr totalt.då är hon me oss hela dagen o fram på natten när vi inte orkar mer.

  • linvan­d
    Äldre 28 May 18:35
    #4

    Vår solist kostar 800kr. Ackompanjemanget är kantorn som är gratis. Hon sjunger 1-3 sånger för samma pris.

  • juni20­10
    Äldre 28 May 18:54
    #5

    Vi betalar 5000kr. för sångare och tre andra musiker, dom ska spela fyra låtar i kyrkan. Tycker kanske att det är lite mycket samtidigt som jag vet att sångaren är jätteduktig och har släppt egna låtar och då antar jag att han har tre väldigt bra musiker med sej som är värda priset.....vi tror att det kommer bli kanon bra!

  • Casmel
    Äldre 28 May 21:18
    #6

    Vi betalar 500kr för vår solist som går musikgymnasium och sjunger jättebra. Blir gitarrsolo och en sång för vår del


    Bröllop 17/7
  • Janqvi­st
    Äldre 29 May 07:40
    #7

    håller med att 3000 låter mycket. vi har tur å har en nära vän som ställer upp gratis (och är en underbar sångerska!), så ja ha egentligen int alls funderat på va musiken kostar..

  • Pokalo­o
    Äldre 29 May 13:52
    #8

    Vi betalar 3000 kr totalt för våra två solister.. 1500 kr var skulle dem ha.


    Båda ska förutom spela två låtar, ska dem även spela "väntmusik" ingångs musik, spela till psalmerna (skippade organisten) o sedan för ut marcheringen.


    Det finns en del som krävde 3000 kr var eller mer o en del ville att jag skulle skulle hyra viss utrustning osv o det var överdrivet tyckte jag..


    Synd bara att man inte har syskon med sångröst =) då skulle man bara behövt anlita någon som spelar guitarr eller piano.

  • Triton­us
    Äldre 31 May 17:37
    #9

    Jag går själv på Musikhögskola och håller på och utbildar mig, är dock inte klar än, men självklart ska man ju ha mer betalt om man är utbildad. Det är liksom ens yrke, och man har många års studieskulder bakom sig... 


    Personligen skulle jag just nu säga mellan 1000-2000 kr för 1-3 låtar. Lite beroende på hur många man sjunger eftersom det handlar om förberedelsetid att repa in också. Plus reseersättning också givetvis. Sen brukar jag ju sjunga gratis på vänners bröllop men det är ändå som sagt jag själv som har alla mina studieskulder...


    Sen vet jag att jag är lite dålig på att ta betalt, så andra skulle nog säga mer... 

  • Enilem­mE
    Äldre 31 May 18:08
    #10

    Jag har "anlitat" en gammal klasskompis som försöker försörja sig på musikgig och dyl. och hon ville ha 2500 för 2 sånger. Hon får resa en bit, dock kommer hon ju hem till sin hemort, där hon fortfarande har sina föräldrar, så dem kan hon ju passa på att hälsa på! Jag prutade ner det hela till 2000 och jag vet att hon kommer att göra ett kanonjobb, så det får helt enkelt vara värt pengarna!

  • Astro
    Äldre 31 May 18:13
    #11

    Jag är på en ganska avancerad amatörnivå sångmässigt själv, har det som mitt extraknäck kan man säga. Jag tar 900kr för 1-4 sånger, plus resekostnad om det är långt för mig att åka, och 2000kr plus resa om det gäller en hel konsert. Tycker det är rimligt, mina sånglektioner kostar ca 300kr för 45 minuter, så det går åt en del om man vill fortsätta utveckla sin teknik.  Ibland blir det svart betalning och då drar jag av lite....


    Det är svårt att livnära sig som sångerska och därför har jag valt att lägga mig på relativt höga priser för en amatör, jag vill inte bidra till att utarma den marknaden. Det finns inget värre än när folk ställer upp gratis hit och dit, varför ska man då betala någon som har det som sitt yrke? Sen är det ju oxå så att jag var på väg att bli professionell sångerska men valde en annan yrkesbana istället... så jag håller en bra nivå.

  • Äldre 10 Jan 20:31
    #12
    +1

    Jobbar personligen som professionell musiker, jag livnär mig alltså på detta. :) 


    Det är jobbet jag går till. När vi tar oss an ett bröllopsuppdrag lär man sig låtarna, kan man dem redan kanske paret önskar sig en speciell version?


    Inför varje bröllop lägger vi ner otroligt mycket tid och planering (ingår även personliga möten om så önskas). Allt går via faktura (alltså vitt, inga svartjobb), och vi erbjuder 30 dagars faktura. 


    3000kr är vår standard för bröllop, och då är vi två stycken som båda är sångare och instrumentalister, så vi erbjuder mycket variation.


    Det är för oss frustrerande när någon ringer och förväntar sig att vi som professionella musiker av hög kvalité ska göra en bröllopsspelningar för 800kr.


    Man får även tänka på att:


    ? 50% ska bort pga skatter och egenavgifter.


    ? Resan (räkna minst 18,50kr milen).


    Det som gör det svårare för oss att leva som musiker är att folk tror vi gärna jobbar gratis. Ingen utav er vill väl gå till jobbet utan att få rätt betalning? 


    Detta inlägget är INTE för att sälja in mig och min musikverksamhet, utan enbart för att ge er en lite större inblick och förståelse i skillnaden mellan amatör- och professionell nivå.  :)

  • Äldre 6 Feb 19:51
    #13

    Hej,
    Vi ska gifta oss i juni.
    Jag är ny i Sverige (från Holland) och lyssnade lite till bröllopssångare på nettet.
    Men de låter ALLA som melodifestivaldeltagare!!!!!
    Vi vill har något lite mer original
    .

  • Äldre 6 Feb 21:12
    #14

    Var nånstans i landet finns ni?


    Elias skrev 2017-02-06 19:51:19 följande:

    Hej,

    Vi ska gifta oss i juni.

    Jag är ny i Sverige (från Holland) och lyssnade lite till bröllopssångare på nettet.

    Men de låter ALLA som melodifestivaldeltagare!!!!!

    Vi vill har något lite mer original

    .


Svar på tråden Vad är en rimlig kostnad för solist?