• Malin och Joel
    Äldre 24 May 10:51
    13214 visningar
    42 svar
    42
    13214

    Automatkörkort?

    Nu är det dags, jag MÅSTE skaffa körkort. Problemet är att jag tycker det är skitläskigt att köra bil.


    En kollega tipsade om att man kan ta enbart automatkörkort, vilket onekligen känns lite tryggare (en mindre sak att hålla reda på). Andra runt omkring mig är dock väldigt negativa och tycket jag ska satsa på vanligt körkort. Men jag är rädd att det blir som tidigare och att det bara rinner ut i sanden för att jag inte vågar.


    Hur är det egentligen, är det så farligt att bara ha automatkörkort? Det kan ju inte vara värre än nu, när jag inte har ngt körtkort alls?

  • Svar på tråden Automatkörkort?
  • Äldre 24 May 20:34
    #31

    Hihi. Då hade vi haft det farligt på vägarna där ute


    Sebastiána skrev 2010-05-24 15:15:46 följande:
    Hihi... annars hade man ju kunnat tro att det var ett körkort man fick i en automat, som typ en fotoautomat
  • Äldre 24 May 20:36
    #32

    Jag menar inte att hon ska ta automatkörkort först - utan först lära sig köra automat och om det då känns okej, fortsätta lära sig manuell och sedan ta körkortet. Känns det inte ok med manuellt, ja, då är det bättre med automat än inget alls.


    Lyckliga013bruden skrev 2010-05-24 12:15:49 följande:
    Jag håller med Cantanton. Ett automatkörkort är bättre än inget körkort. När du tagit automatkortet och känner dig säkrare på trafiken och bilen så kan du ju säkert göra någon kompletering så du får växelbehörighet.
  • callis­en
    Äldre 28 May 10:00
    #33

    Nu har jag inte läst alla inlägg men känner du att det är så läskigt så funkar det ju jättebra att ta automatkort. Du kan ju gå till trafikskolan och prata med dem, de är säkert jättetrevliga! (Är själv trafiklärare!) Du kan t.o.m. testa att ta några lektioner för vanlig bil och sen gå över till automat om det absolut inte funkar. Inget fel med det. Självklart finns det en massa fördelar med att ha vanligt körkort, det går inte att bortse från. MEN det är nästan bara Sverige som envisas med att hålla kvar manuellt växlade bilar, kommer du ner i Europa så är i stort sett alla bilar automatväxlade och det kommer komma mer och mer i Sverige också... =)
    Kom dock ihåg att tar du automatkort och sen vill ha för manuell så måste du gå igenom en utbildning på det och göra alla prov och sånt för manuell.

  • Trasan­99
    Äldre 28 May 20:21
    #34
    Cantaton skrev 2010-05-24 11:38:03 följande:
    Haha, faktiskt! Man är inte beredd på att bilen börjar köra av sig själv och det saknas en pedal!!
    Precis! Min mamma hade manuell och min pappa automat när jag övningskörde, jag tycker fortfarande att det är läskigt att köra pappas bil. När man lägger i växeln så rullar ju bilen utan att man gasar! Det är som om den har ett eget liv... Nej, tacka vet jag den manuella, där är det jag som kontrollerar framfarten!
  • Äldre 28 May 20:40
    #35

    Haha, ja.


    Trasan99 skrev 2010-05-28 20:21:22 följande:
    Precis! Min mamma hade manuell och min pappa automat när jag övningskörde, jag tycker fortfarande att det är läskigt att köra pappas bil. När man lägger i växeln så rullar ju bilen utan att man gasar! Det är som om den har ett eget liv... Nej, tacka vet jag den manuella, där är det jag som kontrollerar framfarten!
  • Lundap­ågen
    Äldre 17 Jun 01:45
    #36

    TS, allt handlar om att övervinna den rädsla du har byggt upp för just att köra manuellt. Finns det inte någon stor parkeringsplats eller industriområde där du kan övningsköra med tex din farsa? Där kan du i lugn och ro lära dig grunden, dvs att köra med manuell låda. När du tränat på det tillräckligt länge kan du fortsätta med körlektioner i körskola. Bilkörningen sitter inte i växellådan, utan din förmåga att navigera i trafiken och samtidigt läsa av andra trafikanter. Där sitter det svåra.


    Att ta körkort innebär inte att man kan köra bil, bara att man är så pass säker att man kan släppas ut i trafiken själv, för att fortsätta träna. Körskicklighet och vana tar några år att bygga upp. Tro på dig själv och övervinn rädslan. Visst är det skönt ibland att köra automat, men i de allra flesta fall är det mer praktiskt med manuell. Bränsleförbrukning, kontroll vid halt väglag, bilens inbytesvärde/nyvärde etc. Lycka till hur som! :)

  • Malin och Joel
    Äldre 17 Jun 17:42
    #37

    Fast jag har ingen rädsla för att köra just manuellt egentligen. Däremot känns det som att börja om helt om jag kör med automat och då kanske min rädsla släpper. Rädslan handlar mer om att sitta i en stor maskin som det känns som att jag inte har ngn som helst kontroll på om den går i över 30 km/h.


    Jag hattade runt på parkeringsplatser i två år innan jag gav upp sist, skulle jag försöka med det igen känns det lite som att jag fortfarande kommer hatta runt på samma parkeringsplats om 30 år :P

  • Lundap­ågen
    Äldre 17 Jun 17:51
    #38

    Vad är det egentligen som känns skrämmande med att köra fortare än 30 km/h? Har de du kört med varit oroliga då du övningskört, eller har det byggts upp av sig självt?

  • Malin och Joel
    Äldre 18 Jun 10:57
    #39

    Jag vet inte, jag ganska rädd av mig även när det gäller annat. Mkt är (eller snarare var, det är ju 6 år sen jag sist satt bakom en ratt) just det att det inte känns som att jag har kontroll på bilen om den går för fort. Jag vill att den ska stanna precis när jag trycker på bromsen, jag vill att den ska börja rulla när jag trampar på gasen o.s.v. Just dragläget var läskigt kommer jag ihåg.

  • sms å fotbol­l
    Äldre 18 Jun 11:09
    #40

    Har inte läst alla inlägg men om det var 6 år sedan du satt bakom en ratt så kanske det är dags att ge det ett försök igen. Du har ju som person utvecklats mycket de 6 åren.


    Jag började på körskola när jag var i 18-års åldern men sen flyttade jag och det blev inte av igen förrän jag var nästan 24 år och då kändes det väldigt annorlunda. Jag gick en intensiv kurs och de första gångerna vågade jagh inte köra ut från körskolan eftersom det var så mycket trafik (vilket det givetvis inte var utan bara kändes som) men efter ett par lektioner så hade allt släppt. Jag tror det tog mig ca 6 veckor från första dagen på körskolan till jag hade körkortet i handen.


    Gör ett nytt förutsättningslöst försök och om det känns läskigt i början så ge inte upp. Du kanske förvånar dig själv!


    Lycka till oavsett hur du gör!

  • Nessan
    Äldre 18 Jun 13:40
    #41

    Tänkte komma med en liten rättelse kring vad som gäller om du väljer att ta ett körkort för automatväxladbil och sedan vill ha körkort för manuellt växlad bil.


    Det enda du behöver göra då är en ny uppkörning med en manuellt växlad bil. Dvs det behövs inte något nytt teoriprov, vilket har hävdats tidigare här i tråden.


     


    10. Automat - ny uppkörning utan körkortstillstånd?
    Svar: Om man har villkor automat på grund av medicinska skäl ska man kontakta Transportstyrelsen. I andra fall krävs enbart ett nytt manuellt körprov hos Trafikverket. (Källa www.korkortsprotalen.se -Transportstyrelsens körkortssida)


    Du behöver inte heller genomföra någon ny riskutbildning (Körkortslagen 3 kap. 4 b § Kravet på en genomförd riskutbildning för att få avlägga förarprov enligt 4 a § gäller inte[...] 2. vid körprov för att upphäva villkor med begränsning till automatväxlat fordon.)


    Du behöver inte ens ansöka om nytt körkortstillstånd (Körkortslagen 3 kap. 7 a § Krav på innehav av körkortstillstånd gäller inte vid ett körprov, om sökanden redan har ett körkort med behörighet som utan något medicinskt skäl har villkorats till att avse automatväxlat fordon och körprovet skall ske med ett manuellt växlat fordon för vilket samma behörighet krävs.)



    Håller annars med Cantaton, och dig själv, om att det bästa är ju bara att komma igång med körningen över huvud taget. Visar det sig att du känner dig tryggast med automatväxlad bil, så kör på det. Det enda som behövs om du sedan vill få rätt att köra manuellt växlad bil är ju ett nytt körprov med en sådan bil. Skulle du efter att ha övningskört med automatväxlad bil och sedan testat manuellt växlad och känna dig mogen för ett sådant förarprov direkt, är det ju bara en bonus i sig.



    Lycka till med bilkörningen!

  • Äldre 18 Jun 13:59
    #42

    Har sedan -86 kökort för manuell växellåda och alltid varit anti till automatväxlad. När vi blev påkörda med vår förra bil, fick vi låna en grannes bil vid behov. Den var automat - och vilken känsla att köra den. Visst, man var väl där och drog lite i spaken emellanåt, men nu kan jag inte förstå de som inte har automatväxlad bil. Man kan ju lägga allt fokus på trafiken, utan att bry sig om växling och start i backe och motorstopp och annat kludd!

    Rekommenderar VARMT att köra automatväxlad.

Svar på tråden Automatkörkort?