• Jevic
    Äldre 2 May 10:40
    13444 visningar
    16 svar
    16
    13444

    Jag behöver akut hjälp med en festmeny-mall!

    Hej på er

    Jag är då ruskigt trögtänkt, jag får bara inte till det!

    Finns det ngn vänlig själ därute som kan maila mig sin festmeny-mall som jag kan kopiera rakt av så jag har det rätt (stående vikt A4-papper)?
    Skicka mig ett mail till min privata inbox så sänder jag er min mailadress så fort jag kan.

    TACK!"

    Jenny


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-04 20:35
    För att förtydliga mig..jag menade inte MENY utan hur man får till själva festhäftet som många varit inne på.

    Tack för tips, jag har gjort om det och nu hittat ett stt som jag TROR går vägen. *biter på naglarna*...vi får se. Men fram med flera tips, vi är nog en del som undrar och skulle uppskatta all er hjälp
  • Svar på tråden Jag behöver akut hjälp med en festmeny-mall!
  • Sanna2­010
    Äldre 2 May 11:58
    #1

    Jag puffar lite!!! Vore kul att få lite tips å ideer!!!

  • bobods
    Äldre 2 May 13:09
    #2

    Jag har inte det formatet på min meny - men jag kanske kan hjälpa dig med layouten. Använder du Word? Var är det du kör fast? Att få till ett tvådelat papper, eller kanske typsnitt?

  • Jevic
    Äldre 2 May 15:01
    #3

    Bobods: jag har följande problem:

    1. Jag använder Word
    2. Önskar få till ett tvådelat papper iWord, men att gå efter två spalter gick tydligen inte med min bristande word-kunskap.
    3. Jag får följande problem vid vad av två spalter:

    a) När jag skriver texten, så blir det ett extra stort mellanrum mellan orden som jag ej kan påverka.
    b) Texten flyttas huller om buller mellan spalterna från sig 1 till 2, vilket leder till att alla sidor blir påverkade.

    det bästa vire att få en mall i Word från ngn som redan skrivit sin, och så lägger jag bara in min text och TJOFFS så hoppas ju lilla jag att allt skulle kunna fungera. men det kanske inte är så himla enkelt?? Suck...

    //jenny

  • Pärlis
    Äldre 2 May 15:14
    #4

    Du har inte Photoshop? Där är det enklare att göra såna saker än i Word.

  • Jevic
    Äldre 2 May 15:15
    #5

    Nej jag har tyvärr inte det...

  • Pärlis
    Äldre 2 May 15:16
    #6

    Ah okej.. =/ Hoppas det löser sig iaf!

  • bobods
    Äldre 2 May 15:42
    #7

    Jag  tycker inte det är enklare i Photoshop, och dessutom blir texten ofta suddigare än om det är gjort i ett textprogram. 


    TS: Hmm... Det låter som att du kanske behöver ladda ner en ny version av Word, det där problemet hade jag förut. Jag kan göra en mall åt dig om jag får veta hur du vill att menyn ska se ut - men ibland krånglar det när man får ett dokument från en annan version av Word. Men vi testar!


    Du vill alltså ha en stående meny som är vikt på mitten? Jag tänker såhär:


    Framsida: Bara texten Meny


    Sida 2: Förrätt, huvudrätt


    Sida 3: Efterrätt, Avec, Bröllopstårta. 


    Baksida: Tomt


     


    Är det ungefär den layouten du är ute efter? Är det trerätters + tårta? Ska dryck stå med?


     

  • Irish
    Äldre 2 May 20:12
    #8

    Vi använder Publisher för vårt program... Pappa tipsade om det, jag satt också i Word till en början, men fick inte till det. I Publisher finns olika mallar för olika tillställningar.

  • jos201­0
    Äldre 2 May 20:37
    #9

    Irish, var har du fått tag i publisher då? Vi skulle gärna också använda det, men finn inte på datorn.


    Jevic - kolla att du säkert har det inställt på vänstercentrera för att komma undan mellanrummen mellan orden. Ett tips kan vara att dela in sidan i spalter innan du alls börjar skriva, men jag vet att Word ibland krånglar jättemycket då man försöker med spalter. Då brukar jag öppna ett nytt dokument, börja om och klistra in texten, Ibland funkar det, ibland inte.
    Ska snart börja med vårt festhäfte. Får se hur det går.

  • Nicoss­ambo
    Äldre 2 May 20:52
    #10

    När jag gjorde vårt fest program gick jag in på denna sida och laddade hem 12 sidor, bara att följa deras förklaring.

    http://www.kortdesign.se/default.aspx?page=0&action=FaktaBanken&subPage=textforslag_festprogram_wordmall

  • LinaMa­rkus
    Äldre 2 May 20:54
    #11

    www.kortdesign.se

    På deras första sida kan man klicka på skapa festprogram, där finns mallar att hämta för festprogram.

  • Lillar­ia
    Äldre 2 May 21:03
    #12

    Eller så tar du hem open office och deras publisherliknande program... gratis och bra. De har mallar och allt. {#lang_emotions_laughing}


  • jos201­0
    Äldre 2 May 21:32
    #13

    Tack för länkarna, jättebra. Vi vill dock ha vårt festprogram vänt andra vägen, alltså långt och smalt, så det funkar inte att ta mall. Men där fanns också gratisbilder och lite tips på kortdesign.se. Open office är en helt bra idé. Men det verkar också funka bra i Word för mig så jga tror det blir så.

  • April 99
    Äldre 4 May 12:02
    #14

    jos2010-hur gör du i word då, så du får långt o smalt? har du själv räknat o sätter första sidan och sista sidan på första pappret, spalt 1 och 2 så att säga, eller hur gör du? sitter själv o krånglar med det.

  • bobods
    Äldre 4 May 12:07
    #15

    Jag gör alla mina trycksaker i Word, tycker friheten blir så mycket större än om man har en färdig mall. För att få "långt och smalt" som du säger april 99, är det bara att infoga spalter med papperet i stående form. Och du har helt rätt när du säger att det ska ju vara första och sista sidan på första papperet osv. 


    Nu gäller ju den här tråden MENYN men om jag fortsätter prata om festprogram som ni andra, så tyckte jag det var lättast att göra en provmall för hand, där jag alltså viker så många papper jag vill ha, och sen skriver sidnummer och vad jag tänker mig för innehåll på varje sida. Så går jag efter mallen i datorn sen, med ett dokument för varje papper. 

  • April 99
    Äldre 4 May 12:43
    #16

    oj sorry, de var visst menyn det gällde här. blev bara så lycklig när ni pratade om stående A4 antar jag...sorry, men tack för tipset iaf!

Svar på tråden Jag behöver akut hjälp med en festmeny-mall!