• 080813
    Äldre 27 Mar 20:19
    9828 visningar
    16 svar
    16
    9828

    hur mycket i kuvertavgift?

    Hur mycket kan man ta i kuvertavgift? Och hur ser folk på detta?
    Jag har alltid varit emot en kuvertavgift förr men planerar nu i alla fall ett eventuellt bröllop trots dålig ekonomi. Vi har drabbats av sjukdom i familjen och jag gärna vill ha med denna person på mitt bröllop.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-28 22:48
    Lite förtydligande: En person i min familj har drabbats av sjukdom och vi vet inte hur länge till "den" kommer att leva.

    Tack för alla positiva svar.

  • Svar på tråden hur mycket i kuvertavgift?
  • fjutju­r brajd
    Äldre 27 Mar 20:26
    #1

    Jag är nog också lite emot kuvertavgift, men jag tycker att det är ok om man gör det på ett "snyggt" sätt (dvs exempelvis inte ta ut 700 kr per gäst för att få sitt drömbröllop på slottet...). Jag tycker också att ni verkar ha en bra anledning till kuvertavgiften vilket jag tycker att det känns mycket mer ok.


    Jag tycker att man ska hålla nere priset så mycket det går om man vill ha kuvertavgift. Bröllop kan ju bli ganska dyrt för gästerna ändå (ev resa, boende, möhippa/svensexa, nya kläder, en del vill ge någon liten present). Jag tycker också att det är viktigt att man tydligt avböjer presenter så att kuvertavgiften blir istället för present.


    Jag tycker att det är svårt att säga en exakt summa men 200-300 kr tycker jag nog är max. Det är ju inte meningen att man ska betala för brudparets klädsel osv utan för mat och dryck.


    Vad för typ av fest har ni tänkt er?


  • Kattpo­et
    Äldre 27 Mar 20:38
    #2

    Om ni förklarar varför ni vill gifta er och håller ner antalet gäster så kan folk nog tänka sig att betala för middagen.

    Jag skulle om jag visste att ni hade dålig ekonomi och någon nära till er var sjuk.

  • 080813
    Äldre 27 Mar 20:44
    #3

    200-300 kr är det som jag tänkte mig också samt att det tydligt måste framgå att kuvertavgiften är presenten.

    Jag hade inte planerat att ha det så här men jag vill hellre ha med denna person på mitt bröllop än det bröllop jag tänkt från början.

    Hur mycket kan ett "billigt" bröllop kosta? jag vill ändå ha med min och sambons släkt samt våra vänner och då blir vi ändå runt 70 personer.

  • KatjaB
    Äldre 27 Mar 20:52
    #4

    är det bara en person som ska betala kuvertavgift alltså? eller fattar jag fel nu?

  • 080813
    Äldre 27 Mar 21:09
    #5

    200-300 kr per person och inga presenter alls.

  • fjutju­r brajd
    Äldre 27 Mar 21:32
    #6
    080813 skrev 2010-03-27 21:09:31 följande:
    200-300 kr per person och inga presenter alls.
    Det tycker i alla fall jag låter helt ok. Speciellt med den orsak ni har!

    Lycka till med planeringen!


  • Sebast­iána
    Äldre 27 Mar 21:59
    #7
    080813 skrev 2010-03-27 21:09:31 följande:
    200-300 kr per person och inga presenter alls.
    Håller med.

    Jag har hört om personer som haft 500:- eller mer i kuvertavgift och dessutom önskat sig presenter. Det är inte lite fräckt. Att däremot ha en mindre summa istället för presenter tycker jag är helt OK. Vi kommer dock inte att ha kuvertavgift.
  • CeKe
    Äldre 27 Mar 22:02
    #8

    Vi kommer göra maten själva och bjuda på vin/öl/avec till maten/tårtan och har i alla fall räknat med ca tot 150-200 kr/person för all mat och dryck. Då kommer vi ha betalbar med självkostnadspriser efter middagen.

    Vi har bjudit drygt 100 gäster och räknar med att hamna på ca 40-50000. Det går ju att hålla kostnaderna nere genom en billig lokal, egen musik, göra buketten själv, maten själv, buffé istället för trerätters, skippa lyxig transport mellan kyrka och festplats, en ur bekantskapskretsen som kan fota och inte dra på med den flådigaste bröllopsresan!

    Alla dessa "nedskärningarna" kan ju tyckas tråkiga, men vi kommer köra på de flesta och ser fram emot en varm, härlig fest där vänskap och kärlek kommer stå i fokus!

    Lycka till!

  • Marjo
    Äldre 28 Mar 10:20
    #9

    Vi har varit på ett bröllop med kuvertavgift de hade 250 kr/person. Helt ok tycker jag. De önskade då sig inga presenter.

  • KatjaB
    Äldre 28 Mar 10:25
    #10
    080813 skrev 2010-03-27 21:09:31 följande:
    200-300 kr per person och inga presenter alls.
    ok, förstod fel eftersom du skrev att du ville ha denna person med, alltså bara en som det handlade om. Men nu är jag med
    Kuvertavgiften ska ju inte vara för hög bara, o det beror ju på vad ni betlar för maten. Om det egentligen går på mindre så ska man ju inte ta mer betalt för det.
    det beror ju förstås på vad ni bjuder på, men 2-300 låter ju rimligt
  • eldsta­d
    Äldre 28 Mar 12:04
    #11

    Hade skrivit ett långt inlägg som försvann eftersom sidan laddades om, argh >

  • Äldre 28 Mar 17:36
    #12

    Vi har valt kuvertbröllop och hade lagt kuvertpriset på 250 kronor då våran mat skulle gå på 220 kronor och sedan räknade vi på drickat till maten.Visade sig sedan att cateringfirman höjt priset innan vi hann beställa så vi fick leta vidare och hittade en billigare cateringfirma. Hade dock redan skickat ut inbjudningarna så nu funderar vi på att ha någon liten present till gästerna också. Tycker själv att det är helt ok med kuvertbröllop. Har alltid sagt att det är den varianten vi ska ha om och när vi gifter oss, då vi redan bor ihop och har det mesta.Vi önskade oss därför gäster på en fest som bröllopspresent och inget annat.
    Upp till 300 kronor tycker jag är helt ok, men det beror på vilka vänner man har. Våra tycker det är för mycket med 250 då vi har lagt 200kronor i present på 2 andra bröllop och här får de då lägga HELA 50 kronor mer!!
    Över 300 kronor blir för mycket tycker jag för som någon skrev innan, det är resa, ev övernattning, möhippa/svensexa mm inför bröllopet som kostar också.

    Lycka till!!

  • Pälsbo­ll
    Äldre 28 Mar 17:48
    #13

    Vi kommer ta 200kr/pers och barn under 10 år äter gratis.
    Men alla barnen som är under 10 är bara kring 2-3 år som dom får typ varmkorv eller nåt sånt.

  • didis
    Äldre 28 Mar 18:02
    #14

    I ert fall förstår jag att ni vill skynda på ett bröllop ni egentligen inte har ekonomi för. Det är ett tillfälle när jag tycker det känns ok med kuvertavgift.

    200kr/person tycker jag är rimligt ungefär och jag skulle förvänta mig att brudparet har skurit i utgifterna där det går, tex inte köpt svindyr brudklänning eller ring.

    Rent allmänt gillar jag inte kuvertavgift men det är kankse för att jag aldrig stött på det förut. Bjuder man till fest så bjuder man och "paybacktime" blir det nästa gång när gästerna fyller år eller gifter sig.

    Hellre en fest med billigare mat och dryck än en påkostad som brudparet egentligen inte har råd med.

  • 080813
    Äldre 28 Mar 22:41
    #15

    Tack alla för att ni kan tänka er in i min situation och då se att kuvertavgift ändå verkar okej.

    Vi har velat fram och tillbaka hur vi ska göra med allt men jag vill ju hellre gifta mig och ha denna personen med på bröllopet än en dyr fest.

    Hoppas vi hinner bara och att personen orkar vara med i kyrkan i alla fall...

  • ayle
    Äldre 29 Mar 07:37
    #16

    alltså... jag själv är helt för kuvertavgift. ( fast vi ska inte ha det på vårt )
    men jag håller med om att det är väll lite fräckt att ha KA på 500 och sen ha en önskelista...
    nä inte ok i mina ögon...

    Har en vännina som ska gifta sig iår, dom har KA på
    220/per vuxen
    100/per barn i ålder 14-17 och
    under 14 gratis

    tycker det är helt ok!

Svar på tråden hur mycket i kuvertavgift?