• Celebr­ation
    Äldre 1 Mar 21:04
    1814 visningar
    11 svar
    11
    1814

    Bröllopsnatten

    Hej!

    Jag vet inte om detta är rätt tråd men...
    Jag bär på en fråga som jag tror att jag inte är ensam om men jag har inte kunnat hitta något svar på den...

    Hur gör man om man märker att man kommer ha mens kommer på bröllopsdagen???
    Kan man på något sätt skjuta upp den?

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Bröllopsnatten
  • Sebast­iána
    Äldre 2 Mar 08:11
    #1

    Ja det kan man. Jag har inte provat själv, men det går. Hör med en barnmorska.

  • cherry­lane
    Äldre 2 Mar 08:19
    #2

    Finns p-piller som skjuter upp mensen. Själv äter jag Cerazette och då har man ingen mens alls. Mycket behändigt

  • ElinDa­niel
    Äldre 2 Mar 08:37
    #3

    Finns en tablett so minte är ppiller, som går kanon att äta. Har använt det och man kan skjuta upp den två veckor eller så. Funkar kanon om man ska utomlands bland annat. Minns inte vad den hette. Men det var inget ppiller, utom bara till att rubba balansen, eller nåt. :)

  • Rosväg­en
    Äldre 2 Mar 09:24
    #4

    Precis som ElinDaniel skriver så finns det piller som "skjuter upp" mensen, man ska börja äta dom 3 dagar innan beräknad mens.

    Har funkat jätte bra på mig då jag inte äter några p-piller men ändå vid bad och semster ville flytta fram den några dagar.
    Har några kvar hemma, kan kolla vad dom heter och återkomma så du vet vad du ska fråga din läkare om!

    Alla är vi olika men för mig har det funkat jätte bra! :)

  • Anneho­l
    Äldre 3 Mar 09:01
    #5

    Jag började också räkna på fingrarna, och insåg att min mens skulle börja EXAKT på min bröllopsdag i maj! Inte så kul med hemsk mensvärk, dålig mage och 2 kg plus i vätska...

    Jag bad husläkaren skriva ut gulkroppshormon, som jag precis börjat ta - vill hellre skjuta upp mensen nu ett par månader innan, om det skulle vara så att man inte mår helt bra av tabletterna eller dyl. Man börjar ta dem, två om dagen, senast 3 dagar innan förväntad mens - och så max 10 dagar. När man slutar med tabletterna kommer mensen efter ett par-tre dagar. Information på fass.se:

    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

    Har ätit dem förut när jag skulle iväg på bad/dyk-semester och inte ville ha mens - fungerade jättebra!

  • Jolle7­6
    Äldre 3 Mar 10:14
    #6

    Jag äter p-piller och då funkar det bra att bara "fortsätta" med de pillren en vecka till så kommer mensen en vecka senare än normalt. :) Funkar jättebra! Var några år sedan jag mixtrade med mensen senast, men jag vet att det funkar och det är jättesmidigt. :)
    Dock gör man säkert olika beroende på vila p-piller man äter.

  • Rosväg­en
    Äldre 12 Mar 09:31
    #7

    Primolut Nor heter de tabletterna som jag ätit för att skjuta upp mensen några dagar, kan vara en idè att äta dom vid tillfälle innan bröllopet så att man vet att det funkar bra:)

  • Kramil­ikram
    Äldre 12 Mar 09:40
    #8

    Jag har också testat de tabletterna, Jätte bra!! Men va beredd på att ditt humör kan svänga fort.. båda jag o min syster får dessa tendenser av tabletterna./ KramiliKram

  • Sebast­iána
    Äldre 12 Mar 10:02
    #9

    Lite OT. För dem som lever i en kultur där man måste vara oskuld när man gifter sig är det tvärtom en välsignelse om man har mens på bröllopsdagen.

  • Celebr­ation
    Äldre 4 Apr 01:36
    #10

    Hej igen!
    Sebastiana:
    ja det är så olika i olika kulturer.
    Min blivande kommer från Iran så jag har fått lära mig mycket om deras kultur och traditioner. Hans familj är inte muslimer men perserna har mycket gammal historia och seder.
    Varifrån kommer du?
    MVH

  • Greene­yes
    Äldre 4 Apr 07:32
    #11

    Det är inte alla som Primolut funkar på tyvärr. Är man känslig mot hormoner eller brukar lida av PMS så är risken stor att man kan få ganska kraftig PMS av dem. Det är inte heller garanterat att de faktiskt funkar, man kan småblöda hela tiden istället exempelvis.
    Därför kan det vara värt att försöka skjuta på mensen ett par månader innan, och då slipper man kanske allt sånt inför bröllopet om mensen liksom förskjutits då. Bara ett tips från en som de absolut inte funkar för tyvärr!

Svar på tråden Bröllopsnatten