• soonAm­rs
    Äldre 30 Jan 22:30
    10598 visningar
    9 svar
    9
    10598

    Hur skriva inbjudan till endast fest...?

    Jag undrar om det är någon mer som bjudit in några extra vänner men bara till tårta och festen, ej middagen..

    Hur skrev ni då??

    ..och kanske att de gärna får närvara vid vigseln..
    Jag har ingen aning om hur vi ska göra än men skulle gärna vilja höra era synpunkter!

  • Svar på tråden Hur skriva inbjudan till endast fest...?
  • Martin­aa
    Äldre 31 Jan 11:23
    #1

    Jag vet inte, men enligt mig känns det ganska oartigt att bjuda några bara så. "Ni får gärna komma och se oss i kyrkan och sedan äta lite tårta med oss, men ni får inte komma på själva middagen". Hur man än formulerar sig. Antingen är man bjuden på hela festen, eller så är man inte bjuden alls.

  • roodeb­erg
    Äldre 31 Jan 17:53
    #2

    Mja, svårt det där. Spontant tänker jag såhär: Antingen bjuder man in till bara vigseln. Eller så bjuder man in till både vigsel, middag och fest. Men jag vet inte om det går att bjuda in till del 1 och 3 av dagen. Och be de göra något annat under del 2...

  • Sebast­iána
    Äldre 31 Jan 17:59
    #3
    roodeberg skrev 2010-01-31 17:53:34 följande:
    Mja, svårt det där. Spontant tänker jag såhär: Antingen bjuder man in till bara vigseln. Eller så bjuder man in till både vigsel, middag och fest. Men jag vet inte om det går att bjuda in till del 1 och 3 av dagen. Och be de göra något annat under del 2...
    Vi hoppas att min gamla kör vill sjunga lite till desserten/tårtan. Då tänkte vi att de kunde få stanna kvar på festen och nattamaten om de vill. Vi har ingen möjlighet att bjuda dem med respektive på middagen. Det skulle bli 40 personer bara det.
  • roodeb­erg
    Äldre 31 Jan 19:58
    #4

    Sebastiána, jamen det är en helt annan sak, tycker jag. det låter som en bra idé, där "hyr" ni in deras tjänst till festen och då är det ju klart att de kunde vara med som gäster när tid bjuds. Bra idé där!

  • Dejli
    Äldre 31 Jan 21:28
    #5

    Vilka bjuder ni på middagen? Är det bara familjen? Isf kanske kan man formulera sig nåt i stil med "Middagen äter vi med närmsta familjen, men tårtan vill vi gärna dela med desto fler". Det skulle inte jag tycka var konstigt om jag visste att paret hade något begränsad ekonomi.

    Lite konstigt hade det nog känts om man har bjudit många vänner till middagen också, och några bara på tårta... då känner man sig nog mindre viktig skulle jag tro, för då pratas det ju...

  • NiVi
    Äldre 31 Jan 21:33
    #6

    Jag har varit på en jobbarkompis bröllop och då var vi från jobbet bara bjudna till vigsel och fest. Vi ordnade istället en liten grillmiddag därimellan och ingen tog illa upp utan vi blev bara glada att få vara med en sån dag! Vi fick en muntlig inbjudan av vår jobbarkompis just för att det inte skulle bli några missförstånd!

  • mrsJR
    Äldre 31 Jan 22:05
    #7

    När min bror gifte sig hade de eftersläpp efter själva middagen. Man har ju ofta flera vänner som man känner sådär halvbra, som man kanske inte vill bjuda på middagen men som det ändå skulle vara kul att ha där (dessa vänner vet ju också oftast själva om hur nära brudparet de står och förstår ofta att de inte blir bjudna på middagen).

    De hade inga direkta inbjudningar utan meddelade muntligt eller via mejl och sms att de jättegärna fick komma och festa med brudparet. I studentlivet (de flesta var studenter) är det alltid eftersläpp på stora fester så det var ingen som tyckte att det var konstigt.

    Det blev verkligen lyckat med eftersläpp, vart ett superkul party! Det blev bra också för att när många av de äldre blev trötta ock gick hem så kom nya partyglada personer vilket gjorde att festen fortsatte halva natten. Alla talar fortfarande om vilken kul fest det var och det här var flera år sen .

    Till kyrkan får ju vem som helst komma ändå, utan inbjudan, så det måste man ju inte specifikt bjuda in till. Jag tycker en enkel inbjudan till eftersläppet räcker!

  • Annahg
    Äldre 3 Feb 16:31
    #8

    Vi ska också ha eftersläpp på vår fest. Känns inte alls konstigt då vi viger oss borgerligt och enbart bjuder in till fest. Middagen är för släkt och några få nära vänner. De som kommer sen är vänner, jobbarkompisar och bekanta som gärna vill komma och gratta oss.

  • Annahg
    Äldre 3 Feb 20:17
    #9

    Å nu det jag egentligen skulle skriva... :)
    På våra inbjudningskort till eftersläppet skrev vi:
    Välkommen till x's och y's bröllopsfest
    Tid, plats
    Vi bjuder på... osv

    Håller helt med om att man egentligen kanske inte ens behöver ha inbjudningskort till de som kommer senare. De kommer vi att prata med och ebskriva upplägget för ändå. Men ett kort känns ändå lite kul att kunna lämna över :)

Svar på tråden Hur skriva inbjudan till endast fest...?