• Thyra
    Äldre 21 Jul 12:28
    2473 visningar
    3 svar
    3
    2473

    Vigselblankett

    Hej !

    När vi träffade våran präst i förra veckan , så påpekade hon att vi saknade en blankett "vigselblankett" , som man skulle få från sin hemförsamling.

    Har ni andra också fått frågan efter en sådan blankett , jag har då aldrig hört talas om den.
    Trodde hindersprövningen och intyg om vigseln papprerna räckte....

  • Svar på tråden Vigselblankett
  • Katari­na II
    Äldre 21 Jul 12:32
    #0

    Nix. Vi gifter oss i en annan församling än vår egen men prästen var nöjda med hindersprövningen och intyg om vigsel papperna. Kan det vara något papper för att cleara kostnaden mellan församlingarna??

  • Cherie
    Äldre 21 Jul 12:44
    #0

    Vår präst påminde oss i förra veckan om vigselblanketten, jag hade också missat det.... Men jag kontaktade pastorsexpeditionen i den församling där vi bor, lämnade våra personnummer, prästens namn mm och fick blanketterna på posten efter 2 dagar.
    På blanketten står om vi är döpta, konfirmerade och om vi tillhör svenska kyrkan, och också när, var och hur vi ska vigas. Prästen ska sedan ha blanketterna, och jag antar att uppgifterna sedan registreras hos vår församling....

  • juni
    Äldre 21 Jul 12:55
    #0

    Cherie har helt rätt. Vigselblanketter ska alltid beställas från kvinnans hemförsamling. Ibland ber prästen paret att själva ringa och fixa detta, men lika ofta gör förättningsförsamlingens pastorexp. det. Hursomhelst ska prästen ha blanketterna och sänder sedan tillbaka den ena för avisering i hemförsamlingen (den andra är en kopia som prästen själv behåller).

Svar på tråden Vigselblankett