• KatjaB
    Äldre 4 Oct 14:25
    47003 visningar
    372 svar
    372
    47003

    det heter b o r g e r l i g t

    Inte "borgligt" eller "borgelit" eller andra konstiga stavningar.

    Nu kan man ju undra om jag inte har nåt bättre för mig än att reta mig kopiöst mycket över detta.
    Men nej, tydligen inte!

    Borgerligt, borgerligt, BORGERLIGT!

  • Svar på tråden det heter b o r g e r l i g t
  • Odium
    Äldre 16 Mar 22:31
    CarolineJohan skrev 2012-03-16 20:46:54 följande:
    Jag har inte accepterat den utvägen... Försöker även att få mina utländska studenter att göra rätt!

    <Dom> = talspråk av både de och dem
    De = subj. pronomen (skriftspråk)
    Dem = obj. pronomen (skriftspråk) 

    Ha ha ha 
  • Äldre 16 Mar 23:40
    knyttan skrev 2012-03-16 21:34:56 följande:
     Att sno något, i betydelsen stjäla finns upptaget i SAOL, och snodd, är precis som stulen ett helt korrekt adverb bildat av det.
    Vad jag vet finns inte ordet snodd med betydelsen stulen i SAOL. Här kommer böjningen av ordet stjäla: 
    http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista

    & här kommer betydelsen av ordet SNODD: 
    http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista

    Däremot hackar jag inte på de som använder slang om jag inte känner dem & vet att de ska ta det med en klackspark Glad 
    Precis som Chicita skrev så får man i min umgänges krets utstå lite gliringar om man använder något ord fel (givetvis med glimten i ögat), eller ord som kan betyda något annat utan att tänka sig för! Tycker enbart att det är kul med lite kärleksfullt munhugg!
  • Äldre 17 Mar 00:32
    Nikkita skrev 2012-03-16 23:40:11 följande:
    Vad jag vet finns inte ordet snodd med betydelsen stulen i SAOL. Här kommer böjningen av ordet stjäla: 
    www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svens...

    & här kommer betydelsen av ordet SNODD: 
    www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svens...

    Däremot hackar jag inte på de som använder slang om jag inte känner dem & vet att de ska ta det med en klackspark Glad 
    Precis som Chicita skrev så får man i min umgänges krets utstå lite gliringar om man använder något ord fel (givetvis med glimten i ögat), eller ord som kan betyda något annat utan att tänka sig för! Tycker enbart att det är kul med lite kärleksfullt munhugg!
    Det hjälper om du slår upp verbet "sno". Sno står visst med i SAOL, kolla själv. Däremot inte "snodd". Du kan inte hitta "stulen" heller i SAOL eftersom det är en bildning av ordet stjäla. Att tala om hur stjäla böjs har näpperligen något med saken att göra, jag har ju knappast sagt att det är samma ord har jag? De har däremot samma betydelse...

    Jag tycker också att det är roligt med ordvitsar och skämt, men i detta fallet så är det inte ens ett språkligt fel som man kan raljera över. Däremot rätt torrt att påpeka att det har en dubbel betydelse, men visst...

    Det är ju en något lägre stilnivå än tex "stjäla" men alla kan inte tala på den högsta och mest formella nivån hela tiden, tänk dig själv hur det skulle låta! "Ehuru önskar undertecknad att det i görligaste mån kunde undvikas..."osv.
    Jag tror att jag har mer kunskap om språk och dess funktioner, varianter mm. än de flesta i den här tråden, och det är ganska många som hakar upp sig på något som ni uppfattar som fel bara för att ni själva inte skulle säga så. Det innebär inte att det är fel i den tänkta kontexten. Att tex smsa "d e skitql, ses där lr? är ju supereffektiv användning av språk, men kanske inte så lyckat i en akademisk uppsats. Genom att använder vissa slanguttryck så visar man att man tillhör en viss grupp, men det är ingen som skulle prata så på en anställningsintervju. Och tro mig, ingen pratar så här: "ööh, bah, asså, ööööh vi liksom typ, bah." Då har man nog inte lyssnat ordentligt Glad
    Men jag älskar slang, det är där man hittar det allra mest kreativa och nyskapande i språket.
  • Äldre 17 Mar 01:48
    knyttan skrev 2012-03-17 00:32:38 följande:
  • Äldre 17 Mar 10:39

    Nu tycker jag att det börjar bli lite spänt här inne.

    Vi kör det här inom ett begränsat gäng. Skulle aldrig falla mig in att "hoppa på någon" för deras sätt att använda slang.
    I ett gäng där alla är med på noterna och alla tycker att det är kul, så får det en helt annan betydelse.
    Det är inte mobbing eller trackasserier av den / de som inte kan använda "högtidlig svenska".

    På MAX så blev det lite ekivokt när man bad någon dra fram bröna i dubbelskåpet så man kunde fylla på bakifrån Tungan ute 
    Eller när kompisen bara ska "sätta på kaffebryggaren" innan vi kan fika...

    Men om man har något i kokosnöten mellan axlarna så skämtar man inte om sånt eller pikar dom man inte känner.
    Det fattar väl vem som helst tycker jag 

  • Äldre 17 Mar 11:41
    Chicita skrev 2012-03-17 10:39:12 följande:
    Nu tycker jag att det börjar bli lite spänt här inne.

    Vi kör det här inom ett begränsat gäng. Skulle aldrig falla mig in att "hoppa på någon" för deras sätt att använda slang.
    I ett gäng där alla är med på noterna och alla tycker att det är kul, så får det en helt annan betydelse.
    Det är inte mobbing eller trackasserier av den / de som inte kan använda "högtidlig svenska".

    På MAX så blev det lite ekivokt när man bad någon dra fram bröna i dubbelskåpet så man kunde fylla på bakifrån Tungan ute 
    Eller när kompisen bara ska "sätta på kaffebryggaren" innan vi kan fika...

    Men om man har något i kokosnöten mellan axlarna så skämtar man inte om sånt eller pikar dom man inte känner.
    Det fattar väl vem som helst tycker jag 
    Du är bara för underbar Solig
    knyttan skrev 2012-03-17 00:32:38 följande:
    Det hjälper om du slår upp verbet "sno". Sno står visst med i SAOL, kolla själv. Däremot inte "snodd". 
    Basckar givetvis i denna frågan då jag blivit överbevisad Flört Alltid kan man lära sig något nytt!
  • Äldre 17 Mar 11:42

    *B


    Nikkita skrev 2012-03-17 11:41:05 följande:
    knyttan skrev 2012-03-17 00:32:38 följande:
    Det hjälper om du slår upp verbet "sno". Sno står visst med i SAOL, kolla själv. Däremot inte "snodd". 
     Basckar givetvis i denna frågan då jag blivit överbevisad 
    *Backar* skulle det såklart stå Flört
  • Äldre 17 Mar 12:06
    Chicita skrev 2012-03-17 10:39:12 följande:
    Nu tycker jag att det börjar bli lite spänt här inne.

    Vi kör det här inom ett begränsat gäng. Skulle aldrig falla mig in att "hoppa på någon" för deras sätt att använda slang.
    I ett gäng där alla är med på noterna och alla tycker att det är kul, så får det en helt annan betydelse.
    Det är inte mobbing eller trackasserier av den / de som inte kan använda "högtidlig svenska".

    På MAX så blev det lite ekivokt när man bad någon dra fram bröna i dubbelskåpet så man kunde fylla på bakifrån Tungan ute 
    Eller när kompisen bara ska "sätta på kaffebryggaren" innan vi kan fika...

    Men om man har något i kokosnöten mellan axlarna så skämtar man inte om sånt eller pikar dom man inte känner.
    Det fattar väl vem som helst tycker jag 
    Jag vill absolut inte bidra till att det blir spänt, snott eller fnurrigt på några trådar här Solig Däremot vill jag gärna sprida lite ljus i de vanligaste fördomarna som finns om språk:
    1. Att språket håller på att utarmas, och att det är slang och "ungdomsspråk" som bidrar till det.
    2. Att talspråk skulle vara felaktigt när man talar.
    3. Att någon som använder slang i vardagligt tal inte har något (annat) språk.

    Sen har jag flera käpphästar till, men dom kan vi spara till en annan gång. Så, det är med de bästa av intetntioner som jag är lite obstinat ibland, men sån blir man av språkvetenskap - odräglig Skrattande
  • Äldre 17 Mar 12:07

    *intentioner*

  • Äldre 17 Mar 12:27
    knyttan skrev 2012-03-17 12:06:03 följande:
    Jag vill absolut inte bidra till att det blir spänt, snott eller fnurrigt på några trådar här Solig Däremot vill jag gärna sprida lite ljus i de vanligaste fördomarna som finns om språk:
    1. Att språket håller på att utarmas, och att det är slang och "ungdomsspråk" som bidrar till det.
    2. Att talspråk skulle vara felaktigt när man talar.
    3. Att någon som använder slang i vardagligt tal inte har något (annat) språk.

    Sen har jag flera käpphästar till, men dom kan vi spara till en annan gång. Så, det är med de bästa av intetntioner som jag är lite obstinat ibland, men sån blir man av språkvetenskap - odräglig Skrattande
    Haha.. ja jag är absolut ingen expert i ordkunskap och språkvetenskap. Gick ut gymnasiet med 4:or i svenska språket och litteratur. Men efter det har jag inte pluggat vidare eller haft behov av att ha perfekt svenska. Bara de jag skriver och pratar med förstår mig och att jag kan formulera mig på ett bra sätt när det behövs är nog.

    Vet lite om många saker men är bara "expert" i ett fåtal ämnen (fråga mig om hästar, tam-illrar eller marsvin så kan jag backa upp vad jag säger med upp till 30 års erfarenhet Flört och även utbildningar).

    Hörde att det tydligen ska kallas dilletant, men jag tycker inte riktigt att det stämmer på mig Tungan ute
  • Äldre 17 Mar 15:25
    Chicita skrev 2012-03-17 12:27:28 följande:
    Haha.. ja jag är absolut ingen expert i ordkunskap och språkvetenskap. Gick ut gymnasiet med 4:or i svenska språket och litteratur. Men efter det har jag inte pluggat vidare eller haft behov av att ha perfekt svenska. Bara de jag skriver och pratar med förstår mig och att jag kan formulera mig på ett bra sätt när det behövs är nog.

    Vet lite om många saker men är bara "expert" i ett fåtal ämnen (fråga mig om hästar, tam-illrar eller marsvin så kan jag backa upp vad jag säger med upp till 30 års erfarenhet Flört och även utbildningar).

    Hörde att det tydligen ska kallas dilletant, men jag tycker inte riktigt att det stämmer på mig Tungan ute
    Hehe, jag har inte heller en "perfekt svenska", om det nu ens existerar något sådant Tungan ute. Däremot så kan jag skärpa till mig och räkna ut hur det ska vara, och - framförallt tala om varför.

    Men jag kommer med största sannorlikhet att bli en dille-tant i framtiden ändå Skrattande
  • Äldre 20 Mar 20:32

    Jag har tidigare bara läst lite i denna tråden ibland, men aldrig skrivit. Nu är det dock dags, för när jag såg den här bilden som en vän på facebook la upp idag, så måste jag dela med mig av den också.

    Lite särskrivning.



  • Äldre 20 Mar 21:00
    daniiel skrev 2012-03-20 20:32:07 följande:
    Lite särskrivning.



    Men ojdå, hur lyckas man med så många fel på så lite text Glad
  • Lebend­ig
    Äldre 20 Mar 21:25
    daniiel skrev 2012-03-20 20:32:07 följande:
    Jag har tidigare bara läst lite i denna tråden ibland, men aldrig skrivit. Nu är det dock dags, för när jag såg den här bilden som en vän på facebook la upp idag, så måste jag dela med mig av den också.

    Lite särskrivning.


    Jösses, jag skulle inte äta där det är ett som är säkert! Och vad är papparots?Förvånad

    De har ju iaf lyckats plita ner ett bindesstreck. Bra jobbat... 
  • Äldre 21 Mar 08:51
    daniiel skrev 2012-03-20 20:32:07 följande:
    Jag har tidigare bara läst lite i denna tråden ibland, men aldrig skrivit. Nu är det dock dags, för när jag såg den här bilden som en vän på facebook la upp idag, så måste jag dela med mig av den också.

    Lite särskrivning.


    De missade örtskyn! Skall det vara konsekvent skall det vara ört sky!
  • Äldre 11 Jul 11:35

    Kanske inte alls konstigt att många tror att det heter "borgligt" när det till och med står på första sidan här!

Svar på tråden det heter b o r g e r l i g t