• envyme
    Äldre 4 Sep 21:09
    5576 visningar
    6 svar
    6
    5576

    Barnskötarutbildning

    Hej,
    Jag är väldigt intresserad av att läsa till barnskötare på distans, så nu undrar jag om det är någon som vet var man kan göra det? Jag bor i Stockholm, men det kanske inte spelar någon roll var utbildningen ligger så länge man läser på distans? Det kanske är någon som har läst till barnskötare på distans härinne och kan komma med lite råd? :)

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Barnskötarutbildning
  • RutEmm­a
    Äldre 4 Sep 23:04
    #1

    Hej!

    Jag kan ine svara på din fråga, men ändå komma med en liten tanke. Barnskötaryrket är tyvärr på väg att dö ut, åtminstone är det så här i Linköpingsområdet. Kommunen nyanställer knappt några barnskötare längre utan vill bara ha förskollärare. Gamla barnskötare som slutar eller pensioneras ersätts av förskollärare. Jag jobbar på en nyöppnad förskola med 5 anställda - alla är förskollärare/lärare. Man kan utbilda sig till barnskötare här i Linköping också såklart, men som det ser ut nu är det jättesvårt för dem att få jobb.

    Kolla upp hur det ser ut i ditt område så att du inte utbildar dig rätt in i arbetslösheten.

  • envyme
    Äldre 5 Sep 00:08
    #2

    Hej, tack för ditt svar :)

    Jo jag vet att det är smartats att läsa till förskollärare, men jag jobbar just nu på en förskola och jag har planer på att läsa till förskollärare i framtiden, men tänkte att under tiden jag jobbar nu så kanske jag kan skaffa mig en barnskötarutbildning på distans så jag lättare kan få jobb på nya förskolor osv när mitt vikariat går ut :) Om du förstår vad jag menar? Dessutom är det lättare att få fast anställning om du är utbildad, och jag tänkte att det kanske är bra att ha en utbildning i grunden... Men som du säger, de håller på att dö ut så det är kanske bäst om jag väntar och istället pluggar upp Engelska B så jag senare kan läsa till förskollärare istället? :)


    RutEmma skrev 2009-09-04 23:04:59 följande:
    Hej!Jag kan ine svara på din fråga, men ändå komma med en liten tanke. Barnskötaryrket är tyvärr på väg att dö ut, åtminstone är det så här i Linköpingsområdet. Kommunen nyanställer knappt några barnskötare längre utan vill bara ha förskollärare. Gamla barnskötare som slutar eller pensioneras ersätts av förskollärare. Jag jobbar på en nyöppnad förskola med 5 anställda - alla är förskollärare/lärare. Man kan utbilda sig till barnskötare här i Linköping också såklart, men som det ser ut nu är det jättesvårt för dem att få jobb.Kolla upp hur det ser ut i ditt område så att du inte utbildar dig rätt in i arbetslösheten.
  • Nicoss­ambo
    Äldre 5 Sep 00:29
    #3

    Om du nu ska läsa på distans är det då inte bättre att läsa till förskollärare det ärmycket lättare att få jobb desutom är det en bra utbildning.

  • emmibo­b
    Äldre 5 Sep 08:31
    #4

    Skulle inte råda dig till att läsa till barnskötare. I hela Norrland (från inlandet, till Umeåkusten) vet jag att barnskötare inte får något arbete. På vissa ställen blir tom barnskötare tvungna att läsa till förskollärare för att få behålla sina jobb. Läs Engelska B och sök senare in till universitet/ högskola.

    Lycka till!

  • han och jag
    Äldre 5 Sep 09:15
    #5

    Ja, satsa på förskollärare istället!

  • envyme
    Äldre 5 Sep 15:45
    #6

    Tack för era kloka råd, jag tror ni har rätt för jag har precis tagit studenten och kommit in i arbetslivet så jag har ingen direkt koll på vad som håller på att dö ut osv :) Jag tror nog istället att jag satsar på att ta en kurs i Engelska B (på distans om det skulle funka) och därefter söker till förskollärare.

    Någon som vet hur lång utbildningen är? :)

Svar på tråden Barnskötarutbildning