• Anonym
    Äldre 11 Jul 14:11
    17951 visningar
    15 svar
    15
    17951

    Herregud, hur gör jag för att bli av med min gasiga mage!?!?

    Gud så pinsamt men jag måste verkligen fråga om jag är den enda!

    Jag har så himla gasig mage och har haft i över fem år nu....kan inte hålla tillbaka och mår dåligt av den odör som omringar mig!
    Visst skratta på du men det har verkligen blivit ett handikapp!
    Jag vet inte om det blev något "fel" vid sista förlossningen och om det går att träna bort! Jag var väldigt noga med mina knipövningar och får ständigt "beröm" av min sambo för att jag är så trång vaginalt.

    Nu ska vi gifta oss och jag är livrädd att jag ska vara precis fel i magen den stora dagen!
    Har ni några bra tips (säg inte att jag ska gå till läkaren för då dööör jag!!!)

    /Misströstande B2B

  • Svar på tråden Herregud, hur gör jag för att bli av med min gasiga mage!?!?
  • Jj?
    Äldre 11 Jul 14:17
    #0

    Ähhh? Vad kulle vara pinsamt med att gå till doktorn med en åkomma? Om du tror att det har ett samband med din senaste förlossning tycker jag att du ska ta kontakt med en läkare.

    Fundera annars över vilken mat du mår bra/dåligt av

  • Bubbla
    Äldre 11 Jul 14:23
    #0

    Det fanns en artikel om ditt problem i tidningen Amelia för nån månads sedan. De kallade det "Pruttinkomntinens" och det är tydligen inte helt ovanligt efter förkossning. Bege dig till närsta bibliotek och kolla i gamla Amelia-nummer!

  • Anonym
    Äldre 11 Jul 14:34
    #0

    jag har faktiskt köpt den tidningen av just den anledningen....
    Men jag vet inte om det är riktigt det jag har faktiskt! Jag kan ju hålla mig om jag verkligen vill men ibland så kommer dom smygande dom små j-a...och det jag verkligen lider av är ju odören, den är hemsk!!
    Jag vet att jag kanske är larvig som inte vill gå till doktorn men hur börjar man samtalet....
    gud nu skrattar jag åt eländet och det är väl tur det!! Tur att ni inte vet vem jag är...*skrattar*

    /Trådstartaren

  • Jj?
    Äldre 11 Jul 14:37
    #0

    Med att säga att man tycker att det är jättepinsamt. De har hört det mesta på vårdcentralen... *ler*

  • oktobe­r 2003
    Äldre 11 Jul 15:48
    #0

    är du riktigt säker på att det har samband med förlossningen då?

    jag har haft ganska stora problem med magen bl a varit gasig och "uppblåst" i perioder, men sedan jag märkt att jag är känslig för laktos (inte intolerant för jag tål litegrann) och jag skurit ner rejält på mjölkprodukter har jag blivit mycket bättre!

    det skadar ju inte att testa, eller hur? och du märker på bara en-två veckor om magen lugnar ner sig. visst, det är trist utan glass på sommaren, men så mkt skönare att vara bra... :)

  • Anonym
    Äldre 11 Jul 23:52
    #0

    oktober 2003: När du säger det så brukar jag bli sämre i magen när jag ätit något med "fet" grädde i...hmm kan det vara så enkelt?

    Vad innebär laktos då? Inga mjölkprodukter alls?
    Är ju nämligen storkonsument på toapapper också (när vi ändå är inne på det här) och är SÄLLAN helt ok i magen! Låter ju som om det är värt ett försök!!!
    Har du några fler råd är jag idel öra! Vad köper man för margarin o så??

    Tack snälla ni för att ni tar er tid!
    Kramar
    /Trådstartaren

  • Jema
    Äldre 11 Jul 23:58
    #0

    Anonym, varför skulle vi skratta?
    Tyvärr vet jag inte vad det kan bero på och vad du kan göra åt det.
    Mitt råd är att ändå ta kontakt med en läkare, fast du tycker att det är pinsamt. Dom har säket varit med om ännu värre saker.

    Hoppas det löser sig!
    Jema

  • Anonym
    Äldre 12 Jul 00:54
    #0

    Finns tabletter (receptbelagda) som heter minifom tror jag. Har ej testat men har sett dem, de lär funka! Lycka till.

  • Katari­na II
    Äldre 12 Jul 01:08
    #0

    Anonym, margarin har vegitabiliskt fett i sig så det är inget problem. Smör, ost, grädde och youghurt bör man däremot undvika (och mjölk förstås!). Om man är riktigt allergisk så måste man kolla bröd, kakor o.likn så de inte innehåller mjölkprodukter, men det brukar räcka med att undvika mjölk, grädde m.m i sin "ursprungsform". Hoppas det hjälper!

  • Zhaan+­+
    Äldre 12 Jul 02:23
    #0

    Jag är själv laktosintollerant och de besvär du har (gaser, inte helt ok i magen) låter som det kan vara orsaken. Jag hade också uppsvälld mage.

    Olika laktosintolleranta tål olika mycket. Det finns massa produkter som är sk laktoslåga, tex mjölk, creme fraiche, gräddfil osv. Dessa innehåller laktos, men mindre mängd än de "vanliga" varianterna. Om man inte är väldigt laktosintollerant, så brukar dessa gå bra. Ost innehåller också lite laktos, lagrad ost ännu mindre. Tyvärr innehåller margarin laktos, eftersom vanligt margarin inte är mjölkfritt. Man kunde ju tro det, men både bordsmargarinet och stekmargarinet så tillsätts lite detta. Carlshamn har dock mjöklfritt stek och bordsmargarin. De har även en glass gjord på soja som heter tofuline, den är väldigt god.

    Mitt förslag är att du utesluter ALLA mjölkprodukter en tid. Om du är laktosintollerant, så borde du märka skillnad inom ett par dagar. Du kanske inte blir helt bra, men du borde märka en skillnad om det är laktos. Eftersom du inte vet hur laktosintollerant du är, så är det bästa att försöka utesluta allt sådant. Det är jättejobbigt, men det är bara under en kortare period. Om det skulle visa sig att det är laktos, så börjar du med att lägga till tex ost. Funkar det kan du tex ta någon låglaktosprodukt osv. När du ser att du blir dålig, får du backa ett steg. Så testar man sig helt enkelt fram till hur mycket man kan äta. Sedan innehåller olika produkter olika mycket. Äter man ost, kan man äta väldigt mycket, men tar man mjölk blir det ganska lite.

    Vad som händer i kroppen när man är laktosintollerant, är att man i tunntarmen har lite av ett enzym som heter laktas. När maten kommer till tunntarmen, så bryter laktasen ned den till något (har glömt vad). Har man då lite laktas, så börjar maten istället jäsa och får dålig avföring, smärtor, uppblåsthet och gaser. Alla får inte alla symtom, men något symtom får man.

    Det är vanligare att människor utanför Norden är laktosintolleranta, i Asien är det nästan regel än undantag. Om man har förälder/morförälder/farförälder som kommer från ett land utanför Norden, så är det inte ovanligt att man själv kan vara laktosintollerant, då detta är ärftligt. I Sverige är det inte lika många som har detta. Undantaget är Finland, där det är mycket fler än här och norra Finland har upp till 70%.

    Ursäkta att det blev så långt, jag blev så glad att dela med mig av min kunskap och kanske kunna hjälpa någon för jag vet vilket helvete det är.

  • Anonym
    Äldre 12 Jul 06:44
    #0

    Hej!

    Sitter här på morgonkvisten och fissar för mig själv. Nej inte åt dig utan att det kunde varit jag istället för dig som har skrivit inlägget. Jag har försökt koppla det till viss mat men nej det hjälper inte. Har inga barn så det är det inte. Äter nyttigt och varierat och rör mig mycket. Jag tror bara jag får leva med det och fortsätta skylla på hunden...........

  • Signat­ur
    Äldre 12 Jul 10:11
    #0

    Prova Dimetikon eller Miniform som finns på apoteket. Där tror jag det ska finnas små foldrar om "gaser" också med en hel del handfasta tips. Vill man inte fråga på apoteket kan man kolla på deras hemsida. Ev kan det stå något på www.infomedica.se också!
    Lycka till!!

  • Zhaan+­+
    Äldre 12 Jul 12:45
    #0

    Jag tänkte lägga till en sak ang mitt inlägg om laktosintollerans.

    Det finns något som heter mjölkallergi också och då tål man ingen mjölk. Laktosintolleranta tål ofta ost eller i alla fall lagrad ost, som inte innehåller laktos. En mjölkallergiker däremot får symtom även av ost.

    För en mjölkallergiker finns det två "varianter". Det ena är att man får utslag osv. Dvs. man ser på huden en allgerisk reaktion. Sedan finns det varianten att man får "magproblem", dvs gaser, dålig avföring , osv (samma symtom som vid laktosintollerans). En person får inte båda symtomen, utan antingen får man tarmsymtomen eller hudsymtomen. Går man till läkare och gör allergitest, så är det tyvärr bara hudvarianten som syns. Är man mjölkallergiker med magproblem som symtom, kommer inget allergitest visa detta (jag vet inte varför faktiskt).

    Samma sak med laktosintollerans. Min läkare sa att de test som finns inte är tillräckligt bra, det bästa är att testa sig fram själv. Det enda luriga med det här är att om man nu har mjölkallergi så vill man ju testa att utesluta all mjölk för att se om man blir bättre. Då gäller det att man utesluter precis allt, eftersom en mjölkallergiker kommer att reagera på minsta grej som innehåller mjölk. En laktosintollerant kan ofta tåla lite laktos, men det gäller inte vid mjölkallergi.

    Jag vet av egen del att när man börjar att utesluta mjölk, så upptäcker man att det finns mjölk där man minst anar det. Det bästa är att surfa på nätet, det finns sidor där folk skrivit upp listor på vad man ska undvika.

    Man ska inte behöva gå omkring med illaluktande gaser, så ska det inte vara utan det är något som är "fel". Det är nästan alltid något i födan som kroppen inte gillar. Är man för besvärad att söka läkare, försök hitta vad i maten som orsakar det, det finns fler födoämnen än mjölk som man kan vara överkänslig. Men acceptera inte dina besvär! Mitt liv har blivit så mycket bättre nu, att jag knappt kan förstå varför jag gick runt och led.

  • lovbri­tt
    Äldre 12 Jul 15:43
    #0

    Anonym, skäms inte. Visst kan det kanske kännas jobbigt och pinsamt, men jag tror nog läkare har sett de flesta besvär, så de kommer inte att skratta åt dig.
    Jag lider själv av enormt gasig mage, men det går i vågor. Är det riktigt jäkligt så äter jag minifom, och fibrer som får magen i bra trim, t.ex. lunelax. Ät inte för mycket gasbildande mat, typ kål och äpplen.
    Men, framförallt, gör ett besök hos doktorn, de kommer inte att skratta åt dig och fast det kan kännas som man vill sjunka genom golvet när man är där på alla undersökningar så känns det som en lättnad när du går därifrån, jag lovar!
    Kram och lycka till!

  • lilla grodan
    Äldre 13 Jul 18:01
    #0

    Trådstartaren här:

    Tack snälla ni för allt stöd och alla goda råd! Det värmer verkligen! Det här är ju något jag har gått och lidit av i flera år så det känns verkligen kanon att få "prata av sig"!

    Zhaan++: jag ska definitivt prova att utesluta alla mjölkprodukter....vi får se om det blir bättre då! Tack för all information! Det gav mig en liten aha-upplevelse!!

    Hoppas ni får en riktigt härlig och skön sommar med lata dagar i solen!

    /M

Svar på tråden Herregud, hur gör jag för att bli av med min gasiga mage!?!?