• Fides spes carita­s
    Äldre 24 Jul 06:40
    13841 visningar
    68 svar
    68
    13841

    Förlovningsringar, 21 000:- är det ett rimligt pris?

    Igår var vi på smycka och tittade på förlovningsringar.
    Vi hittade en modell men vi ville ha den högre och bredare och det ordnar ju dom.

    Slutsumman skulle hamna på ca 21 000:-. Vi älskar ringarna och tycker det är kul när man bestämt själv men är priset rimligt?

    Måtten är samma på båda, bredd 7 mm och höjd 2,4 mm, inga stenar etc.

  • Svar på tråden Förlovningsringar, 21 000:- är det ett rimligt pris?
  • Umbraz
    Äldre 24 Jul 06:50
    #1

    Oj....allt är ju relativt....har du 21000kr liggandes någonstans som du känner att du kan lägga på ringarna, så varför inte, om du och din sambo gillar de. Men betänk redan nu på vilken vigselring som funkar till, mest troligt kommer den också dra iväg i pris....men finns det gott om pengar så borde det ju inte vara något hinder.

    Själv har jag hittat både förlovningsringar och vigselring under 7000kr inklusive gravyr och putsning, men då har jag heller inte så stort intresse av smycken och har tagit en ring ur standardsortimentet, dessutom så hade jag aldrig tyckt att det hade varit värt att lägga såå mycket pengar på ringar, men vi är ju alla olika.

    Så känns det rätt och ni har pengarna, slå till.

  • mittid
    Äldre 24 Jul 06:52
    #2

    Rimligt? I förhållande till vad? Guldpriset idag är högt och sen får man betala för hantverket! Är det rimligt att köpa förlovningsringar för 21' om man inte har råd att köpa mat fram till jul? Är det rimligt att köpa förlovningsringar för 21' om man har 800' på banken och 2 höga löner? Vet inte?

  • Fides spes carita­s
    Äldre 24 Jul 06:57
    #3

    Allt är ju relativt!


    mittid skrev 2009-07-24 06:52:24 följande:
    Rimligt? I förhållande till vad? Guldpriset idag är högt och sen får man betala för hantverket! Är det rimligt att köpa förlovningsringar för 21' om man inte har råd att köpa mat fram till jul? Är det rimligt att köpa förlovningsringar för 21' om man har 800' på banken och 2 höga löner? Vet inte?
  • Fides spes carita­s
    Äldre 24 Jul 07:00
    #4

    Jo jag provade med en likande vigselring jag skulle vilja ha.
    Tänkte bara att 21 000 är otroligt mycket pengar men vi ska ju ha dem resten av livet
    Ringen har man på sig jämt fast 21 000, ja vi får se.

    Var mest nyfiken på om det fanns fler som gjort egna ganska rejäla ringar.

    Som ni skriver är guldet dyrt nå så priset sticker ju iväg.


    Umbraz skrev 2009-07-24 06:50:15 följande:
    Oj....allt är ju relativt....har du 21000kr liggandes någonstans som du känner att du kan lägga på ringarna, så varför inte, om du och din sambo gillar de. Men betänk redan nu på vilken vigselring som funkar till, mest troligt kommer den också dra iväg i pris....men finns det gott om pengar så borde det ju inte vara något hinder.Själv har jag hittat både förlovningsringar och vigselring under 7000kr inklusive gravyr och putsning, men då har jag heller inte så stort intresse av smycken och har tagit en ring ur standardsortimentet, dessutom så hade jag aldrig tyckt att det hade varit värt att lägga såå mycket pengar på ringar, men vi är ju alla olika.Så känns det rätt och ni har pengarna, slå till.
  • mittid
    Äldre 24 Jul 07:16
    #5

    Vill inte hålla med där... Allt är inte relativt...

    Er ekonomi tex. den är inte rellativ, ni har det ni har, det skall räcka till det det skall räcka till.

    Har ni RÅD att lägga 21' på två ringar och uppskattar det, behöver ni försaka något, är det värt det, är svaret ja, då kanske det är det ni skall göra! Ska ni ta lån och/eller leva snålt redan nu för att ni vill ha något ni egentligen INTE har råd med... Då borde ni kanske fundera över hur ni skall fixa er ekonomi i framtiden!!!

    Fides spes caritas skrev 2009-07-24 06:57:27 följande:


    Allt är ju relativt!
  • Fides spes carita­s
    Äldre 24 Jul 07:24
    #6

    Min fråga lyder inte hurvida vi har råd med det.
    Jag undrade om priset är rimligt.

    Även om man har pengar så det räcker och blir över kan man ju faktiskt tycka saker kostar mer än man trodde.

    Försaka får man ju göra om det är något man vill.
    Ska man spara till tex ett bröllop kommer man ju alltid få försaka andra saker man vill göra. Det där handlar ju om vad man prioriterar.


    mittid skrev 2009-07-24 07:16:05 följande:
    Vill inte hålla med där... Allt är inte relativt...Er ekonomi tex. den är inte rellativ, ni har det ni har, det skall räcka till det det skall räcka till.Har ni RÅD att lägga 21' på två ringar och uppskattar det, behöver ni försaka något, är det värt det, är svaret ja, då kanske det är det ni skall göra! Ska ni ta lån och/eller leva snålt redan nu för att ni vill ha något ni egentligen INTE har råd med... Då borde ni kanske fundera över hur ni skall fixa er ekonomi i framtiden!!! Fides spes caritas skrev 2009-07-24 06:57:27 följande:
  • Pingst­dagen2­010
    Äldre 24 Jul 07:32
    #7

    Om man har råd tycker jag att man kan satsa rejält med pengar på ringarna, som man förhoppningsvis ska ha hela livet! Våra ringar var dyra, eftersom vi också ville ha dem lite bredare och högre. Jag har inte ångrat mig!

  • Fides spes carita­s
    Äldre 24 Jul 07:34
    #8

    Eftersom man är "ny" på detta så har man ingen aning om vilka priser som gäller.
    Både jag och sambon föll för ringarna, vi vill ha lite kraftigare ringar. Det känns lite som att ringarna är ju symbolen som faktiskt visar att man är gift, därför kan jag också tänka mig att lägga lite mer på dem.


    Pingstdagen2010 skrev 2009-07-24 07:32:26 följande:
    Om man har råd tycker jag att man kan satsa rejält med pengar på ringarna, som man förhoppningsvis ska ha hela livet! Våra ringar var dyra, eftersom vi också ville ha dem lite bredare och högre. Jag har inte ångrat mig!
  • mittid
    Äldre 24 Jul 07:41
    #9

    Du skrev nyligen:

    "Var mest nyfiken på om det fanns fler som gjort egna ganska rejäla ringar"

    Fides spes caritas skrev 2009-07-24 07:00:47 följande:


    Jo jag provade med en likande vigselring jag skulle vilja ha.Tänkte bara att 21 000 är otroligt mycket pengar men vi ska ju ha dem resten av livet Ringen har man på sig jämt fast 21 000, ja vi får se.Var mest nyfiken på om det fanns fler som gjort egna ganska rejäla ringar.Som ni skriver är guldet dyrt nå så priset sticker ju iväg.
    [/citat]

    Om man vill veta guldpriset och pris för hantverk... så kanske du tyvärr får räkna med svar du inte vill ha om du ställer luddiga frågor... Här nedan är ytterligare ett exempel till av dig som inte alls har med guldpris/hanverkskostnad alls att göra.

    "Som man ropar får man svar."

    Fides spes caritas skrev 2009-07-24 07:24:21 följande:
    [citat]
    Min fråga lyder inte hurvida vi har råd med det.Jag undrade om priset är rimligt.Även om man har pengar så det räcker och blir över kan man ju faktiskt tycka saker kostar mer än man trodde.Försaka får man ju göra om det är något man vill.Ska man spara till tex ett bröllop kommer man ju alltid få försaka andra saker man vill göra. Det där handlar ju om vad man prioriterar.
  • Tojk
    Äldre 24 Jul 07:43
    #10

    Gå runt och fråga hos andra guldsmeder vad det skulle ta för en liknande ring. Då får du ju ett hum om vad som är rimligt i er stad.

Svar på tråden Förlovningsringar, 21 000:- är det ett rimligt pris?