• 27juni­2009
    Äldre 30 Dec 14:07
    5955 visningar
    6 svar
    6
    5955

    guld som försvinner vid smältning???

    Igår hade vi tid till att designa vigselringar hos en guldsmed. Tyvärr hade han fått åka hem pga sjukdom. Så hade vi guld med oss som vi ska smälta ner o bad biträdet väga guldet, 13,5g sa hon, men vid smältning försvinner en viss mängd upp i luften, fråga mig inte hur, men det sker sa hon.
    När vi åkte hem grubbla jag på detta, har aldrig hört något liknande, någon som gjort det? nån som kan förklara?

  • Svar på tråden guld som försvinner vid smältning???
  • längel­evekär­leken
    Äldre 30 Dec 14:09
    #1

    Det är så, det blir guld damm i luften som faktiskt försvinner från massan. Men det är inga stora mängder tror jag

  • 27juni­2009
    Äldre 30 Dec 14:19
    #2

    aha, ja där ser man, var mest för att jag aldrig hört något om att folk som smälter asgt att de fått mindre guld för pengarna så att säga.

  • längel­evekär­leken
    Äldre 30 Dec 14:28
    #3

    Det guldet kan guldsmeden samla ihop sen och använda;) fast då krävs nog en hel del damm :D

  • lajlej
    Äldre 30 Dec 20:08
    #4

    Att 5% försvinner är vedertaget i branschen så biträdet har gett er korrekt info

  • 27juni­2009
    Äldre 30 Dec 20:26
    #5

    aha, ja se där ! man lär så länge man lever- konstigt bara att inegn sagt det innan naär jag frågat hur man gör om amn har eget guld med betalning osv. men 5% e ju inte hela världen

  • Äldre 10 Jan 18:38
    #6

    Så alltså om man smälter ner 1 kg guld ett antal ggr så finns det alltså ingeting kvar. Knappast. 
    Tror nog att det är ett sätt att sko sig på.
    Om så mycket som 5% försvinner varje gång i ångor eller vad det är.
    Så är det väl bara att sätta dit ett filter. 

Svar på tråden guld som försvinner vid smältning???