• emma08
    Äldre 6 Sep 11:33
    14375 visningar
    7 svar
    7
    14375

    Vad ska man tänka på inför bröllopet?

    Vi tänkte passa på att göra ett överraskningsbröllop när vi ska döpa dottern. Vad måste man tänka på? Vilka papper behövs? Andra tips? Fin musik? Alla tips och ideér tas emot.

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Vad ska man tänka på inför bröllopet?
  • Drömme­nSomBl­evSann
    Äldre 6 Sep 11:45
    #1

    Papper som behövs : hindersprövning via skatteverket
    Andra tips o sånt är nästan lättast att du fluktar runt här på bröllopstorget, finns hur mycket som helst!

    Har en egen favoritlåt som vi ska dansa till på vårat bröllop.

    Elin Sigvardssons "lyckorus".



    Lycka till!

  • didis
    Äldre 6 Sep 11:57
    #2

    I ert fall blir det väl en kyrklig vigsel eftersom ni döper ert barn annars är det en av de första frågorna att ställa sig; borgerligt eller kyrkligt.

    Ta reda på var ni skall vara, ev fest efteråt och vilken präst som skall sköta dop/vigsel

    Man kan göra det hur avancerat och pyssligt eller hur enkelt man vill.

    En tanke: bröllop tackar jag nästan alltid ja till även om det är en avlägsen släkting men dop avstår jag gärna eftersom jag inte är troende och ser dop som en religiös ceremoni (som dessutom är skittråkig!). Så om ni har släktingar som är som jag kanske några väljer att inte komma när det annonseras som bara dop.

  • En till präst
    Äldre 6 Sep 13:07
    #3

    Det är rätt vanligt att man gifter sig i samband med ett barns dop, och det kan bli jättefint för alla inblandade.

    Jag brukar dock be folk fundera ett varv till på detta med överraskningsmomentet. Ofta är det bra att berätta det i förväg för mamma och pappa, om man tror att de kan hålla tand för tunga gentemot alla andra. Om det nu är viktigt för paret att folk inte vet att det blir bröllop också.

    Jag har all respekt för om man vill slippa den "pretentiösa" känslan som kan infinna sig om man säger att det är bröllop, eftersom dop och dopkaffe känns enklare.

    Man kanske är lite blyg och vill slippa "ståhejet", eller har något annat bra skäl för att faktiskt inte vilja slå på stora trumman. Och jag tycker det är helt ok.

    Många föräldrar blir bara glada för sina barns skull när de gifter sig hur det än går till.Och det är ju så man vill ha det.

    Men det HÄNDER att brudparet/dopföräldrarnas föräldrar blir så snopna att de blir ledsna/arga i stället för glatt överraskade över den plötsliga vigseln. Det kan handla om att man väldigt gärna hade velat köpa en present eller vara extra finklädd, eller något annat.

    Så mitt enda råd till er när ni skaffat hindersprövning och ringar är att prata ordentligt med varandra om hur ni tror att era föräldrar troligen kommer "ta det" om ni gifter er utan att de fått veta det i förväg.

  • En till präst
    Äldre 6 Sep 13:11
    #4

    Ett tips till:

    Det vanligaste när man har både dop och vigsel är att man gör vigseln först och dopet sen. På så sätt är ni som föräldrar gifta när ni bär fram ert barn till dopet.

    Somliga vill ha brudklänning och bukett och hela grejen medan andra gifter sig mer "vanligt finklädda" i samband med dop.

    Det kan vara fint att en fadder går strax före paret och de kommer hand i hand på sedvanligt giftas-vis in i kyrkan.
    Har man ingen fadder är det i alla fall bra att någon är vidtalad att hålla bebisen just under själva vigselceremonin när man behöver ha händerna fria för ringväxling och knäfall.

    Lycka till!

  • emma08
    Äldre 6 Sep 20:26
    #5

    Tack för tipsen. Fler?

    Vi har inte alls funderat över brudklänning eller vanlig klädsel. VI vill dock inte annonsera ut det som bröllop eftersom vi förmodligen kommer att vara mitt uppe i en flytt just när dopet är, så vi vill göra det så enkelt som möjligt, men ändå göra det fint och mysigt.

  • Vitt guld
    Äldre 19 Sep 08:00
    #6

    Vi är inne på lite samma grej, fast gifter oss till sonenes första födelsedag. Hänger kvar i den här tråden för att se om det kommer fler tips.

  • emma08
    Äldre 20 Sep 10:40
    #7

    Har hittat kläderna nu. Det blev väldigt enkelt, svarta byxor, vit blus med trekvartsärm och en svart väst med lite svaga ränder.
    Hittade inget annat snyggt.

Svar på tråden Vad ska man tänka på inför bröllopet?