• gotlan­dsulri­ka
    Äldre 21 Aug 10:14
    10194 visningar
    24 svar
    24
    10194

    LCHF-viktminskning

    Är det någon som har testat/lever efter LCHF-motoden?

    Hur fungerar det i längden, hur mycket har ni gått ner? Hur har det påverkat era liv?

    Jag började nu i måndags och har redan nästan gått ner två kilo! Jag äter 3 ggr om dagen och är mätt, mindre trött och har inget sockersug eller blodsockerfall (som annars är mitt stora problem). Verkar vara den motod som verkligen fungerar för mig då jag verkligen inte är typen som har lätt att gå ner i vikt.

    För de som inte vet går det ut på att helt utesluta socker och kolhydrater och istället äta protein, fett och grönsaker. Det är tom godkänt av socialstyrelsen som behandling mot fetma och typ 2 diabetes. Mer om detta kan man läsa på denna länk:
    www.kostdoktorn.se/

  • Svar på tråden LCHF-viktminskning
  • gotlan­dsulri­ka
    Äldre 21 Aug 21:22
    #11

    Ät som de andra, men skippa potatisen, pastan, riset och brödet! Ta mer god sås och kött. Ät en brie-ost framför datorn.


    Sebastiána skrev 2008-08-21 13:56:26 följande:
    Skulle vilja hoppa på detta. Är inte så tjock, men har en pösande mage som jag gärna vill bli av med. Ser ut som en ölmage, jag gissar att det är sockret jag stoppar i mig. Om jag var singel hade det varit mycket enklare. Min sambo äter gärna vitt bröd och potatis i massor och det är också den maten hans tonårspojkar får. Det känns så konstigt att sitta och äta annan mat än de.Men jag känner mig verkligen så svällande fet just nu - trots att jag bara är 2 kg från min normalvikt - jag märker att vikten är på väg åt fel håll och jag mår sämre. Bäst att vändra trenden i tid.Jag brukar äta en smörgås (fullkorn) med ost framför datorn på jobbet. Någon som har tips på något bra altenativ? Svårt kanske att käka ägg och bacon framför datorn.
  • chickp­ea
    Äldre 21 Aug 22:13
    #12

    Jag blir nyfiken på det här, även om det låter helkonstigt att gå ner av att äta fett! Men jag är nästan vegetarian, jag gillar inte kött, är det någon som vet om det funkar med quorn, sojaprodukter osv? Får man äta grönsaker förresten? Jag älskar grönsaker

  • Pingst­09
    Äldre 21 Aug 22:27
    #13

    Jag med har funderat på detta länge. Är diabetiker med rätt höga insulindoser och det gör ju att det är jättesvårt att gå ner i vikt. Ska prata med min sköterks aom detta den 4:e när jag ska dit, för jag lär ju behöva endel hjälp från teamets sida också isf...
    Tror att jag skulle kunna fixa denna variant faktiskt, för jag har inga större problem att skippa pasta och sånt. Svårare med vitt bröd och sötsaker (som jag ändå bör hålla mig ifrån)

  • Simone B
    Äldre 21 Aug 22:37
    #14

    Jag äter så! Det känns jättebra. Jag har väl inte gått ner så mycket i vikt, kanske 2 kg på de första tre veckorna och sen har det stått stilla (har ätit så här i fem veckor nu). Men viktminskning är inte det enda målet, det här är ingen bantningsmetod utan helt enkelt hur jag tror att man mår bäst av att äta.

    Ett mellanmålstips är små babybel-ostar, håller sig i väskan i rumstemperatur ett tag så det funkar bra att ta med sig. Några nötter kan också funka, eller kaffe med grädde. Men annars är en poäng att man håller sig mätt på den här maten längre på sådan här mat. Trots att jag är ung, hyfsat vältränad och inte har någon övervikt så har jag alltid haft ett lite instabilt blodocker och blivit låg och hungrig mellan måltiderna. Men inte nu längre! Det är helt underbart!

  • Äldre 21 Aug 22:53
    #15

    Jag är lite orolig för om man får brist på något vitamin o mineral om man följer denna diet? Läste även nånstans om att man kan få gallstensanfall? Är det någon som vet? Tacksam för tips o hjälp innan jag vågar prova detta?(Och kan man få förstoppning? Eftersom man inte ska äta frukt eller bröd eller andra fiberrika livsmedel? Läste nånstans att fibrer är kolhydrater)

  • Simone B
    Äldre 21 Aug 22:53
    #16
    efternamnsbyte skrev 2008-08-21 22:27:07 följande:
    Jag med har funderat på detta länge. Är diabetiker med rätt höga insulindoser och det gör ju att det är jättesvårt att gå ner i vikt. Ska prata med min sköterks aom detta den 4:e när jag ska dit, för jag lär ju behöva endel hjälp från teamets sida också isf...Tror att jag skulle kunna fixa denna variant faktiskt, för jag har inga större problem att skippa pasta och sånt. Svårare med vitt bröd och sötsaker (som jag ändå bör hålla mig ifrån)
    Det låter som en bra idé. Många diabetiker uppvisar markant bättre värden med den här kosten. Men du bör så klart göra förändringar i samråd med din sköterska/läkare! Men bara så att vi pratar om samma sak här - det är inte bara vitt bröd det handlar om, utan bröd överhuvudtaget. Frukt är godis, och godis är förstås inte så bra för kroppen. Bär är bättre, även om det är något man kan vara lite försiktig med också. Morötter är inget vidare, men sallad går bra!
  • Simone B
    Äldre 21 Aug 23:01
    #17
    siouxsie2 skrev 2008-08-21 22:53:21 följande:
    Jag är lite orolig för om man får brist på något vitamin o mineral om man följer denna diet? Läste även nånstans om att man kan få gallstensanfall? Är det någon som vet? Tacksam för tips o hjälp innan jag vågar prova detta?(Och kan man få förstoppning? Eftersom man inte ska äta frukt eller bröd eller andra fiberrika livsmedel? Läste nånstans att fibrer är kolhydrater)
    Tvärtom - du får som regel i dig mer näring, och får således bättre värden snarare än sämre, om det nu blir någon förändring överhuvudtaget. Det som finns i fruktdiskarna är som regel skördat långt innan det mognar och därför innehåller det inte alls så mycket nyttigheter som vi tror utan mest vatten och socker. Gallsten har jag inte hört något om, så där har jag ingen aning. De flesta får en mage som fungerar bättre än tidigare (kolhydrater ger uppblåsthet), jag har inte haft några problem alls med förstoppning. Ett tips är att läsa på ordentligt och om det känns som något för dig, ge det en lite längre tid och testa! Många upplever en del övergångsbesvär i "avgiftningsfasen" och därför ska man inte ge upp efter bara några dagar. Kroppen har tvingats hantera stora mängder socker/kolhydrater under väldigt lång tid och därför tar det ett tag att ställa tillbaka. Men det är det värt!
  • Pingst­09
    Äldre 22 Aug 08:03
    #18

    Nej jag vet att det gäller allt bröd, men det vanliga grova som vi äter idag har jag inget problem med att avstå, men ibland får jag begär på rostat med marmelad, färskt polarbröd med ost och för att inte tala om hembakt tunnbröd när dett finns att tillgå
    Morötter är ju en underjordgrönsak, men ändå var det ett LCHF-recept på en veckosallad där det var hälften vitkål och hälften morötter....?!?
    Simone B skrev 2008-08-21 22:53:24 följande:


    Det låter som en bra idé. Många diabetiker uppvisar markant bättre värden med den här kosten. Men du bör så klart göra förändringar i samråd med din sköterska/läkare! Men bara så att vi pratar om samma sak här - det är inte bara vitt bröd det handlar om, utan bröd överhuvudtaget. Frukt är godis, och godis är förstås inte så bra för kroppen. Bär är bättre, även om det är något man kan vara lite försiktig med också. Morötter är inget vidare, men sallad går bra!
  • PennyJ­enny
    Äldre 22 Aug 08:41
    #19

    Den inititala snabba viktminskningen man får när man börjar på en LCHF diet handar i mångt och mycket om att kroppen tömmer kolhydratsdepåerna och då tappar man mycket vatten eftersom kolhydrater binder vatten i kroppen. Man har som regel inte en viktminskning på flera kilo i veckan som kvinna mer än just initialt, det kan vara bra att ha det i bakhuvudet så man inte tror man gör något fel eller tappar sugen.

    Något som ofta också händer när man går ner i vikt är att man tappar muskelmassa. Kroppen tar tyvärr inte först och främst av fettet så man behöver "lura" kroppen lite. Att styrketräna under sin viktminskning är jättebra om man vill tappa fett och inte bara muskler. Själv har jag kört sedan mitten på maj på en kolhydratsfattigare kost, inte helt fri, jag äter bönor och linser och gott om frukt. Men inget ris, pasta, potatis eller mjölprodukter som bröd. Jag har dessutom styrketränat två gånger i veckan och cyklar till och från jobbet 2*40 min ombytt som träning och det har verkligen givit resultat. Av de 8 kg jag tappade på 3 månader var 7,4 fett. Det är ett bra resultat och jag var själv förvånad att det ändå inte behövdes mer träning än det jag gjorde för att behålla musklerna. (För musklerna vill man ju till varje pris ha kvar eftersom de kräver mer energi att hålla i gång än samma mängds fett så man får en större förbränning även i vilande läge)

  • PennyJ­enny
    Äldre 22 Aug 08:43
    #20

    Glömde en sak. Visst kan jag få riktiga kolhydrats sug ibland och ibland tillfredställer jag dem med en knäckemacka eller så, men det var faktiskt lättare att avstå från ris och potatis än jag trodde. Pastan kan jag sakna av den anledningen att det var enkelt till middag och att jag nu måste vara mer uppfinningsrik för att variera kosten, men jag har eg sällan ett sug efter pasta. Jag tycker att min mage är mycket bättre på det här sättet och jag känner mig inte lika svullen.

  • pollie
    Äldre 22 Aug 08:47
    #21

    Visst är LCHF metoden samma sak som GI metoden? (dum fråga kanske )

  • PennyJ­enny
    Äldre 22 Aug 09:04
    #22

    pollie>>>Nej, det är inte samma. I en GI diet är det okej att äta kolhydrater men att välja de som har ett lågt GI (Glykemiskt index). Det är okej att äta fullkornspasta, osötat grovt fullkornsbröd med mera. Dessutom brukar man hålla igen på fettintaget. Men i LCHF drar man ner kolhydratsintaget till ett minimum och ökar på protein och fett.

  • pollie
    Äldre 22 Aug 09:09
    #23
    PennyJenny skrev 2008-08-22 09:04:53 följande:
    pollie>>>Nej, det är inte samma. I en GI diet är det okej att äta kolhydrater men att välja de som har ett lågt GI (Glykemiskt index). Det är okej att äta fullkornspasta, osötat grovt fullkornsbröd med mera. Dessutom brukar man hålla igen på fettintaget. Men i LCHF drar man ner kolhydratsintaget till ett minimum och ökar på protein och fett.
    Tack för svaret!
  • PennyJ­enny
    Äldre 22 Aug 10:57
    #24

    Tänkte vidare lite kring GI och man drar ofta ner på kolisarna, men inte på samma sätt som inom LCHF. Och man inför alternativ till pasta och ris som qinoua och sånt. Om man tycker att LCHF känns väldigt drastiskt kan man börja med GI och sedan kanske ta nästa steg och gå över till LCHF.

Svar på tråden LCHF-viktminskning