• viktualia

    Ännu en tur med barnkarusellen

    Hej alla barnkarusellsåkare!

    Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

  • Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • Liten med Mindre

    clownis - jättegrattis till er alla tre! underbart att mannen får vara med!

  • fru AM

    Bebisgrattis till Victory och Saffranin!

    Plusgrattis till Victory (fast jag har redan grattat per SMS. Ditt SMS kom så lustigt precis när jag stod framför blöjhyllan på franska Auchan!)

    Hej alla i tråden!

    Cicci: jag tror jag pep förbi dig på stan igår fast jag var så stressad att jag inte registrerade att det kanske var du förrän jag var inne i min port. Strosade du på Sturegatan igår?

    GÄrna tråddejt i september!

    Telis: kul att se dig här igen!

  • fru AM

    Nenne: Storkramen! Jag har redan hunnit bli lite grann bitterfitta efter ett ynka minus så jag försår dig så väl!

    HAr du lust att muntra upp dig själv och oss andra med ett gästinlägg på bloggen så är du mer än välkommen!?

  • BrudSommar2006

    Koko, tydligen sover inte "stora" barn mer än en gång per dag!!! Fast de har inget emot att Iris ska få sova, jag vet bara inte hur de kommer att lösa det i praktiken men vi får väl se. Idag var hon så trött så hon sover redan nu, innan dagis.

    Har tid hos naprapat imorgon, jippi, hoppas mycket på det, med risk för att bli besviken förstås...

    Clownis, stort grattis!!! Vad roligt att det går så bra med maken just nu så att ni verkligen kan njuta av lilla tjejen tillsammans.

    Izzie, vilket skräp, hoppas att du får rätsida på eländet kvickt!

  • Mrs  B

    BS
    Barn brukar vara annorlunda hemma och på dagis. Har haft ett barn som hade väldigt strikta rutiner hemma och mamman ville att vi skulle fortsätta med dem när barnet var hos oss på dagis, men det gick ju förstås inte eftersom vi hade rätt många andra barn att också ta hand om så vi fann en mellanväg.

    Sen ville hon absolut inte att barnet skulle sova i vagn men barnet var så trött när vi var ute en dag att vi var tvugna att lägga barnet i vagnen (hade inget annat val) och barnet somnade bums. Mamman hade sagt att barnet inte kunde sova i vagnen.

    Det kanske blir så för Iris också, att det går bra att sova i vagnen ute bland de andra barnen????
    Barn brukar finna sig väldigt snabbt till rätta med andra barn och dagisets rutiner.

    Koko
    När Max började på dagis vid 1 år så sov han en liten stund innan lunch och sen ett långpass efter lunch. Men sen när han blev äldre blev det bara ett pass efter lunch och sen slutade han sova efter lunch strax innan han fyllde 2 år.
    Nu sover han bara extra om han är sjuk.....

    Clownis
    Grattis till er flicka!!!!!
    Och skönt att höra att maken fortfarande är med och njuter av er flicka.

    Har nu försökt få Malte att sova i snart 1 timme och nu ger jag upp.
    Så nu sitter han i sin gåstol inne på sitt rum och leker med spisen och kastruller.
    Han är glad och jag är sur, hahahahah

    Idag har maken sin första match och imorgon åker han iväg på sin domarkurs och kommer inte hem förrän på söndag kväll. Som tur är åker Max iväg till farmor imorgon och är där till fredag så det blir lite avlastning iaf.

    Malte bara kladdar med sin nattsömn just nu.
    Liten får jag följa med er???????

  • muggles

    Stort grattis Clownis - klart vi minns dig! Kul att du kom in och berättade hur det gått!

    Jag har så svårt att hitta den här tråden jämt, kom till slut på att det är för att den inte ligger i Relationer utan i BT-träffar. Förut var det bara att gå in i Relationer så låg den alltid överst (nästan)

    Ang dagissovtider så verkar de flesta dagis ha lagt sovtiden till efter lunch. Större barn sover oftast bara en gång per dag och då ung mitt på dagen. Moa har redan lagt om till en sovtid per dag. Men att Iris är trött redan på förmiddagen beror säkert på att hon sover så dåligt på natten.

    Jag är faktiskt på jobbet för pga vädret så bestämde jag mig för att spara en vecka till nästa år istället. Sedan åker vi ju till Korsika på lördag så lite mer semester ska jag ha innan höstruschen börjar.

    Ngn av er som vet hur mkt packning en liten får ha med sig? Det står max 15 kg per person men vi har ju inte betalat ngt för henne så jag vet inte om hon räknas? Vi ska ha med alla blöjor och all mat pga att det inte finns ngn affär nära där vi kommer att bo, och det kommer ju att väga en del...

  • muggles

    Telis: kul att du är här igen! Hade ni en skön semester?

    Länge sedan vi hörde av Frejis va?

    Saffranin: det låter lite plussitivt faktiskt. Det här med ömma bröst kom inte förrän efter ett tag för mig (v7-8?) så det är inte ett så säkert tecken som många tror.

  • fru AM

    Ooops! Menade bebisgrattis till Clownis såklart. Fast det blev Saffranin när jag skrev. Kanske freudianskt. Det anas ju ett plus där ...

  • fru AM

    Mugglan: Senast när vi flög med Livia så fick hon ha egen packningsvikt fast lite mindre än vi ... Det beror nog på vilka ni flyger med. Har du kollat på biljetten eller på flygbolagets hemsida? Blöjor och mat väger ju sina små ton ... Härligt med Korsika. Funderar på att åka dit nästa år - ska bli spännande att se hur ni gillar det och hur barnvänligt det är osv.

  • _koko_

    BS / Mrs B / muggles - Jag hade blandat ihop begreppen, trodde barn fortsatte sova på förmiddagenäven när de bara sover en gång om dagen. Men när jag läser det ni skriver inser jag att det ju är rimligare att sova efter lunch.

    AM - Så coolt att du blivit plusjagare!

    Conny lyckades bajsa när jag hade lagt honom för förmiddagssömnen (hörs tydligt ), och sen somnade han innan jag hann reagera och byta på honom (det gick verkligen på nolltid)! Så nu får han sova bajsig, för jag tänker inte väcka honom. Dagens dåliga-mamma-inlägg.

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen