• brud08­0816
    Äldre 16 Jun 00:52
    19878 visningar
    16 svar
    16
    19878

    Någon som vet vad det kostar att tillverka en ring?

    Alltså materialkostnad för tillverkaren?
    Typ en vanlig guldring som kostar ca 4-5000 kr i butik?

  • Svar på tråden Någon som vet vad det kostar att tillverka en ring?
  • Yllo
    Äldre 16 Jun 07:22
    #1

    Det beror på hur mycket guld det är i ringen och dagspriset för guldet. Säg att guldet idag kostar 100 kr/gr och din ring väger 5 gr.. totalpriset för materialet skulle då bli ca 500 kr.

  • brud08­0816
    Äldre 16 Jun 23:06
    #2

    okej tack för ditt svar=)

  • Miisen
    Äldre 16 Jun 23:57
    #3

    Ja, det där undrar jag också. Hur mycket kostar det ungefär med både material och tillverkning? Blir det alltid dyrare än en färdig ring? (förstår att det blir dyrare än typ en enkel ring från guldfynd, men hur mycket dyrare?)

  • Tootic­ki
    Äldre 17 Jun 06:32
    #4

    Priset på guld ligger ungefär på 250 kr grammet just nu. Utöver det tillkommer kostnad för att göra ringen, här i Göteborg tar guldsmederna 1500 kr för att tillverka en ringskena. Sen finns det billigare och dyrare. Vill du ha diamanter i också så betalar du för diamanterna och sedan för infattningen. Diamanter kan du hitta billigt på www.diamantia.com, de jobbar inte med konfliktdiamanter.

  • Yllo
    Äldre 17 Jun 07:45
    #5

    Miisen: Många gånger blir det faktiskt billigare att låta en guldsmed tillverka en ring än att köpa den. Sedan beror det också på hurdan ring man vill ha. Har man bara tänkt sig en helt vanlig slät så är det nog billigare att köpa den på Guldfynd, men vill man ha en med stenar och/eller egen design så blir det billigare att låta göra den.

    Min ring kostade 8000 kr att göra hos en guldsmed. Då hade jag iofs eget guld.. men i ringen finns även 7 st diamanter av kvalitén River VVS 0,07 carat. Stenarna är infattade i vitt guld för att få extra lyster. En sådan ring hade gått på ca 20.000 i affären.

  • Tootic­ki
    Äldre 17 Jun 07:47
    #6

    Sen ska man ta i beaktande att billiga ringar från Guldfynd oftast inte håller särskilt god kvalité och ofta inte innehåller så mycket guld.

  • Miisen
    Äldre 17 Jun 20:31
    #7

    Tack för svaren Intressant att det blir billigare med egen design. Och bra, för jag vet precis hur min framtida ring ska se ut och liknande ringar i affärer är några tusenlappar för dyra för mig. Din ring blev ju riktigt billig, Yllo! Med sådana diamanter och allt.

  • Prince­ss Nighti­ngale
    Äldre 17 Jun 20:56
    #8
    Tooticki skrev 2008-06-17 07:47:29 följande:
    Sen ska man ta i beaktande att billiga ringar från Guldfynd oftast inte håller särskilt god kvalité och ofta inte innehåller så mycket guld.
    Fast 18K guld ar ALLTID 75% rent guld. Det anda som skiljer ar resterande 25%. Olika tillverkare anvander olika metaller.
  • Tootic­ki
    Äldre 18 Jun 06:29
    #9

    Princess Nightingale skrev 2008-06-17 20:56:09 följande:


    Fast 18K guld ar ALLTID 75% rent guld. Det anda som skiljer ar resterande 25%. Olika tillverkare anvander olika metaller.
    Nu menade jag att Guldfynds ringar ofta är tunna och lätta, att själva konstruktionen inte är så hållbar eller rejäl.
  • Yllo
    Äldre 18 Jun 07:40
    #10

    Tooticki: Du har rätt i att Guldfynds ringar ofta är tunna och lätta.. har märkt att dom ibland även är ihåliga vilket gör att dom lätt får bucklor

    Miisen: Jepp, jag fick ett toppenbra pris på ringen Är supernöjd med den, även om jag faktiskt hade förälskat mig i en annan.. men den här har min man själv designat och valt stenar till

  • Tootic­ki
    Äldre 18 Jun 07:45
    #11
    Yllo skrev 2008-06-18 07:40:02 följande:
    Tooticki: Du har rätt i att Guldfynds ringar ofta är tunna och lätta.. har märkt att dom ibland även är ihåliga vilket gör att dom lätt får bucklor
    Jaa, sen beror det ju på vad man gillar. Min förlovningsring väger 16 g och min vigselring väger 10 gram, jag gillar att de har tyng och känns rejäla. Vissa har ju väldigt små och nätta händer och fingrar och då kan det passa med en nättare ring.
  • Claris­tar
    Äldre 21 Jun 13:34
    #12

    Min m2b designade min vigselring. Den skulle egentligen ha kostat 10 000kr men eftersom det är en av hans kompis släktingar som känner juveleraren så fick han den för 8 000kr.

  • Emblin­gen
    Äldre 21 Jun 13:58
    #13

    Vi hade allt guld själv som guldsmeden smälte ner och gjorde nya ringar åt oss. Vardera ring väger 22 gram styck och har 1 st diamant i varje.

    Totalt gick ringarna på 5000 kr (totalt värde på båda är 25 000 kr)

    Plus att vi har designat dem själv och de är INGEN som har lika dana.

    Så kan ni tigga till er guld av familj och släkt så är det värt att göra egna!

  • MissDe­vout
    Äldre 21 Jun 15:35
    #14

    Hej, våra förlovningsringar samt min vigselring är handgjorda av en guldsmed, hans priser är så här:
    ca 250 kr/g guld
    ca 2000 för skenan
    200 kr per infattning av diamanterna.
    Sen kan man komma billigare undan genom att guldsmeden använder en maskintillverkad färdig skena och bara sätter dit stenarna som man vill ha.

  • loom12­3
    Äldre 25 Jun 21:00
    #15

    Jämför priserna i olika butiker innan du köper.
    Jag och min fästmann letade efter ganska tjocka vitguldsringar till vår förlovning och fick ett totalpris på 11000 kr hos en guldsmed som skulle göra ringen. Senare hittade vi motsvarande Schalinsringar på Smycka och fick där ett totalpris på 6000 kr.

  • loom12­3
    Äldre 25 Jun 21:01
    #16

    kan bara tillägga att det kan vara billigare att köpa en serieproducerad ring för att sedan bygga om den.
    Det är vad jag planerar göra.

Svar på tråden Någon som vet vad det kostar att tillverka en ring?