• Timba
    Äldre 13 May 20:34
    8921 visningar
    30 svar
    30
    8921

    Linneklänning på bröllopet?*någon som går i samma tankar?

    Jag kan inte riktigt förlika mig med de traditionella bröllopsklänningarna och funderar alltmer på en klänning i linne. Någon här som går i samma tankar?

    Har ni sytt själva? Mönster? Eller finns det någon som hittat en klänning i vanlig klädesbutik?

    Berätta gärna!

  • Svar på tråden Linneklänning på bröllopet?*någon som går i samma tankar?
  • gustaf­matild­a
    Äldre 16 May 22:32
    #11
    Timba skrev 2008-05-16 21:07:55 följande:
    Tack för era svar! Jeslin; vilka fina sandaler! Var har du köpt dem, också Haléns? De var verkligen min smak!Gustafmatilda; JA du får GÄRNA lägga upp en bild på tyget, eller kanske hela klänningen ! Jag fick jättemycket inspiration i ditt galleri! Fotlänken (snygg), placeringskortshållarna (skitsmart), inbjudningskorten (rena, enkla, personliga) och så klänningen längst ner till vänster, mummmmmma! Var har du hittat bilden? Verkar bli ett bröllop i min stil....
    Hehe vad roligt att kunna ge lite inspiration vidare! Jag har tyvärr ingen bild på klänningen, får den och Gustafs kläder i nästa vecka, längtar! Ska absolut lägga upp bilder då. Men Jag har lagt in en bild på hur tyget ser ut fastnålat på en docka (sömmerskan skickade till mig för att jag skulle kunna se fallet i tyget). Den där klänningen i mitt galleri minns jag inte vart jag hittade faktiskt. Inte hittat den igen så jag är glad att jag sparade bilden. Vi utgick från den, sömmerskan och jag, fast det blev ändå väldigt annorlunda tillslut. Ni ska få se, jag lovar.

    Psst... inbjudningskorten må vara rena och enkla men de var allt utom enkla att göra - 120 st handskrivna, det tar en stund ;)
  • Timba
    Äldre 16 May 22:39
    #12

    Gustafmatilda; Har du (eller ngn annan) erfarenhet av Väsenhantverk? Har kontaktat dem men ej fått svar ännu. Gillade deras klänningar skarpt. Och på din sida fick jag ju tips på viking.se också! Börjar kännas riktigt fint att gifta sig ! Vi har väntat för jag har inte velat ha glansig "tårtklänning" och dignande bukett. Känns hoppfullt när det finns så många "enkla" alternativ.

    Men enkelt är ju inte alltid enkelt som du skriver! 120 handskrivna kort lät ju ganska jobbigt!!! Beställde ni sigillen eller? Jättefin var den, verkligen!

  • gustaf­matild­a
    Äldre 16 May 23:45
    #13

    Jo, vi hade först tänkt beställa från Väsen hantverk, men de var dåliga på att svara på mailen då de visst har sjukdom i familjen, så vi valde en annan sömmerska istället. Väsen har jättefina klänningar ja, de var bland de fösta jag kollade på. Men om de fortfarande inte svarar på mail skulle jag hört mig för med någon annan. När är det ni gifter er?

    Sigillet är en familjeruna som vi ritat själva, initialerna G M H. Sen har Gustaf svarvat ut det på sitt jobb. Hade vi inte haft den möjligheten hade vi nog beställt, det finns ju ställen där man kan göra det har jag sett (fast minns inte vad ställena heter...)

  • Timba
    Äldre 16 May 23:59
    #14

    Vi ska inte gifta oss förrän nästa år så vi har inte bråttom. Ska vänta och se om Väsen svarar, vore bra eftersom jag gillar deras kläder och de håller till geografiskt ganska nära om man vill prova medan de syr etc. Ett problem är att jag är gravid och behöver prova nu, innan jag blir stor som ett hus Men det känns inte så seriöst eller lovande att de inte svarar...

    Hur mycket tar en sömmerska för att sy upp en klänning? Känner du din eller hittade du på nätet?

  • Fröken förvän­tan
    Äldre 17 May 00:10
    #15

    Klädd i konst har också vackra linneklänningar men vet inteom det finns någon återförsäljare där du bor? KDu kan kolla här i alla fall
    www.kladdikonst.se/kollektion.htm

  • gustaf­matild­a
    Äldre 17 May 00:14
    #16

    Men ta dina mått nu, iaf. Om du inboxar mig din mailadress så kan jag skicka över en måttlista som min sömmerska använder sig av. Så kan du ta rätt mått iaf, även om du inte kan prova klänningen just nu. Vart är det nu Väsen håller hus? Har jag glömt. Min finns bland mina länkar, får inte tipsa om henne i nån tråd igen, då jag har gjort det ett par gånger tidigare - BT-regler. Men typ enda sömmerskan utom Väsen ;)

    Hos henne betalar jag 2700 (möjligen ett par hundralappar till för broderierna) och det tycker jag är sjukt bra pris för att få den uppsydd. Hon inriktar sig på historiska och teaterkläder, jätteduktig är hon. Kände henne inte sen innan utan kom i kontakt med henne genom BT eller om det var Gamman - personerna som tipsade om henne hänger både här och där. De har själva inte anlitat henne än, så de är också spända på resultatet!

  • Thaila­nd 08
    Äldre 17 May 01:01
    #17
    Timba skrev 2008-05-16 21:26:06 följande:
    JAG ÄR KÄR! Varför kan jag inte finska? Skulle vilja höra med dem vad klänningarna kostar och om de kan skicka till Sverige! Vilka underbara klänningar! Kan du finska LloveC? Kan du isåfall kluta ut vilken mailadress de har? Det står E-mail: Ei käytössä tällä hetkellä ?
    Deras mail är inte igång jusst nu
  • gustaf­matild­a
    Äldre 17 May 04:50
    #18

    Måste säga att www.morsiusgalleria.com/html/pellavat5.html har sjukt vackra klänningar! Får du inte kontakt med dem kan du ju alltid be en sömmerska sy upp en liknande?

  • Fröken förvän­tan
    Äldre 17 May 16:22
    #19
    gustafmatilda skrev 2008-05-17 04:50:57 följande:
    Måste säga att www.morsiusgalleria.com/html/pellavat5.html har sjukt vackra klänningar! Får du inte kontakt med dem kan du ju alltid be en sömmerska sy upp en liknande?
    javascript: quote('message_2912635', 'gustafmatilda', '2008-05-17 04:50:57')
    Citera inlägget

    Ja, oj vad vackra!
  • Ayeree
    Äldre 17 May 20:54
    #20

    Om du är intresserad av en klänning i medeltida stil så har jag "mönster", dvs vilka bitar man ska ha med.

    Jag funderar oxå på linne. Vi har inte riktigt bestämt typ av bröllop än men på 3 av 4 alternativ tänkte jag ha en medeltida(/medeltidsinspirerad) underklänning i linne och en överklänning i kläde. Det 4e alternativet är utomlands så i så fall blir det en halterneck-klänning.

  • Rian
    Äldre 17 May 21:17
    #21

    Har inte koll på deras sortiment just nu, men jag brukar hitta jättefina linnekläder på www.kusdesign.se (företaget har även butiker bl a i Stockholm).

  • Thaila­nd 08
    Äldre 17 May 23:42
    #22
    gustafmatilda skrev 2008-05-17 04:50:57 följande:
    Måste säga att www.morsiusgalleria.com/html/pellavat5.html har sjukt vackra klänningar! Får du inte kontakt med dem kan du ju alltid be en sömmerska sy upp en liknande?
    Dom är jättefina! ska köpa in sånna till min butik
  • repa72
    Äldre 18 May 14:23
    #23

    Jag har köpt en vit tunika i linne med pärlor och lite andra glittriga detaljer på, sen har en sömmerska gjort den ännu finnare men lite brodyr mm, samma sömmerska ska även sy en kjol i vitt linne med gröna broderade blommor på och ett undertyg i samma gröna färg som blommorna. Köpte ett mönster till kjol med ett släp från burda. Lägger upp bilder i mitt galleri.

  • Timba
    Äldre 18 May 20:30
    #24
    Ayeree skrev 2008-05-17 20:54:32 följande:
    Om du är intresserad av en klänning i medeltida stil så har jag "mönster", dvs vilka bitar man ska ha med. Jag funderar oxå på linne. Vi har inte riktigt bestämt typ av bröllop än men på 3 av 4 alternativ tänkte jag ha en medeltida(/medeltidsinspirerad) underklänning i linne och en överklänning i kläde. Det 4e alternativet är utomlands så i så fall blir det en halterneck-klänning.
    Jag har inte riktigt bestämt genre på klänningen. Tänkte först bara på en enkel linneklänning men ju mer jag kikar desto mer blir jag inriktad på medeltidsinspirerad klädsel. Och tyvär är jag kass på att sy, dvs jag har aldrig sytt kläder! Så det får nog bli en färdigsydd klänning eller om jag hittar en billig sömmerska som kan hjälpa mig.
  • FruSto­lpe
    Äldre 18 May 20:40
    #25

    Hejssan!
    Behöver ni/du finska hjälp ännu så kan jag säkert hjälpa! bOr i finland och pratar svenska och finska...

    Tänkte också beställa klänning från sidan ni länkade till, när jag gifte mig för 2år sedan...men det blen en vanlig klänning sen iaf. Vackra är ju linneklänningarna!

  • Timba
    Äldre 18 May 21:59
    #26
    FruStolpe skrev 2008-05-18 20:40:46 följande:
    Hejssan!Behöver ni/du finska hjälp ännu så kan jag säkert hjälpa! bOr i finland och pratar svenska och finska... Tänkte också beställa klänning från sidan ni länkade till, när jag gifte mig för 2år sedan...men det blen en vanlig klänning sen iaf. Vackra är ju linneklänningarna!
    TACK, vad snäll du är! Jag kikar runt lite i Sverige först men kontaktar dig via pm om jag behöver översättning! Är lite nyfiken på vad klänningarna kostar så att jag vet om jag överhuvudtaget har råd... Men de var helt underbara!!

    Tack ännu en gång, verkligen hjälpsamt av dig!!
  • FruSto­lpe
    Äldre 18 May 23:51
    #27
    Timba skrev 2008-05-18 21:59:27 följande:
    TACK, vad snäll du är! Jag kikar runt lite i Sverige först men kontaktar dig via pm om jag behöver översättning! Är lite nyfiken på vad klänningarna kostar så att jag vet om jag överhuvudtaget har råd... Men de var helt underbara!!Tack ännu en gång, verkligen hjälpsamt av dig!!
    Priserna står direkt under klänningarna.. De flesta var ju kring 740?, alltså ca.7400kr skulle jag tro.
    Lycka till, och tveka inte att hära av dig!
  • Ayeree
    Äldre 20 May 13:04
    #28
    Timba skrev 2008-05-18 20:30:22 följande:
    Jag har inte riktigt bestämt genre på klänningen. Tänkte först bara på en enkel linneklänning men ju mer jag kikar desto mer blir jag inriktad på medeltidsinspirerad klädsel. Och tyvär är jag kass på att sy, dvs jag har aldrig sytt kläder! Så det får nog bli en färdigsydd klänning eller om jag hittar en billig sömmerska som kan hjälpa mig.
    Om sömmerskan inte är så duktig på medeltida kläder så kan du ju alltid peta på mig så får du veta ungefär vad som gjordes/inte gjordes under medeltiden.
  • Timba
    Äldre 20 May 19:19
    #29
    Ayeree skrev 2008-05-20 13:04:43 följande:
    Om sömmerskan inte är så duktig på medeltida kläder så kan du ju alltid peta på mig så får du veta ungefär vad som gjordes/inte gjordes under medeltiden.
    Tack vad snäll du är!! Det är alltid bra med inputs! Det är ju så.... mycket att tänka på!
  • Ayeree
    Äldre 21 May 13:48
    #30
    Timba skrev 2008-05-20 19:19:35 följande:
    Det är ju så.... mycket att tänka på!
    Jo, jag vet... Jag har hela tiden varit inställd på att fixa en egen klänning istället för att köpa en färdig så jag har funderat en hel del på modeller. Vi var och provade några vanliga klänningar och de var jättefina men inte _jag_.
Svar på tråden Linneklänning på bröllopet?*någon som går i samma tankar?