• Bluero­se
    Äldre 6 Mar 09:30
    6668 visningar
    12 svar
    12
    6668

    Tyskland o pass....

    Hej, vi ska till tyskland o inhandla alkoholen till bröllopet men fick höra att man ska ha pass..? Kan det verkligen stämma? Nationellt Id-kort, är det körkort? Borde ju räcka med det.

  • Svar på tråden Tyskland o pass....
  • Melis
    Äldre 6 Mar 09:32
    #1

    Så här är det, i alla fall som jag hört. Att man kan åka runt med sitt körkort inom Eu efetrsom det är giltigt men man BÖR ha med sig sitt pass....

  • Thaila­nd 08
    Äldre 6 Mar 09:32
    #2

    Hör med polisens pass avdelning.Men vi behövde inte i somras

  • Fiafis
    Äldre 6 Mar 09:33
    #3

    Vi behövde när vi åkte på fotbolls VM men då va det säkert skärpta kontroller oxå...

  • lillas­milla
    Äldre 6 Mar 09:34
    #4

    Har aldrig haft pass med mig till tyskland, ska dit nästa helg och köpa alkohol, ska inte ha det med mig då heller.
    Däremot körkort, men det har jag ju alltid med mig.
    Är det inte så att alla länder som är med i Schengen behöver man inte pass till? Eller?

  • Bluero­se
    Äldre 6 Mar 09:35
    #5

    Fet stog nåt om Natieonellt ID-kort... Hm.. Äh, borde räcka med körkort. Eller jag ringer o kollar. Återkommer

  • niklas­bivand­efru
    Äldre 6 Mar 09:35
    #6

    Jag flyger till tyskland i dag och då följer passet oxå med

  • johann­a jkpg
    Äldre 6 Mar 09:36
    #7

    Om ni inte tar med pass måste ni betala pant !!!!

    I Sverige har vi inga id kort som är gilitiga i resten av Europa (förutom de man får hos polisen) så därför måste man ha pass trots Schengen. Körkorten funkar bara i Sverige.

    Om man inte kan fylla i sitt passnummer när man köper alkoholen får man betala pant.

    Lycka till med handlingen

  • Del av drömme­n
    Äldre 6 Mar 09:37
    #8

    Så här står det på polisens hemsida:

    Schengensamarbetet innebär bland annat att alla medborgare ska kunna resa fritt inom Schengen. Därför sker i regel inga passkontroller vid landgränserna. Däremot kan man väl inne i vissa länder bli tvungen att styrka sin nationalitet och då krävs antingen pass eller nationellt ID-kort.

  • cutefj­ant
    Äldre 6 Mar 09:38
    #9

    Du behöver inget pass för att åka till tyskland, men du behöver det nog i butiken när du handlar har för mig att dom ville ha det på dom som handlade som kom utanför tyskland...

    jag skulel tagit med mig passet i vilket fall det är ju lite långt för att chansa

  • Blondi­e77
    Äldre 6 Mar 09:41
    #10

    du behöver inte pass för att åka till tyskland men du måste ha ditt körkortsnummer för att få handla i tyskland iom att det är export.

  • Bluero­se
    Äldre 6 Mar 09:47
    #11

    Polisen rekommenderar pass eller nationellt ID-kort som även det utfärdas av polisen. Pass kostar 400kr inkl.foto som tas på plats

  • Äldre 6 Mar 09:51
    #12

    Såhär är det: pass ska inte behövas, då både Sverige och Tyskland är med i Schengen, som har gemensamma yttre gränskontroller men ingen passkontroll mellan sig. MEN man kan och ska göra flygande kontroller av folk, som då ska kunna visa upp att man är medborgare i Schengen och därför inte behöver pass. Numer finns de nya nationella ID-korten (som polisen utfärdar och som kostar samma som pass) som gäller osm det - eller så kan man använda sitt pass. Vanligt körkort funkar inte (även om det står Sverige på, det anger inte ditt medborgarskap utan bara att körkortet utfärdats av svensk myndighet).

    Så, ta med pass eller nationellt id-kort för säkerhets skull, men antagligen behövs det inte.

Svar på tråden Tyskland o pass....