• jessic­am
    Äldre 24 Apr 09:10
    3674 visningar
    11 svar
    11
    3674

    Skogstema på dukning och blommor?

    Hej!

    Jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig med lite tips angående dukningen + blommor på festen.

    Stället som vi hyr har endast vita dukar och vita servetter (ingår i priset). Blommorna får vi fixa själva.

    I min brudbukett skulle jag vilja ha lite skogstema.. vitt och grönt endast. några kallor, några vita rosor eller fresia, murgröna, mossa. Buketten ska inte vara jättebred, men ganska lång, så att murgönan nästan når ner till knäna.

    Nu undrar jag hur vi ska göra dukningen. Blir det för tråkigt med bara vitt och grönt? Bröllopet är vid midsommar. Jag funderar på om man kan ha lite mossa på borden eller om det blir helt fel..

    Tacksam för råd!

  • Svar på tråden Skogstema på dukning och blommor?
  • Svensk­fröken
    Äldre 24 Apr 09:26
    #0

    Eftersom du vill ha murgröna i buketten kan ni ju ha murgröna som ligger i långa slingor mitt på borden (längsmed) och i slingorna stoppa blommor. Det tror jag blir mycket dekorativt!

    Grönmossa gör sig bra som grund i arrangemang.

    Tänk dock på att varken mossa eller murgröna får man plocka i naturen!

    Lycka till!

  • Peters Ina
    Äldre 24 Apr 09:34
    #0

    På bordet kan man ha murgröna som ringlar sig i mitten och sedan vackra ljusstakar. Annars kan man ha stora tjocka ljus med en krans av murgröna runt om, ett på varje bord. Sedan kan man ha rosenblad strödda på borden, antingen i endast vitt som i buketten eller vitt och en färg till för att sätta lite färg. Vilken färg är en smaksak, kanske kan man matcha gardiner eller dylikt i rummet för att få en helhetskänsla, eller varför inte confetti i guld eller silver. Ska ni ha båge blir den ett vackert blickfång, klädd i samma blommer som buketten. Mycket ljus ger stämning och blommor. Det är bara fantasin som sätter gränser, lycka till! Skriv och berätta när du bestämt dig.

  • Mångal­en
    Äldre 24 Apr 09:38
    #0

    Vi tänkte ha tallkottar som bordsplacering!

  • Jema
    Äldre 24 Apr 10:23
    #0

    Jag tycker om när det är enkelt och stilrent, men jag tycker att bara vit och grönt kan bli lite för färglöst, missuppfatta mig inte.
    Däremot hade det varit snyggt med en extra färg eller helt enkelt guld eller silver.

    Mossa vore också väldigt fint att dekorera med samt lite andra "skogsdekorationer".

    Lycka till!
    Jema

  • Pingst­bruden
    Äldre 24 Apr 10:38
    #0

    Hej Jessicam,

    Jag kommer att ha som du kallor i buketten med grönt i.
    Som bordsdekorationer murgröna o rosknoppar o blad allt i vita nyanser o grönt.
    Har suttit nu i Påskhelgen och skrivit placeringskorten-skrivit namn på 70 stenar bara med en vit färg. och så kommer vi ha två stenar som håller upp varje meny också.
    Det rummet vi kommer att vara i har gul-blommiga tapeter så det är svårt att lägga till någon mer färg i bordsdekorationen.

  • myrslo­k
    Äldre 24 Apr 11:09
    #0

    Jag tycker det låter jättefint med vitt och grönt (och kanske lite guld i-men det beror ju på vad ni ska ha för ljusstakar och så). Jag tänker mig en massa olika nyanser av grönt för att få "skogskänsla". Lycka till!

  • jessic­am
    Äldre 24 Apr 12:36
    #0

    Tack allesammans!
    Det var väl så här jag hade tänkt ungefär.
    Inbjudningarna + menyer går i samma tema, enkelt, lite kraftigare vitt papper och endast två mindre röda hjärtan med guldkant + guldsnöre runt som "håller ihop".
    I vintras köpte jag även 20st frostade glas i ljusrosa på rea, som jag tänkte att vi antingen kunde ha värmeljus i eller mindre blomarrangemang. Jag funderar på att fylla dem med oasis, ha lite mossa på toppen, sticka ner någon vit ros, något större blad och sedan låta murgrönan ringla fram över borden. Eftersom även vår lokal har gulblommiga tapeter, kanske man kan ta med någon gul blomma - eller en blå som tar upp den blålila färgen på klänningarna som mina tärnor har...
    Blåklockor...vore inte helt fel, de växer ju i skogen också!

  • Irpan
    Äldre 24 Apr 16:46
    #0

    Blåbärsris! Det har jag på sista tiden sett i buketter så det finns nog att köpa om man inte plockar själv (ej rötter!). Kottar och stenar, kanske fina grenar som ni hittar i skogen?

  • iaaa
    Äldre 25 Apr 16:53
    #0

    Hej!

    Nu när vi gifte oss i februari så hade vi skogstema, men kanske mer vinterskog. Vi pyntade lokalen ganska mycket, och hade vitt, grönt, pärlor och silver genomgående.

    VI hade vita tygstycken i taket, pärlor på silverkandelabrar, murgröna i glasskålar med små pärlor i, och pärlor, stjärnor, kristaller, snöbollar hängandes under tyget i olika höjder. Det blev mycket effektfullt och mysigt, med levande ljus överallt.

    Du kanske kan få någon idé av våra bilder?
    se.photos.yahoo.com/frugb

    Jag undrade innan om grönt och vitt var gav en kall känsla, men med alla festklädda människor i olika färger i lokalen så blev det inte alls så, tvärtom!!

    Lycka till,
    kram iaaamaria

  • jessic­am
    Äldre 29 Apr 12:24
    #0

    Iaaa,

    tack så mycket för bilderna!
    Vilken underbar klänning och brudbukett!!!

    Brudbuketten ser faktiskt nästan precis så ut som jag tänkt mig! Lång, inte så yvig,
    vit&grön, lite ormbunke, kallor, vita rosor...

  • iaaa
    Äldre 29 Apr 16:05
    #0

    Jessicam,
    roligt att du gillade bilderna! Din brudbukettsönskan låter verkligen jättefin.

    Jag trivdes verkligen i klänningen, nu hänger den på väggen i sovrummet!!

    Ett tips när det gäller pyntande är att man koncentrerar sig på några saker och gör dem fullt ut, så att det inte blir plottrigt. Och det är verkligen värt att lägga ner lite engagemang på att göra lokalen personlig. Det behöver inte bli så dyrt om man planerar väl och letar runt mycket!

    Lycka till med er stora dag,
    kram iaaamaria

Svar på tråden Skogstema på dukning och blommor?