• flisaa­a
    Äldre 1 Mar 09:50
    22732 visningar
    15 svar
    15
    22732

    tecken på att någon ljuger kroppsspråk !

    Har ni något speciellt tecken att kunna se på någon när denne ljuger?

  • Svar på tråden tecken på att någon ljuger kroppsspråk !
  • egensi­nnig
    Äldre 1 Mar 09:57
    #1

    Klassiker är:

    röra vid näsan när man talar
    hålla handen för munnen när man pratar
    överdrivet kontrollerat och stillsamt kroppsspråk

  • flisaa­a
    Äldre 1 Mar 10:03
    #2

    Är ett skratt ett tecken när man ställer någon mot väggen i allvarlig fråga.. ? Om personen bara börjar skratta lixom

  • 73an
    Äldre 1 Mar 10:10
    #3

    Det kan vara ett tecken. Det är i alla fall ett tydligt tecken på att personen är nervös.

  • sanber
    Äldre 1 Mar 12:11
    #4

    nja beror väl på vad det gäller - mwen är det en allvarlig stund så är det väl undelrigt att man skrattar...

    tycker väl som ovan att det rä tecken på nervositet kanske...

  • Bluero­se
    Äldre 1 Mar 12:30
    #5

    Om personen i fråga inte ser en rakt in i ögonen. Biter på naglarna

  • Nessan
    Äldre 1 Mar 12:31
    #6

    Egentiligen är det helt individuellt hur en person beter sig då den ljuger, det kan t.o.m. variera för en och samma person beroende på om vad och för vem denne ljuger. Det finns dock vissa saker som i studier förekommer mer ofta än andra.

    Det finns 3 olika saker att titta på för att försöka avslöja en lögnare
    1 Icke-verbalt beteende (rörelser, ögonkontakt, hur fort och högt man pratar mm)
    2 Analys av innehållet i det som sagts
    3 Fysisk reaktion (hjärtfrekvens, svettning, andning etc)

    Det finns 4 saker som anses förekomma oftare hos de som ljuger än de som talar sanning. Dessa är
    -tala med hög (pipig nästan) röst
    -ökat antal språkliga fel (använder fler ord, upprepar samma fraser)
    -mindre/färre gestikulationer (som att slå ut med händerna för att undertrycka vad man säger, sånt som förekommer naturligt i vardagligt tal, men inte hos en som ljuger)
    -minskade/färre hand- och fingerrörelser (rörelser med fingrarna /händerna utan att röra armen)

    Ett kanske förvånande forskningsresultat är att lögnare inte så ofta som man kan tro visar tecken på nervositet (som tex att titta bort).

  • sowa65
    Äldre 1 Mar 12:37
    #7

    varför vill du veta hur man ser att någon ljuger?? Misstanke om lögn bottnar oftast i något....

  • flisaa­a
    Äldre 1 Mar 12:39
    #8

    Jag vill inte gå in på varför jag undrar..

    men denna person betedde sig såhär.. Väldigt saklig och lugn i sitt "prat" Övertygande och lugn. Hade ett flin på munnen som såg ut att försöka döljas. Ville gärna få det överstökat snabbt med en vänlig kram .

  • flisaa­a
    Äldre 1 Mar 12:50
    #9

    Är väl svårt att veta för er.. men om det är et avvikande sätt i personen så borde det väl vara något konstigt?

  • Nessan
    Äldre 1 Mar 12:58
    #10

    Fast det kan ju vara så mycket annat som spelar in också. Det kanske var något jobbigt ni talade om, eller i övrigt ett ämne som fick ersonen att känna sig obekväm och därför agerade utifrån vad du tyckte annorlunda. Det _måste_ ju inte vara så att personen ljuger.

  • flisaa­a
    Äldre 1 Mar 13:23
    #11

    Jag har fått intutat i mig att personer som talar sanning (som blir beskylda för något) blir arga och vill därmed hänvisa sin oskuld! Kanske inte stämmer?

  • Jonna8­3
    Äldre 1 Mar 13:27
    #12

    om nån skulle beskylla mig för nått som jag vet inte är sant, (beroende på vad det är såklart) så skulle jag nog snarare säga att jag vet ju vad som är sant o sen inte bry mig mer. Såå.. det finns nog inte säkra sätt att se..Alla är så olika.

  • Karga8­1
    Äldre 1 Mar 13:38
    #13

    Ett vetenskapligt belagt beteende vid lögn är faktiskt att många av oss omedvetet tittar ner och till höger!
    Vet inte varför, ngt nedärvt antagligen.

  • Prince­ss Nighti­ngale
    Äldre 2 Mar 03:17
    #14

    Facklande blick tycker jag ar vanligt.

  • Blondi­e77
    Äldre 2 Mar 10:08
    #15

    eftersom jag är besatt av polisserier som tex criminal minds och csi så har jag lärt mig att ett tecken på att en person ljuger är om han/hon tittar upp till vänster.

Svar på tråden tecken på att någon ljuger kroppsspråk !