• Äldre 19 Nov 05:22
    58328 visningar
    420 svar
    420
    58328

    Fråga prästerna 2

    Har ni frågor till prästen/erna kring den kyrkliga vigseln kan ni ställa dem i den här nya tråden. Den gamla hittar ni här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2474081.html

  • Svar på tråden Fråga prästerna 2
  • Äldre 17 Feb 13:30

    En fråga till.
    Jag önsakar mig en lång vigselceremoni,hur länge kan det vara?

  • Nessan
    Äldre 17 Feb 13:33

    Hur lång menar du med lång? Vi hade ca 45 min. vilket räckte till 2 psalmer, textläsning (3 bibelverser), 2 solosånger, körsång, bön, välsingnelse, in- och utmarsch och vigselakt med vigseltal (ganska långt). Man får in ganska mycket på 45 min. Hur lång ceremoni ni kan ha avgörs ju lite av om det är ngn som skall gifta sig i kyrkan efter er, då måste ni ju vara färdiga innan dess.

    maj bruden skrev 2008-02-17 13:30:10 följande:


    En fråga till.Jag önsakar mig en lång vigselceremoni,hur länge kan det vara?
  • Äldre 17 Feb 13:38

    45 min är ok har läst att det brukar vara 20 min.
    Jag älskar kyrkor o har inte bråttom därifrån.

  • Champi­s_Sann­a
    Äldre 17 Feb 18:10

    När man bokar kyrkan till ett bröllop är det då givet att de står med en kantor?

  • tågjän­tan
    Äldre 17 Feb 18:45

    Sanna
    Det tror jag, men man kan inte förvänta sig att de kan allt om man har lite udda förslag.

  • Äldre 17 Feb 18:54

    Jonna83: Det är säkert ok, den används rätt ofta

    majbruden: Det är olika från kyrla till kyrka om man godkänner CD-musik eller ej. Levande musik är ju alltid att föredra
    45 minuter är nog ingen omöjlighet, själva ritualet inklusive psalmer tar rätt kort tid, kanske 20 minuter. Sedan kan man ju fylla på med egna inslag om man vill.

    Champis_Sanna: Ja, kyrkan står för musiker.

  • Holly Short
    Äldre 17 Feb 19:49

    Jag vet att jag har läst tidigare att texten till ritualet finns tillgängligt på engelska för prästen, men är det någon som vet om jag kan hitta det någonstans på nätet? Vi kommer att ha en svensk cermoni men famlij från England och skulle gärna vilja ge dem möjlighet att läsa det på engelska så att de vet hur det ser ut. De förstår ingen svenska alls.

  • Äldre 17 Feb 20:13

    Holly Short skrev 2008-02-17 19:49:32 följande:


    Jag vet att jag har läst tidigare att texten till ritualet finns tillgängligt på engelska för prästen, men är det någon som vet om jag kan hitta det någonstans på nätet? Vi kommer att ha en svensk cermoni men famlij från England och skulle gärna vilja ge dem möjlighet att läsa det på engelska så att de vet hur det ser ut. De förstår ingen svenska alls.
    Känner inte till om det finns på nätet, men ni kanske kan be er vigselpräst om en kopia när ni träffar honom/henne?
  • Holly Short
    Äldre 17 Feb 20:14

    Aboslut. Tack!

  • Holly Short
    Äldre 17 Feb 20:14

    Absolut menar jag ju...

  • Nessan
    Äldre 17 Feb 20:36

    I denna tråden verkar det finnas i vart fall två brudar som har vigselordningen på engelska. Kanske du kan be nån av dem lite snällt?
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2555017-1.html

    Holly Short skrev 2008-02-17 19:49:32 följande:


    Jag vet att jag har läst tidigare att texten till ritualet finns tillgängligt på engelska för prästen, men är det någon som vet om jag kan hitta det någonstans på nätet? Vi kommer att ha en svensk cermoni men famlij från England och skulle gärna vilja ge dem möjlighet att läsa det på engelska så att de vet hur det ser ut. De förstår ingen svenska alls.
  • mmian
    Äldre 17 Feb 21:11

    Tänkte bara återknyta till lite frågor jag hade tidigare i tråden då jag nu talat med chefen i försmlingen Vi fick välja fritt vilka psalmer vi vill, vi får lov att ha egna löften, egen musik och egen ingångs-utgångsmusik. Hon kommer personligen viga oss då hon tyckte det var hemskt att vi fått ett sådant första intryck Tack för tipset att vända sig högre upp och prata igenom saken med någon annan än den tilltänkta prästen!

  • Äldre 18 Feb 11:13
    mmian skrev 2008-02-17 21:11:46 följande:
    Tänkte bara återknyta till lite frågor jag hade tidigare i tråden då jag nu talat med chefen i försmlingen Vi fick välja fritt vilka psalmer vi vill, vi får lov att ha egna löften, egen musik och egen ingångs-utgångsmusik. Hon kommer personligen viga oss då hon tyckte det var hemskt att vi fått ett sådant första intryck Tack för tipset att vända sig högre upp och prata igenom saken med någon annan än den tilltänkta prästen!
    Fint att det ordnade sig! Hoppas ni får en riktigt vacker dag när det är dags.
  • AveMar­ia
    Äldre 18 Feb 12:10

    Holly Short skrev 2008-02-17 19:49:32 följande:


    Jag vet att jag har läst tidigare att texten till ritualet finns tillgängligt på engelska för prästen, men är det någon som vet om jag kan hitta det någonstans på nätet?
    På Selånger församlings hemsida finns hela ritualen på engelska. www.svenskakyrkan.se/selanger
    Kolla under fliken "vigsel" så hittar du den där.
  • Holly Short
    Äldre 18 Feb 13:26

    AveMaria skrev 2008-02-18 12:10:57 följande:


    På Selånger församlings hemsida finns hela ritualen på engelska. www.svenskakyrkan.se/selangerKolla under fliken "vigsel" så hittar du den där.
    Tack! Precis vad jag menade.
  • Mistef­y
    Äldre 18 Feb 15:46

    Hur gör man med psalmer om man gifter sig utomhus??
    Måste man ha det och hur löser man det då??
    Ända musikern vi har är en säckpipespelare som ska spela in och utgångsmarscher.

  • TEB08
    Äldre 18 Feb 18:03

    Vi ska ocksa gifta oss utomhus. Hade tankt levande musik, men det verkar svart att ordna (vi gifter oss utomlands). Kan man ha en CD? Hur upplever man som prast att ha en musikanlaggning istallet for "riktig" musik? Tack!

  • Äldre 18 Feb 20:40

    Mistefy och TEB08: Jag har aldrig haft en utomhusvigsel, men grundinställningen måste ju vara att det ska vara psalmer med. Sedan finns det kanske fall när det helt enkelt är omöjligt. CD-anläggning är trist men ibland kan det ändå fungera hyfsat. Personligen skulle jag plocka fram gitarren men det är nog inte alla präster beredda att göra

  • Äldre 19 Feb 04:28

    Den här tråden stänger strax. Välkomna att fortsätta fråga på följande adress:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2727300.html

  • Champi­s_Sann­a
    Äldre 19 Feb 10:50

    Puffar så fler kommer till nya tråden

Svar på tråden Fråga prästerna 2