• Äldre 19 Nov 05:22
    58329 visningar
    420 svar
    420
    58329

    Fråga prästerna 2

    Har ni frågor till prästen/erna kring den kyrkliga vigseln kan ni ställa dem i den här nya tråden. Den gamla hittar ni här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2474081.html

  • Svar på tråden Fråga prästerna 2
  • Fader Dattan
    Äldre 19 Nov 13:48
    #1

    Lol

    Skoj att intresset är så stort...

    Fråga på bara ;)

    MVH

    Fader Dattan

  • fru Trul
    Äldre 19 Nov 14:51
    #2

    En liten fråga; Jag å min m2b ska gifta oss på en sandstrand utomlands å vi har skaffat alla papper som behövs. Nu läste jag dock här på BT att Blankett för kyrklig handling/vigsel (beställes i kvinnans hemförsamling) ska införskaffas oxå?

    Behöver man verkligen en sådan om man ska gifta sig på en strand?

    Fråga 2; Om man nu behöver ett sådant papper ska det beställas i den församlingen jag är döpt i, eller ska den beställas i den församlingen jag tillhör nu?

  • Äldre 19 Nov 20:44
    #3

    Är det en vigselblankett du menar? För en sådan måste ju skaffas oavsett var vigseln äger rum. Om en präst viger er så är vigseln kyrklig, oavsett om den äger rum i en kyrka eller på en strand.

  • fru Trul
    Äldre 19 Nov 21:00
    #4

    Ok då får jag beställa en sån. Var beställer jag den, i den församlingen jag är döpt eller i den jag tillhör nu?

  • Äldre 19 Nov 21:09
    #5

    Alltså... är det en vigselblankett så kommer den ju från Skatteverket, tillsammans med hindersprövningsblanketten

  • Jeez
    Äldre 20 Nov 08:28
    #6

    fru Trul, prästen brukar numera kunna dra ut blankett från kyrkan själv (tidigare kunde man i församlingarna bara skriva ut blanketter i de egna församlingarna). Så mejla prästen/församlingen som ska viga er och hör med dem! (Och om det inte är en svenskkyrklig präst som ska viga er så kan du helt strunta i de kyrkliga vigselblanketterna)

    För övrigt så är dopförsamling ointressant, i Svenska kyrkan är man alltid tillhörig den församling man bor i (än så länge i alla fall) och bor man och är skriven utomlands så finns man i ett centralt register (som medlem).

  • Äldre 20 Nov 08:38
    #7

    Hmmm... Jag kan i alla fall inte dra ut några vigselblanketter. De blanketter som jag fyller i får jag från expeditionen. Det är blanketter där jag skriver på att vigseln ägt rum. Dessa blanketter återlämnar jag sedan till expeditionen. De ska inte skrivas på av brudparet. Den blankett jag skickar in är vigselblanketten från Skatteverket. Kanske är det annorlunda om man ska vigas någon annastans än i sin församling? Kanske är det då som brudparet själva får blanketterna? Hmmm... Vissa luckor i min blankettkunskap, det är tydligt...

  • fru Trul
    Äldre 20 Nov 08:42
    #8

    Såhär står det på BT sida om vigsel utomlands;

    "Handlingar
    Till alla sorters vigslar skall följande medtagas.

    Intyg om hindersprövning och vigsel
    Blankett för kyrklig handling/vigsel (beställes i kvinnans hemförsamling)
    Pass
    Till kyrklig välsignelse medtages vigselbevis
    Eventuellt sådant som krävs lokalt. Om man gifter sig enligt landets egna lagar behövs tex. personbevis som ska vara översatt till engelska hos behörig översättningsbyrå om inte Skattemyndigheten utfärdar ett vigseltillstånd på engelska "Marriage Licence".
    Om man är skild skall ett "Decree Absolute" också bifogas för att bekräfta att man inte längre är gift, likaså bevis för att man är änka/änkeman. "

    Men om jag förstått saken rätt så behöver jag alltså ingen sådan blankett om det är en utländsk präst då?

  • Jeez
    Äldre 20 Nov 12:15
    #9

    fru trul, ja. Kyrkans blanketter är för kyrkans eget medlemsregister och där skrivs bara in vigslar som är förrättade av svensk-kyrklig präst (sen syns det ändå OM man är gift osv men det är en annan femma).

    Kjell präst, i en del församlingar (särskilt de större) så har bara exp-personal tillgång till kyrkobokföringen, i andra så är det prästerna som själva utför detta. Ser olika ut. Förr så kunde, som sagt, (exp-)personal i X församling bara skirva ut blanketter för personer tillhöriga X församling, därav att man förr var tvungen att ta med sig blanketter om man gifte sig i Q-församling. NU behövs inte detta, utan det enklaste är ju att blanktten följer med prästen (dvs prästen får dem utskrivna av exp-personal om h*n inte kan göra det själv).

  • fru Trul
    Äldre 20 Nov 12:17
    #10

    Ok tusen tack, för att ni redde ut detta åt mig, det är ju en ren djungel av papper å myndigheter då man ska gifta sig utomlands.

Svar på tråden Fråga prästerna 2