• Sister of the Night
    Äldre 3 Oct 11:14
    15665 visningar
    27 svar
    27
    15665

    Totalt OT: När tvättmaskinen börjat lukta mögel

    Om någon har svar på detta så är jag idel öra.
    Sen en tid har det börjat lukta lite illa i vår tvättmaskin, nästan som en mögeldoft. Det är enormt störande då en del kläder nu har börjat ta lukt av detta. Usch!!
    Jag har testat att köra maskinen tom på 95 grader, men utan resultat.

    Har i huvudet att ättika kan funka mot detta, eller är det någon som har något bättre alternativ?
    Hur mycket ättika tar man annars, och hur gör man för att rensa ut äckellukten ordentligt?

    Tacksam för svar!!

  • Svar på tråden Totalt OT: När tvättmaskinen börjat lukta mögel
  • Carame­ll
    Äldre 3 Oct 19:46
    #11

    Risslan; Jag blev så nyfiken på ditt citronsyre-tips. Alltså, hur gör du? Häller du i citronsyran i tvättmedelsfacket? Hur mycket? Vilket program kör du? Älskar dessa typer av gamla "husmors-tips"... *fniss* Vill typ springa ner till tvättstugan och prova typ nuuuuuuu..

  • TullaB­ulla
    Äldre 3 Oct 23:10
    #12

    Jag häller vattnet antingen direkt i trumman och även där man lägger i tvättmedlet. Vi har en väldigt simpel tvättmaskin, men har trots detta den här slangen som jag pratade om. Vi kanske har en lyxvariant trots allt! :0) (Jag trodde faktiskt att alla maskiner hade såna slangar...kan inte så mycket om detta heller)

    Detta med citronerna har jag aldrig hört talas om, det måste jag ju testa!

  • Sister of the Night
    Äldre 4 Oct 05:58
    #13

    Tack för svar!

    Hittills okända slangar, citroner och allt vad det är - tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Det är ju ett skitäckligt problem detta, jag menar, inte direkt bra för humöret att kläderna luktar urkas EFTER man tvättat dem...

  • Rissla­n
    Äldre 4 Oct 06:12
    #14

    Caramell: Ett paket från kryddhyllan med citronsyra - kan det vara runt 30 g och så 90-95 grader. Jag brukar lägga det i tvättmedelsfacket. Det står faktiskt i beskrivningen till min maskin att man bör göra detta om man har kalkhaltigt vatten. En granne till mig var tvungen att byta maskin pga kalkförstoppning då det enligt reparatören nte var lönt att laga den...så jag förösker köra var tredje månad även m målet är varannan....ojoj måste nog göra det i kväll det var VÄLDIGT länge sen nu kom jag just på.

    Angående slangen tror jag att alla har den här slangen som fungerar som en nödtömningsslang när det har blivit stopp. Jag brukar få använda den emellanåt då våra pojkar stoppar diverse saker som pinnar, pengar, kapsyler, kulor, spikar och gu´ vet allt i fickorna och jag missar att rensa fickorna innan tbvätt och då blir det stopp! Så slang och en renslucka finns nog på alla maskiner!

    Ojoj det här blev långt,hihihi någon som orkar läsa

  • Liten med Mindre
    Äldre 4 Oct 11:25
    #15

    Har hittat några skunk-källor i vår maskin:

    Tvättmedelsfacket: måste lämnas öppet mellan tvättar, samt tas ut och diskas ordentligt emellanåt.

    Gummilisten runt luckan (eller snarare i maskinsidan runt öppningen) har ett stort veck där det nedtill kan samlas skräp och skunkigt vatten. Torka rent ordentligt i listens veck emellanåt.

  • Sister of the Night
    Äldre 4 Oct 14:26
    #16

    Liten med mindre och övriga

    Jag är alltjämt jätteglad för alla råd och tips som regnar in!! (Mera, mera ) nu får det vara slut med stinkmaskin...!

    Tvättmedelsfacket har jag kastat misstänksamma blickar mot faktiskt, i ynnerhet som det lilla facket för sköljmedel aldrig är tomt på vatten *hmmmm* Men jag har dragit ut "lådan" så långt det går, men den verkar inte vara menad att dras ut helt för att kunna sköljas ur! Konstigt, eller hur?!?

  • oss två
    Äldre 4 Oct 14:28
    #17

    Jo, visst måste du kunna dra ut tvättmedelsfacket. det ska man kunna på alla. såna måste rengöras nån gång ibland, kan ju bli en del tvättmedel och sköljmedel kvar som man nån gång måste få bort..
    men kolla om den inte finns nått å trycka in eller så för att få ut den.

  • Sister of the Night
    Äldre 4 Oct 14:30
    #18

    oss två

    Tycker jag också, helt ärligt, det verkar ju mystiskt! Jag har alltid funderat på varför i all världen... men vi har ju aldrig haft någon tvättmaskin förut.

    Jag får gå en "kläm-å-kännrunda" då!

  • oss två
    Äldre 4 Oct 14:31
    #19

    haha..ja du får allt göra det

  • Sister of the Night
    Äldre 4 Oct 14:34
    #20

    Grejen är ju *känner att jag måste förvara min heder lite här * att jag HAR försökt, flera gånger. Men det tar liksom stopp närden är utdragen som... ja, jämför med en bestickslåda i köket som är utdragen så mycket det går (utan att trilla ur).

    Men om du säger att det absolut ska gå så tror jag dig!

  • Kungsl­ilja
    Äldre 4 Oct 14:35
    #21

    Jag har inga bra tips, vår maskin är nog för ny för att börja lukta än... Men ska lägga dem på minnet till den dagen kommer.

    Blir bara så lycklig att det kan engagera så många, sånt här med små hursmorstips och allt. Trodde jag var ensammast i världen om att tycka sånt här är intressant och roligt. Är väl lite lillgammal till sinnet. (Är man lillgammal när man är 27..? Kanske mer förtidstant...)

  • Dallas
    Äldre 4 Oct 14:36
    #22

    Sister of the Night skrev 2007-10-04 14:30:37 följande:


    oss tvåTycker jag också, helt ärligt, det verkar ju mystiskt! Jag har alltid funderat på varför i all världen... men vi har ju aldrig haft någon tvättmaskin förut.Jag får gå en "kläm-å-kännrunda" då!
    Eller fläck till utav bara H-vete . Vår kärvar och är trög så ett hastigt ryck behövs för att få ut facket.Vi har ingen knapp, så kolla om du har det INNAN du drar... Citron ska jag också testa! Jag brukar även peta med tandpetare där vattnet strilar ner i tvättmedelsfacket/sköljmedelsfacket,
  • oss två
    Äldre 4 Oct 14:39
    #23

    ofta sitter det som en knapp eller vad man ska säga när man dragit ut den så sitter den längst upp...vikken bra förklaring..hum...vet inte hur jag ska säga/skiva för att man ska kunna förstå...

  • Sister of the Night
    Äldre 4 Oct 14:45
    #24

    oss två

    Men jag tror faktiskt jag fattar! Typ, när man dragit ut "lådan" helt (utan att den trillar ur då ) så sitter knappen liksom i överkant på själva stommen?

    Kungslilja

    Nä, du är inte ensam. Jag är också en ung tant

    Dallas

    (Älskar din bild, btw! ) Japp, om inget annat funkar så....!

  • Dallas
    Äldre 4 Oct 14:50
    #25

    Sister of the Night skrev 2007-10-04 14:45:58 följande:


    oss tvåMen jag tror faktiskt jag fattar! Typ, när man dragit ut "lådan" helt (utan att den trillar ur då ) så sitter knappen liksom i överkant på själva stommen?KungsliljaNä, du är inte ensam. Jag är också en ung tant Dallas(Älskar din bild, btw! ) Japp, om inget annat funkar så....!
    Tack!!!
    Gamlingtråden? Nåt för er?? Vi har mys och braiga tips där! Måste åka och jobba nu!
  • oss två
    Äldre 4 Oct 14:50
    #26

    Ja precis så jag menar. du får prova å se..

  • Sister of the Night
    Äldre 4 Oct 14:54
    #27

    oss två

    Ok! Då är jag med i kanoten!

    Dallas

    Jag var där i allra, allra första början... kanske dags att göra ett återbesök? *smilar opp sig*

    Sorry TS, OT.
    Nämen just ja, det är ju jag som.....

Svar på tråden Totalt OT: När tvättmaskinen börjat lukta mögel