• Sister of the Night
    Äldre 3 Oct 11:14
    15675 visningar
    27 svar
    27
    15675

    Totalt OT: När tvättmaskinen börjat lukta mögel

    Om någon har svar på detta så är jag idel öra.
    Sen en tid har det börjat lukta lite illa i vår tvättmaskin, nästan som en mögeldoft. Det är enormt störande då en del kläder nu har börjat ta lukt av detta. Usch!!
    Jag har testat att köra maskinen tom på 95 grader, men utan resultat.

    Har i huvudet att ättika kan funka mot detta, eller är det någon som har något bättre alternativ?
    Hur mycket ättika tar man annars, och hur gör man för att rensa ut äckellukten ordentligt?

    Tacksam för svar!!

  • Svar på tråden Totalt OT: När tvättmaskinen börjat lukta mögel
  • TullaB­ulla
    Äldre 3 Oct 11:21
    #1

    Vår tvättmaskin har en slang i nederkant som man kan öppna för att på så sätt få ut vattnet som står. Min M2B spelar mycket fotboll och dessa kläder luktar inte alltid jättegott och jag upplever, precis som du, att maskinen ibland börjar lukta. Då öppnar jag slangen och häller varmt vatten så att vattnet rinner igenom och inte stannar kvar.

    Ett annat tips är att köra maskinen med några vita lakan och klorin. Det står på flaskan hur mycket du ska ta.

    Lycka till!

  • Sister of the Night
    Äldre 3 Oct 11:35
    #2

    Tack snälla för snabbt svar!

    Ojdå, den där slangen du nämner har jag ingen aning om var den sitter *ser lite generad ut* Mina tvättmaskinskunskaper inskränker sig pinsamt nog till att fylla och tömma densamma, samt ställa in rätt gradantal

    Exakt var häller du det varma vattnet..?

  • Mrs Hearn
    Äldre 3 Oct 11:42
    #3

    Tvattmaskiner kan lukta illa om man inte lamnar luckan oppen for vadring efter att den har anvands. Har hort att det forsvinner om man da och da lagger in en halv citron mellan tvattarna. Lycka till!

  • Sister of the Night
    Äldre 3 Oct 11:59
    #4

    Mrs Hearn

    Tack för tipset med citronen! Det kände jag inte till!
    Luckan är ofta öppen så jag tror inte att det är där skon klämmer i så fall...

    Tar gärna emot fler råd och erfarenheter!

  • Liinda­_e
    Äldre 3 Oct 14:20
    #5

    lr så köper man bara en ny varje gång lukten kommer

  • Sister of the Night
    Äldre 3 Oct 14:49
    #6

    Linda

    Sure! Var kan jag skicka räkningen?!?

  • Liinda­_e
    Äldre 3 Oct 16:17
    #7

    eeehhh.assååå.men...vadå ????

  • Sister of the Night
    Äldre 3 Oct 16:19
    #8

    Nähä!! Jag som tyckte det lät som en utmärkt idé!

  • Pärlhö­nan
    Äldre 3 Oct 18:52
    #9

    Det har jag också fått problem med. Har testat klorin men tycker att lukten kommer snabbt igen

    Men slangen hade jag ingen aning om måste testa

  • Rissla­n
    Äldre 3 Oct 19:16
    #10

    Nej men vad trevligt att fler upplever samma fenomen

    Tycker det har blivit bättre sen vi låter tvättmedelsfacket får stå öppet och vädra mellan tvättarna och torka ut. Brukar köra maskinen med citronsyra (från kryddhyllan) emellanåt främst för att bli av med kalk men tycker det blir lite bättre doft också.

    Nån som har fler bra recept?

Svar på tråden Totalt OT: När tvättmaskinen börjat lukta mögel