• Flygar­innan
    Äldre 14 Aug 17:12
    32583 visningar
    30 svar
    30
    32583

    mens i 4 veckor

    hej alla,
    är det någon som har någon idé på varför man har mens i flera veckor?
    Nu är jag inne på min 4.e vecka med mens och jag har alltid haft regelbunden mens annars, har inte ätit hormon/P-piller på över 1,5år...
    börjar bli orolig nu..

  • Svar på tråden mens i 4 veckor
  • Emeral­d
    Äldre 27 Aug 11:22
    #0

    Lena+Mattias=sant :

    Jag har inget minne av att jag hade någon "mensvärk", jag hade ingen värk överhuvudtaget. Det var precis som en vanlig mensperiod för mig men som varade i väääldigt många fler veckor än den borde..

  • Lena+M­attias­=sant
    Äldre 27 Aug 11:24
    #0

    Jag har i två perioder haft mens i 10 dagar och mycket mer riklikt än vanligt. Vanligtvis varar de i 5-7dagar.

  • T 79
    Äldre 27 Aug 19:18
    #0

    har haft samma problem.visade sig att jag hade cellförändringar. Fick göra en konisering dvs ta operera bort en bit av livmodertappen. Detta e vanligare än vad man tror,har tre kompisar som gjort samma op.

  • Lena+M­attias­=sant
    Äldre 27 Aug 19:38
    #0

    T 79: Kommer det snabbt det var max 2år sen jag gjorde ett sånt där cellförändringstest

  • bmm
    Äldre 27 Aug 20:13
    #0

    Cellprov tar man var 3 år och det finns egentligen ingen anledning att ta det tätare om man inte ha tex småblödn eller tex blöd efter samlag. Då kan det var värt detta för att just utesluta cellförändringar. Klamydia brukar också tas som regel. De flesta blödn trassel hittar man ingen orsak utan många av dessa är tex satressrealterade. Man får ta och fundera på hur man lever. Kroppen kan var väldigt känslig och detta kan yttra sig i son det kallas olaga blödn- Dock skall alltid dessa blödn kontrolleras antingen av läk.

  • sharya
    Äldre 28 Aug 10:09
    #0

    För många år sedan fick jag plötsligt blödningstrassel efter att ha haft regelbunden mens alltid innan. Det visade sig vara cellförändringar och jag fick operera bort en bit av livmodertappen. OBS alla cellförändringar är inte alls farliga men behöver ändå åtgärdas. Vill tillägga att varken undersökning eller behandling var smärtfylld så det är inte något att vara rädd för. Dock bör du kolla upp med gynekologen vad det kan vara för säkerhets skull, det bör man göra med allt som inte känns "normalt", det KAN ju också vara något mindre bra som bör åtgärdas snabbt.

  • Lena+M­attias­=sant
    Äldre 28 Aug 10:19
    #0

    De var inte graviditet så ny försöker jag få tag i någon *mummel* *morr* *telefonköer*

  • sharya
    Äldre 28 Aug 14:39
    #0

    Lena+Mattias:
    Cellförändringar kan komma jättesnabbt, bl a för att de ibland beror på att man har en enkel infektion i kroppen, m a o kan det vara HELT ofarligt. Sen kan de sprida sig med långsam eller galopperande hastighet beroende på orsaken till förändringarna. Andra orsaker till förändringar som skall åtgärdas kan vara t ex kondylom. Viktigt bara att veta är att cellförändringar är INTE!!!! samma sak som cancer. VISSA förändringar kan utvecklas till ett förstadium till cancer, dock långt ifrån alla. Därför är det viktigt att söka gyn relativt fort för att få detta konstaterat. Men det är i mycket få fall som det finns anledning till oro.

  • krian8­7
    Äldre 30 Aug 22:00
    #0

    Emerald
    Hej.
    Du skrev något om att du inte trodde att du var gravid för att du hade mens? En fråga i liknande. jag har tidigare haft p-piller, fst slutade för mer än ett halv år sedan för min mensvärk blev värre med dom och sedan jag slutade så har den minskar jätte mycket.Men min mens har alltid varit regelbunden efter p-pillerna men nu för ett par månader sedan så dröjde det 5 veckor innan mensen och sedan 5 veckor igen och nu 5 och en halv vecka innan mensen. Vad hade du rått mig o göra?? (om jag får fråga, har ingen koll själv..:S) ursäkta det långa inlägget..=s

  • bmm
    Äldre 30 Aug 22:13
    #0

    krian87.

    När du ätit p-piller så har du en regelbunden menscykel pga av att p-pillren sköter om detta.
    Nu tycker jag att har du ca 5 veckor mellan mensen så upplevs detta som en ganska regelbunden mens. Inte alla kvinnor har mens var 28 dag utan både kortare och längre cykler.
    Du är nog en av dem som har en cykel på ca 35 dagar. Inget onormalt eller farligt. Det kräver ingen åtgärd utan gläds åt att din mensvärk försvunnit.
    Ha det!

  • pickol­ina
    Äldre 30 Aug 22:16
    #0

    krian87 - Hoppas jag får hoppa in med en kommentar?

    Det är vanligt att mensen är regelbunden den första tiden efter man slutat med p-piller, men att mensen sedan blir allt mer oregelbunden...

    Jag har tex alltid oregelbunden och gles mens. Förutom när jag äter p-piller och första månaderna/halvåret efter jag slutat med pillerna. Sedan börjar min kropp gå tillbaka till sin naturliga oregelbundenhet mer och mer... Tex så hade jag mens ganska regelbundet var 6-7e vecka (har jag för mig) sist jag slutade..dom första månaderna, sedan spårade det ur... Det är därför många (som mig) har störst chans att bli gravida på naturlig väg dom första månaderna efter avslutad p-piller"kur".

    Kanske är det just det som händer dig!? En tanke i alla fall.. :)

    Om du däremot brukar ha en regelbunden mens när du inte äter p-piller så kan det vara tillfälligt.. Innan kroppen finner sin egen balans efter du slutat med pillerna. Sådana "biverkningar" kan komma långt efter man slutat.

  • pickol­ina
    Äldre 30 Aug 22:20
    #0

    Gud vad jag krånglar till det jämt.. Kunde ju sagt det lika kortfattat som "bmm". Jag är dålig på det! Haha.. Kortfattat och lättförstått är inte min starka sida! *hihi*

  • bmm
    Äldre 30 Aug 22:29
    #0

    Hej igen!

    Måste inflika lite. Det är så otroligt olika hur kroppen ställer in sig efter avslutad p-piller behandling. Efter 10 år inom yrket, preventivmedelsförskrivare vet jag vad jag talar om. Man kan inte dra någar generella slutsatser av att det är lättast att bli gravid direkt efter avslutad p-piller behandling. Kanske för vissa men långt ifrån alla. Min erfarenhet säger att mensen blir mer regelbunden ju längre man kommer efter avslutad behandling. Mycket kan vara orsaken till oregelbundna blödningar en bov i dramat är stress. Menscykel på 5 veckors intervaller räknas inte som oregelbundna blödningar.
    Alla blödningstrassel kräver individuell bedömning och ev åtgärd. Inga generella slutsatser kan tas.
    Ha det

  • pickol­ina
    Äldre 30 Aug 22:51
    #0

    bmm - Nej jag menade inte alls så..

    Har man var 5e vecka så är det ju en regelbunden mens så klart.. :) Men om den börjar bli allt glesare med tiden menade jag.. För det lät som att det var det hon var orolig för tyckte jag.

    Det är min gyn + infosidor om PCO/PCOS som gett mig informationen att dessa personer oftast har störst chans att bli gravida på naturlig väg strax efter dom slutat med pillerna.. Inte alla så klart, men det är tydligen väldigt vanligt.

    Jag har fått uppfattningen att dom som vanligtvis har regelbunden mens OFTA kan få oregelbundenheter en tid efter dom slutat, innan kroppen kommer i balans. Medan dom som vanligtvis har oregelbunden mens OFTA kan bibehålla sin regelbundenhet den första tiden efter dom slutat. Typ som om kroppen är inne i en inlärd cykel och att det tar ett tag innan "den spårar ur igen".. Hahaha...

    Men jag vill på intet säga att det är BU eller BÄ för tjejen som frågade, eftersom det är just så individuellt.. Jag ville bara ge några exempel på hur det kanske kan vara....

    Men jag lägger ner det känner jag för jag vet inte hur jag ska få fram vad jag menar riktigt så jag tror att jag målar in mig i ett hörn nu... *skratt*

  • pickol­ina
    Äldre 30 Aug 22:57
    #0

    Men jag vill gärna lägga till att jag tycker att det är kul att ha någon i forumet som verkar utbildad på området.. För vi glada amatörer diskuterar ju bara sådant som vi själva upplevt eller hört osv.. :)

  • pickol­ina
    Äldre 30 Aug 23:47
    #0

    bmm - Om du kikar in här igen.. Får jag störa dig med en liten fråga? Hoppas ni andra inte tar illa upp att jag kapar tråden en snabbis?

    Min fråga är om du hört talats om något samband mellan ytliga blodkärl och p-pillret Yasmin?

    Om du har ork och lust får du gärna kika på denna gamla tråd, som fick mig att undra. www.brollopstorget.se/Forum-2-16/m1278015.html

    Jag har kontaktat tillverkaren men inte hunnit få svar än. Men det skulle vara kul att höra vad du säger om saken.. :)

  • bmm
    Äldre 31 Aug 06:23
    #0

    Pickolina jag lovar att återkomma.
    Lite tajt nu innan jobbet.

    Ha en bra dag.

  • pickol­ina
    Äldre 31 Aug 17:06
    #0

    bmm - Ingen fara.. :) Vore jätte gulligt!

  • bmm
    Äldre 31 Aug 21:20
    #0

    Hej Pickolina!

    Nu är jag här igen!
    Jag har faktiskt inte hört talas om ytliga blodkärl r/t Yasmin. Erfarenheter säger att de flesta kvinnor trivs väldigt bra med Yasmin. Lite biverkn i form av blödn. trassel, humörsväningar mm. Kvinnor med acneproblemtik eller humörsväningar/PMS brukar ofta bli till det bättre efter 3-6 månaders användning av Yasmin. Jag tror inte att men gjort vetenskapliga studier gällande Yasmin och ytliga blodkärl så tyvärr tror jag att förtaget som tillverkar Yasmin inte kommer att ge dig några svar men försök. Det vore intressant att få ett svar. Jag kan varmt rek Yasmin efter att ha träffat många kvinnor i mitt yrke som är väldigt nöjda. Dock passar det inte alla kvinnor men att pröva om man inte har andra faktorer (>BMI>30, rökare och samtidigt >35 år samt heriditet för tromboser/blodproppar)som inte fungerar med kombinerade p-piller är aldrig fel.

    Summa summarum så kan jag inte ge dig ett ordentligt svar. Du får gärna skriva i tråden om du lyckas få ett svar.

    Trevlig helg!

  • pickol­ina
    Äldre 31 Aug 21:40
    #0

    bmm - OK. Jätte tack för svar.. :) Det uppskattas. Jag äter Yasmin själv och trivs enormt bra med dom, överlägset det bästa jag testat på många olika sätt. Detta är dock något jag skulle vilja gå till botten med.. Får se om jag lyckas. Haha.. :)

Svar på tråden mens i 4 veckor