• mrs Ella
    Äldre 10 Aug 16:16
    113743 visningar
    39 svar
    39
    113743

    Roligt sätt att ge pengar

    Vi ska på bröllop snart där brudparet har önksat sig pengar i present.

    Det känns så tråkigt att "bara" komma med sedlar i ett kuvär, så är det någon som har något bra tips på något roligare?

  • Svar på tråden Roligt sätt att ge pengar
  • mrs Ella
    Äldre 21 Aug 17:27
    #0

    Schatzi: Vilken jättebra idé!

    Hästsson: Ja, många brukar växla. Det är dels för att det känns tråkigt att ge en femhundring och sen är det klart och dels för att brudparet skall ha något att göra när de räknar ihop hur mycket de har fått alternatvit går till banken.

  • Saspar­illa
    Äldre 21 Aug 17:56
    #0

    Vi fick 1000 kr i tjugolappar av ett par gäster. Sedlarna låg i en glasburk & var alla vikta som små skjortor! Jättegulligt & tänk vilket pyssel!

  • DanSa
    Äldre 22 Aug 12:27
    #0

    Jag måste ju bara få tipsa om ett "presentkort" som är ganska så nytt. Går man in på SEB´s hemsida kan man göra ladda ett Mastercard kort med pengar som man dessutom kan ha en egen bild på. Jag gjorde detta till några vänner till oss som önskade sig pengar. Vi gjorde ett Mastercard till bruden och ett till Brudgummen och satte gräsliga bilder på!! thi hi väldigt roligt. Korten kan man sedan betala med i vilken butik som helst. Mat som kläder. Korten ser verkligen ut som riktiga kreditkort. Lite annorlunda. Mycket möjligt att andra banker har det också men jag gjorde det genom SEB. Kostar 40 per kort.

  • Äldre 22 Aug 12:39
    #0

    Vi fick en liten bok av mamma där hon först klistrat in mynt, på första sidan är det ett brudpar som står på en strand så har hon skrivit "En bra början..." och klistrat dit 50 öre.
    Sida 2: (en bild på hjärtan) "...på erat nya liv..." och 1 krona.
    Sida 3: (en bild på en brud på en söderhavsö) "...med lite romantik..." och 5 kronor
    Sida 4: (ett brudpar på en strand igen) "...och lite pengar såklart..." och 10 kronor
    Sida 5: (en bild på en tårta och en bild på en smyckesask med en ring) "...någonstans..." och 5 kronor
    Sida 6: (ett brudpar vid havet) 5 kronor
    Sida 7: (en brud med en bukett i handen) "...på en lyxig strand..." 1,50 kronor
    Sida 8: (en bukett) "...hoppas vi att det ska bli."
    Sida 9: Här satt det "riktiga" bidraget i en ficka.

    Funkar ju bra om brudparet önskar sig pengar till en resa som vi gjorde =)

  • Limegr­ön
    Äldre 22 Aug 23:10
    #0

    DanSa
    Vilken grej - det har jag inte hört förut!

    Det knäppaste jag fått - i stor summa pengar - var när jag skulle få bidrag till min ögonlaser-operation. Jag fick 20 000kr omlindade runt en burk med hemgjort äppelmos
    pappa är lite knäpp med sån´t..

  • Gerda
    Äldre 22 Aug 23:28
    #0

    maljor

    vilken tuff idé din mamma hade! Du får tacka och bocka från oss, för om min vännina önskar sig pengar i bröllopspresent kommer jag nog att scrappa något liknande

  • Top secret bride
    Äldre 23 Aug 00:06
    #0

    Vi sydde en pengasäck i jutvävs-tyg och stoppade full med enkronor. Snörde ihop den med brunt snöre och en tag med våra namn och grattis på och på säcken sydde jag fast en tyglapp som jag skrivit "pengar" på. Då vet de ju inte exakt hur mycket de får och det blir inte lika uppenbart. Dessutom hade vi lagt i en udda summa i säcken, typ 598 kr! Undrar hur de gjorde när de räknade. Om de räknade om och trodde att 2 kr saknades?

  • Äldre 23 Aug 10:16
    #0

    Gerda

    Ja den va rolig när man stog och läste inför alla gäster och berättade vad som satt där "och en till 50-öring"

    Sasparilla

    Hur viker man sedalr till skjortor? Syrran ska gifta sig nästa år och det vore ju lite roligt

  • Vesne
    Äldre 23 Aug 22:06
    #0

    Jag va inne igår och kollade på alla tipsen!

    Paret vi ska fira på lörag önskade sig pengar för bröllopsresan. Så jag köpte en miniresväska på Panduro och växlade 500 kr till mynt. Klädde om väskan med papper med Louis Vuittons mogongram och satte såna små reseklistermärken på och en "adresslapp"! Skitsnyggt!

  • korean­skan
    Äldre 23 Aug 22:25
    #0

    syrran fick en jättefin krukväxt..
    stor växt med mkt blad..
    å på varje blad satt det fast en sedel..
    allt från 20-lapp till 1000-lapp..
    var väldigt snyggt gjort!

  • snart fru steens­on
    Äldre 24 Aug 10:52
    #0

    VI fick en jätte söt burk ( såg ut som en gammal syltburk) som va fylld med pasta hjul o tior. Det blev 500:- när vi räknat i hop det.
    Detta tyckte vi va en rolig grej o få istället för kuvert med pengar.

  • tågjän­tan
    Äldre 24 Aug 18:42
    #0

    På Lagerhaus har de just nu jättesöta små röda badankor med vita hjärtan på. De kostar bara 7kr st och det kan vara roligt att ha något litet minne från bröllopet. Jag inhandlade en hel drös för några veckor sedan för att ge till folk som förlovar sig och gifter sig =).

  • h-b
    Äldre 24 Aug 21:08
    #0

    Jag har inget tips, men när jag läser om tipsen här kommer jag att tänka på ett videoklipp...

    Det var ett brudpar som fick ett träd där man hade tejpat fast en massa dollarsedlar och när gästerna skulle räcka över "trädet" råkade de komma för nära stearinljus så HELA TRÄDET OCH ALLA PENGARNA BRANN UPP!!!!!

  • gosia
    Äldre 29 Aug 11:11
    #0

    kula ideer'rrrr!!

  • sanola
    Äldre 29 Aug 11:58
    #0

    maljor

    Jag vet hur man viker sedlar till skjorta men vet inte hur jag ska förklara...
    Jag kanske kan maila bilder till dig?

  • Torate­nshi
    Äldre 29 Aug 14:01
    #0

    Hej hej på er alla människor! Jag har också ett roligt "ge-bort-pengar" tips.

    Min svägerska gifte sig och de önskade pengar. Så alla pratade ihop sig och köpte helt vanilga röda alladin choklad askar. Sen tog man ett rakblad och skar försiktigt upp plasten på locket sen lade vi i pengarna i ett kuvert i choklad asken och tejpade igen cellofanen med genom skinlig tejp. (då såg den obruten ut. På bröllopsdagen öppnade brudparet närmare 30 paket med alladin askar!!! Dom vart en smula snopna tills min svärfar sa åt dom att öppna en ask och bjuda på chokladen. Vilka miner dom gjorde när dom rev av den "obrutna" cellofanen och fann pengar istället!!! sen fick vi gäster hjäpa till att äta upp all choklad
    Folk lade i allt från 20or till 1000 lappar. Dom kunde renovera hela sovrummet och köpa helt nya möbler för det

    En annan vän gjorde vi så med att det inköptes en JÄTTE orkideé. sen satt en av gästerna och vek en massa sedlar till små blommor och fäste över hela orkideén. Det tog en stund innan dom förstod att det faktiskt var penagar.

  • Torate­nshi
    Äldre 29 Aug 14:02
    #0

    Såg just att jag stavar som en kratta idag. Ber om ursäkt för det.

  • blivan­de fru F
    Äldre 29 Aug 14:08
    #0

    man kan gå o få bundit en rundbunden bukett o ha tex 20:or som de rullar ihop till strutar och har som "krage" runt buketten!

  • Gerda
    Äldre 29 Aug 17:04
    #0

    maljor

    Måste tacka igen för idén. Bästa vännens man fyller 30 och önskar sig ett fallskärmshopp. Har gjort en mini-bok om honom och satt dit mynt istället för årtalen o siffrorna Riktigt tuff blev boken och längst bak en ficka med de riktiga pengarna

Svar på tråden Roligt sätt att ge pengar