• Gucci
    Äldre 16 May 09:32
    82695 visningar
    75 svar
    75
    82695

    Pengar i bröllopsgåva - hur mycket ska man ge?

    Vi är bjudna på bröllop och brudparet önskar sig i första hand ett bidrag till sin bröllopsresa. Men hur mycket är brukligt att ge? De var på vårt bröllop och jag skulle tippa på att deras present till oss kostade max 300.-. Om man nu ska ta någon hänsyn till det. De är inte jätte nära vänner men vi träffar dem några gånger om året.
    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Pengar i bröllopsgåva - hur mycket ska man ge?
  • MrsMor­eira
    Äldre 4 Jun 13:51
    #0

    Vi har skrivit en lista med saker vi önskar oss, som kostar allt från ca 120kr till 500. Min syster gifter sig också i sommar och de vill ha bidrag till resa. Vi kommer ge dem 1000 kr. Hade det varit någon annan hade jag nog gett 300-500. Tycker inte att det är någonting att bråka om eller tycka illa om, man MÅSTE ju inte ge någonting. Det är någonting paret ÖNSKAR sig, alltså finns det ju inga krav. När det dessutom handlar om pengar så är det ju svårare för paret att veta vem som gett vad. Vi kommer inte berätta att vi ger 1000 kr, hoppas istället att de får in så mycket som möjligt så att de kan åka på en härlig resa.

  • ogift Malin
    Äldre 7 Jun 22:37
    #0

    Jag har läst någonstans i en vett och etikett att man bör ge present som är värd ungefär lika mycket som varje kuvertavgift. Men samtidigt kan dessa variera från 100 Kr till 1500 Kr beroende på vilken typ av bröllop man har. Om ni inte umgås märkbart med brudparet, finns det väl ingen anledning att ge för mycket. Det är tanken som räknas.....

  • Anna_S­ol
    Äldre 7 Jun 22:58
    #0

    Till nära vän eller släkt skulle vi ge 1000. Annars kanske 600-700.

  • succub­usan
    Äldre 7 Jun 23:01
    #0

    Både jag och min sambo har levt ensamma ett bra tag innan vi blev tillsammans så vi har 2-3 saker av allt.... så vi önskar oss pengar, just så vi inte ska få en fjärde krisallvas typ.

    men ingen tvingar våra gäster att ge oss pengar.

  • Septem­ber mys
    Äldre 7 Jun 23:37
    #0

    man kan ju inte veta som gäst vad kuvert avgiften är innan bröllopet.. hur ska man då enligt ettikett kunna matcha gåvan med kuvertpriset??

  • fruaug­usti07
    Äldre 8 Jun 10:32
    #0

    Jag tycker att ni kan ge den summan som eran plånbok för tillfället tillåter.

    Håller med om att det är ett bröllop och ingen insamling.
    Vi har oxå önskat oss bidrag till bröllopsresan, med betoning på BIDRAG. så får vi se vart vi kommer sedan.

    Alla har olika ekonomiska förutsättningar och ger pengar efter dem.
    Om ingen ger något spelar det ingen roll, bara de kommer på våran stora dag!

  • kentfa­ntast
    Äldre 8 Jun 10:40
    #0

    När vi gifte oss önskade vi oss presenter från 50 kr till 50 000 kr (bidrag t en resa)... Kunde inte brytt mig mindre om vem som gav för hur mkt eftersom vi önskade oss allt.
    När vi går på bröllop väger vi in resa och boende, hur nära vi står och om det är kavaj, kostym eller frackbröllop... Är det enorma omkostnader blir presenten kanske lite mindre...

  • LindaE­manuel­2012
    Äldre 12 Sep 11:54
    #70

    jag undrar vad man ska skriva för att önska sig penagar, vi vill ju inte klampa någon på tårna men vill inte heller ha en massa skålar o dylikt. När jag läser denna tråden blir jag dock lite orolig,

    Har ni några tips på hur man kan skriva i inbjudan då vi vill önska oss pengar

  • Liliqu­e
    Äldre 12 Sep 12:12
    #71

    Jag (och min sambo) hade gett 500 kr om det "bara" var någon bekant och 1000+ om det var någon nära. Hade dock inte brytt mig om att ta med i beräkningen vad deras present till mig kostat.

  • Fröken Emma
    Äldre 12 Sep 12:24
    #72

    Tråden är från 2007. Finns nyare trådar som behandlar ämnet ;)

    Iaf så skriver vi på hemsidan
    "vi ser gärna att gästerna hedrar oss med sin närvaro och står för egen transport och övernattning. Men vill nån lämna ett bidrag till bröllopsresan är det mycket uppskattat.
    Resan går till prag i 4 dagar (barnfritt) och det skall hinnas med guidad båttur och ölprovning bla. Kom gärna med tipps och ider!"

    På inbjudan skriver vi bara tid o plats
    Kontaktinfo till värdinorrna
    hemsideadressen.

  • Liliqu­e
    Äldre 12 Sep 12:41
    #73
    Fröken Emma skrev 2011-09-12 12:24:15 följande:
    Tråden är från 2007. Finns nyare trådar som behandlar ämnet ;)

    Iaf så skriver vi på hemsidan
    "vi ser gärna att gästerna hedrar oss med sin närvaro och står för egen transport och övernattning. Men vill nån lämna ett bidrag till bröllopsresan är det mycket uppskattat.
    Resan går till prag i 4 dagar (barnfritt) och det skall hinnas med guidad båttur och ölprovning bla. Kom gärna med tipps och ider!"

    På inbjudan skriver vi bara tid o plats
    Kontaktinfo till värdinorrna
    hemsideadressen.
    Seg man är som bara kollar på tiden för senaste inlägget (A)
  • Fröken Emma
    Äldre 12 Sep 12:48
    #74
    Lilique skrev 2011-09-12 12:41:31 följande:
    Seg man är som bara kollar på tiden för senaste inlägget (A)
  • CiaLia
    Äldre 12 Sep 13:52
    #75

    vi önskade oss bidrag till bröllopsresan i form av resecheckar. Vi fick mellan 250-1500 kr per person så det var väldigt varierat. I snitt tror jag varje person kanske gav 600-700 och varje kuvärt kanske gick på 800-900 så vi var verkligen nöjda över hur generösa alla var. Jag har dessutom full förståelse för att vissa, t ex småbarnsföräldrar el studenter inte kan ge mer än 500 för 2 pers. Tycker inte man behöver tänka att man ska bidra med så mycket man tror varje gäst "kostar" . 

Svar på tråden Pengar i bröllopsgåva - hur mycket ska man ge?