• Mhjärt­aJ
    Äldre 14 Feb 12:47
    2423 visningar
    19 svar
    19
    2423

    Intyg om vigsel..??

    Kan någon hjälpa mig.., Vi har fått hem ett brev från kyrkan..en bekräftelse på att vi ska vigas o så...
    Nu undrar jag, det står att vi ska ta med oss hindersprövningen SAMT Intyg om vigsel- Vad är det för intyg?? Var hittar man det?? Vi har bara Hindersprövningen...

  • Svar på tråden Intyg om vigsel..??
  • TezzAm­ore
    Äldre 14 Feb 12:49
    #0

    Ring kyrkan och fråga för att vara på den säkra sidan!

  • Mhjärt­aJ
    Äldre 14 Feb 13:05
    #0

    Ja, får nog göra det...Har aldrig hört talas om ett sådans intyg...Ingen som vet??

  • Firest­arter
    Äldre 14 Feb 13:08
    #0

    Kan det inte vara brevet/bokningsbekräftelsen de menar??

  • irin
    Äldre 14 Feb 13:12
    #0

    Vigsel intyg är ett intyg från hemförsamlingen. Det är som ett bevis på att du är medlem i svenksa kyrkan och vilken församling man tillhör...

  • Mhjärt­aJ
    Äldre 14 Feb 13:19
    #0

    Ahaa, vet du var man får tag på ett sådant? Beställer man det?

  • Jeez
    Äldre 14 Feb 21:54
    #0

    Nejnejnej!!! När ni skickade in ansökan om hindersprövning fick ni två blanketter tillbaka. Ett intyg om hindersprövning (dvs bevis att ni får gifta er) samt intyg om vigsel (som prästen skriver under och skickar till skatteverket efter vigseln). DEssa båda papper får ni samtidigt och bägge papper ska prästen ha!

    De andra pratar om vigselblankett som hanldar om kyrkobokföringen. Men det behöver ni inte alls fundera över, det fixar prästen själv!

  • Jeez
    Äldre 14 Feb 21:55
    #0

    Och om ni inte skickat in ansökan om hindersprövningen än så kommer det förstås så fort ni gjort det...

  • Mhjärt­aJ
    Äldre 14 Feb 21:59
    #0

    Åå, att jag inte fattade det!! Ja, det stämmer ju, vi fick 2 papper tillbaka från Skattemyndigheten!! Tack snälla!

  • Jeez
    Äldre 15 Feb 09:44
    #0

    Ibland är det enklare än man tror

  • Fru Cinder­ella
    Äldre 15 Feb 09:53
    #0

    För o dra frågan vidare bara!

    Vi fick också två papper tillbaka, men ett var hinderprövning och det andra var efternamnsblankett!

    Har vi missat något?!

  • Mhjärt­aJ
    Äldre 15 Feb 10:20
    #0

    Men var det inte så att ni fick efternamnsblanketten när ni BESTÄLLDE blanketten för hinderprövningen??

  • Fru Cinder­ella
    Äldre 15 Feb 10:29
    #0

    MhjärtaJ

    Jag skrev ut Hindersprövningen och Efternamnsblanketten från skatteverkets hemsida och lämnade in underskrivna på skatteverket och de sa att allt var rätt.

  • Mhjärt­aJ
    Äldre 15 Feb 10:34
    #0

    Ja, men när de skickade tillbaka till dig, fick du inte Intyg om vigsel då? Ett papper som prästen skulle skriva på...? På det ena står det "intyg- hidersprövning" o på det andra "intyg vigsel".
    Själv hade jag missat att se det...

  • Fru Cinder­ella
    Äldre 15 Feb 10:35
    #0

    MhjärtaJ

    Jag fick tillbaka 2, ja

    1. Hindersprövning
    2. Efternamn

    Eller? Jo det måste det ha stått.. får väl kika igen när jag kommer hem.. men det stod efternamnsbyte på den andra, det kan jag nästan svära på.

  • Mhjärt­aJ
    Äldre 15 Feb 10:50
    #0

    Kolla igen Jag trodde som du...tills jag dubbelkollade

  • Fru Cinder­ella
    Äldre 15 Feb 10:51
    #0

    .. men men.. jag kan inte ha sett fel!

    Minns ju att rubriken sa "Efternamn" mycket mysko..

    Men i alla fall om det nu är som du säger att det är intygning om vigsel. Hur vet man ang. efternamnet då?? Varför fick man ingen bekräftelse på det eller liknande?

  • mammac­atta
    Äldre 15 Feb 11:03
    #0

    Du får bekräftelse på efternamnsbytet EFTER att prästen lämnat in sin del.

    Jag fick veta genom att jag fick pappret från vägverket först... Snabba som ILLRAR är di i Örebro.

    Om du inte fått ovan nämnda delar, utan nåt annat; ring genast sketteverket! Det är mänskligt att fela - somliga behöver notstöd.

  • mammac­atta
    Äldre 15 Feb 11:05
    #0

    *vinkar till cindy*
    Oroa dig inte - det ordnar sig vettu! Det viktigaste är ändå hindersprövningen - utan den igen vigsel. Resten kan man faktiskt ordna i efterhand!.-D

    *kram*

  • Fru Cinder­ella
    Äldre 15 Feb 11:29
    #0

    Tack sötnosar!

    Ska genast kika när jag kommer hem!

Svar på tråden Intyg om vigsel..??