• Pink Lady
    Äldre 8 Dec 20:56
    2581 visningar
    33 svar
    33
    2581

    Hur viktigt är utseende vid jobb?

    Hej!

    Tänkte bara fråga vad ni tycker.

    Är det viktigt att bemötas av en attraktiv receptionist eller någon som jobbar på t.ex. H&M? Känns det bättre? Får det företaget ett bättre anseende om de har vackra människor som jobbar hos sig?

    Hur utseendesfixerade är ni?

  • Svar på tråden Hur viktigt är utseende vid jobb?
  • Skog
    Äldre 12 Dec 11:48
    #0

    Absolut inget fel på en rund receptionist tycker jag. Det är väl mer klädstil, frisyr etc som gör helhetsintrycket tycker jag. Och en receptionist är ju ansiktet utåt så man måste ju göra ett trevligt intryck.

    Som någon sagt så är ju humöret och hur man handskas med kunder/gäster viktigare än hur liten eller stor man är.

  • vixen not a tramp
    Äldre 12 Dec 15:41
    #0

    Jag undrar FORTFARANDE var gränsen för "mullig version större" går?

  • Caroli­ne75
    Äldre 12 Dec 17:38
    #0

    Alltså, jag är fet som en fläskpadda men jag har inga problem att få jobb.

    Nu ska jag visserligen studera men det är väl helhetsintrycket som gäller. Renlighet och ett gott uppförande samt att vara intresserad av vad intervjuvfolket säger..

    Men sen finns det ju alltid idioter som vill ha något vackert att se på men det är ju deras problem, inte mitt.

  • Pink Lady
    Äldre 12 Dec 21:13
    #0

    Mia.Maria

    Jag vet inte hur jag ska förklara vad jag menar med "mullig version större".

    Om vi säger Hannah som varit programledare på bl.a tv3 tillsammans med Gry, hon är mer än mullig version större skulle jag vilja säga...äh fan de e svårt att förklara vad jag menar. Jag menar en person som kanske har mer än 10kg övervikt men inte är klassad "fet".

  • Legs
    Äldre 3 Jan 22:20
    #0

    Jag är jätteledsen, jag kanske är en hemsk person, men för mig Är det viktigt på många platser. Går jag t ex in i en klädaffär vill jag att expiditernas utseenden skall spegla hur Jag vill se ut när jag lämnar butiken. Helst vill jag se sjukt snygg ut!

    Besöker jag ett läkemedelsbolag vill jag att personen som möter mig skall utstråla hälsa (ej överdrivet överviktig, atletisk, fräsch hy/fräscht hår etc, lycklig), osv.

    Det är superviktigt för mig. Chansen att jag handlar och/eller får ett positivt intryck av företaget minskar rejält om jag inte "inspireras" av vad jag möts av.

    Jag tycker inte sämre om en grovt överviktig eller otvättad person om jag träffar den privat eller så, jag får bara inte samma intryck av dem som jag får av en som följer min bild av vad som "ser hälsosamt ut" eller "ser bra ut" (lite beroende på var jag är).

  • Mirran­da
    Äldre 8 Jan 13:33
    #0

    Jag tycker helt det beror på vad det är för företag som många innan har skrivit här. Viktigast är att man möts av ett öppet intresserat ansikte som visar en god personlighet. Ingen skönhet i världen slår det. Tjock som smal.
    Ofta tror jag det handlar om förväntan med.. på Åhléns förväntar jag mig att tjejerna i Clinique disken ser fräscha ut i en sund bemärkelse. Om jag förväntar mig att en receptionist ska vara smal? Nää inte alls faktiskt. Bara glad välkomnande & mycket hjälpsam. Slåss för henne Pink Lady..

    ...och till"Legs" jag bara måste, hi hi, hur ofta besöker man ett läkemedelsbolag?

  • Little Mermai­d
    Äldre 9 Jan 13:46
    #0

    Jag tycker inte vikten spelar roll, men däremot att man ser fräsch ut, att man tänkt efter lite när man klätt sig och gjort i ordning håret.

    Och till Mirranda: om man är i den branschen händer det väl att man besöker ett läkemedelsföretag. Själv besöker jag läkemedelsföretag varje dag.

  • Mirran­da
    Äldre 9 Jan 14:06
    #0

    Jo det såklart! :)

  • Nickol­ina
    Äldre 14 Jan 20:51
    #0

    Jag tror att utseendet spelar stor roll i arbetslivet. Därmed inte sagt att ett supersnyggt utsende alltid är det som funkar bäst...Jag tror att snygg men inte för snygg är det som är allra bäst (något som stämmer in på de flesta egentligen) Men i vissa yrken måste man vara representativ och jag tror att tex kraftig övervikt kan ligga en väldigt i fatet och även fula kläder och dyl...men det är ju egentligen bara när något är avvikande som det blir ngt negativt...alltså när någon är toktoktoksnygg el motsatsen då....

  • Nickol­ina
    Äldre 14 Jan 20:57
    #0

    Jag arbetar som rekryterare och jag kollar väldigt mkt på helhetsintryck..inte på skönhet men däremot på kroppshållning, fula kläder i dålig kvalitet, ovårdat hår och trasiga naglar. Dåliga tänder och kraftig övervikt är också negativt.

  • Sussib­ell
    Äldre 24 Jan 16:42
    #0

    Enda gången jag bryr mig om de ser bra ut eller inte är hos frisören, där tycker jag det är viktigt att min frisör själv är snygg i håret. Sen tycker jag med att det är viktigast att de är rena och trevliga!!

  • brudkr­onan
    Äldre 24 Jan 17:50
    #0

    Idag var jag och löneförhandlade på mitt nya jobb, och jag tänkte på hur mycket säkrare och nöjdare jag är med mig själv efter att ha gått ner 13 kilo under hösten. Jag känner mig snygg och tillfreds med mig själv - och jag är helt säker på att jag gett ett mer säkert och attraktivt intryck under hela anställningsprocessen än vad jag gjort om jag gått igenom det när jag kände mig fet och oattraktiv.

    Jag är ganska säker på att mitt mer utåtriktade och säkrare sätt både påverkade att jag fick jobbet och framförallt att de var beredda att betala mig en bättre lön för att garantera att jag faktiskt tog jobbet de erbjöd mig. Så min poäng är alltså, att egentligen skall ju inte storlek eller annat utseende påverka i ett rekryteringssammanhang - men jag tror att en människa som är nöjd med sig själv också blir attraktivare att anställa.

    Med det vill jag inte hävda att alla som t ex är överviktiga är missnöjda med sitt utseende - men jag tror att OM man är det som kommer det märkas att man inte är tillfreds i kropp och sinne, det tror jag kan inverka i en rekryteringssituation.

  • brudkr­onan
    Äldre 24 Jan 17:53
    #0

    ...och jag inser nu att det inte alls var det tråden handlade om egentligen... Öh... nej... för min del är det inte viktigt att det är en "vacker" människa som möter mig i butiken eller receptionen. Däremot är det viktigt att de är allmänt trevliga och fräscha... Fast jag håller med föregående talare - min frisör får gärna ha ett snyggt välklippt hår... fast det säger ju egentligen inte så mycket om henne - utan mer om HENNES frisörs skicklighet... ;)

Svar på tråden Hur viktigt är utseende vid jobb?