• Pink Lady
    Äldre 8 Dec 20:56
    2582 visningar
    33 svar
    33
    2582

    Hur viktigt är utseende vid jobb?

    Hej!

    Tänkte bara fråga vad ni tycker.

    Är det viktigt att bemötas av en attraktiv receptionist eller någon som jobbar på t.ex. H&M? Känns det bättre? Får det företaget ett bättre anseende om de har vackra människor som jobbar hos sig?

    Hur utseendesfixerade är ni?

  • Svar på tråden Hur viktigt är utseende vid jobb?
  • Pomodo­ro
    Äldre 9 Dec 16:34
    #0

    Tror du att du kommer fa arliga svar ?
    Alla kommer ju saga att det ar totalt oviktigt hur man ser ut, men i verkliga livet spelar ju utseendet en valdigt stor roll. Och ja, det ger ett battre intryck om man har folk som ar fina i haret, inte overviktiga och har snygg sminkning. Om det sedan ar ratt att det skall vara sa ar ju en helt annan sak. Men vara underliggande varderingar och fordomar ligger nog lite djupare an sa.

  • jocely­n
    Äldre 9 Dec 18:46
    #0

    Jag skulle nog säga att jag hellre bemöts av en TREVLIG receptionist/butiksbiträde etc.

    Vissa företag kräver ett visst utseende av olika skäl. för att t.ex. arbeta som flygvärdinna finns det gränser för hur lång man måste vara samt hur mycket man får väga. Detta är av säkerhetsskäl!

    För att orka med de fysiska testerna gäller det att man är vältränad och uppfyller vissa fysiska krav; gäller t.ex. piloter, brandman/kvinna, polis etc.

    Jobbar man inom vården eller restaurangbranschen är renlighet viktigt och långa naglar,utsläppt hår, kläder som kan fastna i saker samt piercings inte någon hit.

    Rent privat skulle jag säga att det alltid är mer positivt med en människa som tar hand om både sitt yttre och inre, som har hela och rena kläder och som t.ex. inte dyker upp med avskavt nagellack eller med en hemsk andedräkt...

  • pickol­ina
    Äldre 9 Dec 19:06
    #0

    Måste nog hålla med jocelyn där.. Renlig och trevlig är viktigast. Jag tycker faktiskt tom att det kan vara ett plus om personen inte är för snygg (oavsett kön) för det kan vara lite "avskräckande". Sedan gillar jag att se glada, trevliga och "vanliga" människor... :)

  • Lucia0­5
    Äldre 9 Dec 23:46
    #0

    Det är abslut inte väsentligt att personer i t.ex serviceyrken är vackra. Däremot är det viktigt att de är prydliga, fräscha och ser städade ut! :)

  • Fru Cinder­ella
    Äldre 10 Dec 13:49
    #0

    Jag måste säga att det är enormt viktigt hur man ser ut, i alla fall på anställningsintervjun. Man kanske inte behöver vara miss universum. Men med ett hälsosamt yttre t.ex rena naglar, fräscht smink och lukta lite gott kommer man långt med. Eftersom alla lägger vikt på första intrycket, det gör alla går inte att komma i från.

    Tror faktiskt inte jag skulle ex. vilja köpa min brudklänning av någon som står i träningsoverål, och med skitiga naglar.. eller vad säger ni?

  • Pink Lady
    Äldre 10 Dec 14:56
    #0

    Anledningen till att jag frågar är att företaget jag jobbar på är i behov av en receptionist och personen vi nu intervjuat är superbra på alla sätt och vis, men är (usch tycker inte om att säga så) är rätt så rund. Hon är verkligen jättesöt, men jag vet att det kan bli svårt att övertyga vissa om henne just för att hon är mullig version större.

    Jag är beredd att kämpa just för att hon är så bra på alla sätt och tycker inte att utseendet ska sätta käppar i hjulet. Men då några jag argumenterat med menar att ansiktet utåt (som hon då blir) ska se ut på ett visst sätt blir det svårt. *usch dilemma*

  • Pink Lady
    Äldre 10 Dec 14:56
    #0

    ska inte vara smajlgubbe mitt i allt, det var en slutparantes.

  • Fru Cinder­ella
    Äldre 10 Dec 14:57
    #0

    Om någon är mullig eller inte tycker inte jag är vesäntligt, så länge personen ser fräsch ut.

  • Lena+M­attias­=sant
    Äldre 10 Dec 15:52
    #0

    Attraktiv är ointressant men välvårdad är viktigt. Fast jag måste säga att jag njuter mycket av att titta på mina attraktiva arbetskamrater :)

  • jocely­n
    Äldre 10 Dec 16:02
    #0

    Ja...diskrimineringslagarna inom arbetslivet täcker ännu ej in utseende. Om du inte kan se bortom ytan och anställa personen för dennes insats och vad hon kan tillföra företaget tycker jag det är beyond ruttet. Faktiskt. BU!

Svar på tråden Hur viktigt är utseende vid jobb?