• Ninno - 79
    Äldre 2 Oct 15:13
    9397 visningar
    16 svar
    16
    9397

    Prag - några tips?

    Jag och maken har nyss beställt flygbiljetter till Prag i mitten av november. Ser fram emot att åka iväg bara han och jag några dagar!
    Men har ni några riktgt bra tips på vad man gör i Prag? Finns det några måsten man inte får missa? Något speciellt ställe man bara måste se? Någon mat man ska se till att äta?
    Dessutom; har ni några bra förslag på bra hotell? I vilket område ska man bo? Hur långt är det från centrum till "historiska delen" av stan (hette det så? kommer inte ihåg...)

    ALLA tips välkomna för att göra vår lilla bröllopsresa till en riktig härlig upplevelse!

  • Svar på tråden Prag - några tips?
  • jennyo­lars
    Äldre 2 Oct 15:28
    #0

    Hej!
    Vi hade en bröllopshelg i Prag, det var alldeles fantastiskt. Där finns hur mycket som helst att se, vi gjorde det vanliga, Karlsbron, den berömda klockan mm. Vi var även på en marknad i "kinakvarteren" där man kunda köpa allt och pruta rejält.
    Vi bodde på Mövenpick Hotel, en kvartspromenad till historiska centrum. Hotellet var verkligen att rekomendera, fina rum, där man åkte linbana (!) upp till rummen. Det ingick även frukostbuffé med champagne (perfekt på bröllosresa).
    Trevlig resa!

  • Ninno - 79
    Äldre 2 Oct 15:37
    #0

    Vad skönt att höra!
    Hur långt var det till centrala stan från hotellet då? Hur många "stjärnor"? Ca pris?

  • Ninno - 79
    Äldre 2 Oct 17:47
    #0

    Kom igen nu! Nog finns det fler som varit i Prag och kan dela med sig av lite tips?!?

  • Ninno - 79
    Äldre 4 Oct 10:02
    #0

    Inga fler lite mer specifika tips på vart man ska gå? Var och vad ska man äta?
    Nån som varit till Teresienstadt? Hur fixar man guide dit?
    Snälla, kom med lite goda idéer!

  • Brud 2006 - nu lyckli­g fru!
    Äldre 4 Oct 10:17
    #0

    Ninno-79: med vilket flygbolag har ni bokat och till vilket pris? Jag kollar på efter en weekend till början av december.

  • Snöpin­glan
    Äldre 4 Oct 11:46
    #0

    Om ni söker på "Reseguider Prag" på google får ni flera träffar på gratis reseguider att ladda ner.
    Vi var där i våras och åt på en riktigt mysig brasiliansk restaurang, som jag tyvärr inte minns namnet på, skall kolla med min sambo om han minns.

  • OXK
    Äldre 4 Oct 13:22
    #0

    Gillar ni indisk mat så rekomenderar jag restaurangen Taj Mahal. Bästa indiska maten jag någonsin ätit, mums!

  • jennyo­lars
    Äldre 4 Oct 13:44
    #0

    Jag tror att det var ett 4+ stjärnor (säger man så?). Nu minns jag inte priset på hotellet så där precis men vi betalade för flyg Kastrup-Prag turoch retur, två nätter på hotellet 5200kr för oss gemensamt. Helt ok tycker jag. Jag vet att hotellet har en hemsida, sök på google!

  • jennyo­lars
    Äldre 4 Oct 13:47
    #0

    Nu vet jag inte riktigt vad du menar med centrala stan, vi var mest i historiska delen. Där fanns det mycket att se, mycket affärer och många restauranger. Vi var där som sagt bara en helg och då var det fullt tillräckligt.

  • vinter­brud3
    Äldre 4 Oct 17:59
    #0

    Vi var i Prag i somras och det är en OTROLIGT vacker stad. Ang. restauranger så kan jag rekommendera restauranger i gamla stadsdelen. Tyvärr har jag glömt namnen men det var otroligt mysigt där. Mer som ni kan se: karlsbron, borgområdet (citadellet).

    Mitt tips är att köpa en liten reseguide, kostar under 100 kronor när jag köpte i alla fall. Där står massvis som ni kan ha nytta av utan att få en guide.

    Vi märkte att Pragborna uppskattade att man t.ex. beställde mat på tjeckiska osv... då fick lite extra bra service

    Mitt BäSTA tips är att ta med sköna skor för man kan GÅ ÖVERALLT i Prag. Ni hinner mycket på några dagar.

    Vi hade STOR nytta av den lilla reseguiden eller så kan ni gå in på hemsidan om Prag. En annan sak... vi säger Prag men Pragborna säger "Praha".

    Ha det så kul och hoppas att det blir en lyckad resa!

    //vinterbrud3 (det blev lite långt...)

  • Lucia0­5
    Äldre 4 Oct 18:28
    #0

    Något som berörde mig när jag var i Prag var de gamla judiska kvarteren Josefovs med Pinkassynagogan. Kvarteren runt Pragborgen tillhör väl också det man 'måste' besöka samt 'den gyllene gränden'. Jag kan rekommendera att gå med på en guidad rundtur. Dessa guidade turer utgår från 'det astronomiska uret' på 'gamla stadens torg' mitt i centrum. Hela stan är full med gamla vackre byggnader och vackra broar. Ta med sköna promenadskor. Vårt hotell låg vid stadsporten och vid kiosker vid stadsporten kunde man köpa utflykter till bl.a. Teresienstadt. Bor man i närheten av 'gamla stadens torg' så har man nära till det mesta. Staden är inte så stor, så det känns som man har det mesta inom räckhåll.

  • Ninno - 79
    Äldre 4 Oct 18:53
    #0

    Här har det hänt grejer under dagen!
    TACK!!
    Ska kolla lite mer på google vad jag hittar. Men det är problemet att man ju inte får veta av "vanligt folk" vad de tycker om saker och ting. Tycker detta är ett suveränt sätt att få veta vad man ska göra eller vad kan kan skippa för att det inte är så bra....

    Tack igen för alla svar. Fortsätt gärna med mer idéer!

  • Karis Anneli­e
    Äldre 18 Nov 23:17
    #0

    HEJSAN!
    Vi var i prag i början av juni. superfint där asså. egentligen hade man inte behövt hitta på så mycket, det räcker gott att bara spatsera runt, shoppa, titta på alla urtjusiga hus, ta en öl emellanåt på mysiga uteserveringar och njuta av livet.
    Men, vill man göra lite utflykter så finns det ett bra företag där som ordnar sånt. Det är norsk-dansk-svenskt och guiderna är duktiga även om vi hade otur och fick danskar så vi inte förstod så mycket... CODAN AGENTURA heter de.
    www.praginfo.com/pragtur/index.htm

    vi gjorde en stadsrundtur med dem som var lite väl lång,, fick ont i fötterna efter halva.. och sen tog vi Slotts, bryggeri och medeltidsturen, då åkte man en timme buss till ett supervackert slott, där man guidades runt av duktiga guider som berättade om slottets historia och alla vackra föremål och möbler. Sedan fick man se hur öl bryggs, och därpå en medeltidsmiddag med underhållning och supergod superbillig öl :) rekomenderas varmt.

  • Lucia0­5
    Äldre 19 Nov 15:12
    #0

    Ninno - 79:

    Har ni varit i Prag nu? :)
    Hur har ni haft det?? :)

  • Ninno - 79
    Äldre 23 Nov 22:51
    #0

    Ja, vi var i Prag förr förra veckan. Vi är jätte nöjda! Vi tog en guidad busstur första dagen, så resten av dagarna visste vi lite bättre vad vi skulle sikta på att se mer av...
    Hade en mycket avkopplande och bra resa. Hur nöjda som helst!
    Vill passa på att tacka för alla tips!

  • 2007 august­i
    Äldre 26 Nov 10:50
    #0

    Hej hej, jag tillbringar ganska mycket tid i Prag och håller delvbis med allt ovan. Josefovs (judiska kvarteren) är helt fantastiska och en guidad tur rekommenderas varmt där. I närheten där ligger ett väldigt trevligt område. Josefovs avgränsas av gatan Pariska (deras tjusigaste gata) och om man korsar over den och gar in i omradet bakom sa ligger det en massa bra restauranger och barer dit tursiterna inte hittar. Tretter's barär en fulltraff och den gatan ar superbusy pa kvallarna med lokalbefolkning.

    Bra och mysiga mindre hotell är Hotel Golden Wheel i närheten av prag borgen, Hotell Bellagio i närheten av de judiska kvarteren. detta är bra 3 stjärninga hotell där man kan få bra priser )speciellt i Nov) eftersom de inte tillhor kedjor. Hotell Maria Falkensteiner är också ett topp hotell tycker jag.

    För bra restauranger skulle jag säga att undvika allt runt Old Town Square och runt Mala Strana. Dessa är bra restauranger också men så överdyra pga läget... Kolla på hemsidan www.kampagroup.com så hittar du bra restauranger. Ganska dyra också kanske men du får ngt för det. Marco Polo som ligger i judiska kvarteren är också väldigt bra och intill där ligger det en asiatisk restaurang som var väldigt bra.

    Theresienstadt tror jag är helt värt ett besök. Jag har bara varit vid Dachau men det var definitivt värt ett besök.

    En så kallad black light show (fraga pa hotellet) kan ocksa vara kul om det ar daligt vader ngn dag. Kommunism museumet ar fantastiskt om man ar intresserad av historia.

    kommer inte pa ngt mer just nu. Ha det sa kul!

Svar på tråden Prag - några tips?