• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 8 Sep 16:08
    244020 visningar
    289 svar
    289
    244020

    Svampinfektion The NEVER ending story!!!

    Jahapp, nu har man gått och fått svampinfektion igen! Närmare bestämt 14-e gången på 10 månader. Det betyder att jag sammanlagt har gått runt med svampsmärta i 70 dagar. (har oftast kli-svid-smärta i genomsnitt 5 dagar varje gång)
    Har fått rådet att använda pevaryl(som svider som attan) eller canesten otaliga gånger, det har hjälpt men svampen har ändå kommit tillbaka..
    Trodde ett tag att det kanske berodde på mina p-piller så för ca. tre månader sedan tog jag min sista tablett och då fick jag svamp 2 ggr följande månad istället för 1. Jag vet själv att svampen hos mig inte beror på p-piller för jag åt p-piller i fyra år innan jag träffade min fästman. Hade aldrig legat med någon annan innan honom och så fort vi började ligga med varandra så fick jag mina svampproblem.
    Det verkar nästan som om det är sex som gör att jag får svamp, är det någon annan här som också känner att sex eller oralsex leder till svamp?

    Är så innerligt trött på dessa svampinfektioner!!! I canestens informationsblad står det att "de flesta kvinnor får en eller ett par svampinfektioner under sin livstid" LYCKLIGA DEM säger jag!!!
    Jag gör liksom allting "rätt" använder en massa glidmedel, tvättar mig bara med vatten eller olja, tvättar underkläder på hög temperatur, använder mjölksyra, har t.om slutat med socker och äter knappt något bröd alls.

    Fick i alla fall 2 diflucan tabletter utskrivna. Använde den ena och kokade alla mina underkläder, hade inte sex i 10 dagar och smörjde in mig med canestenkrämen i 10 dagar, (samma med min kille) efter instruktioner av läkaren. Läkaren kom med förklaringen att jag måste ha haft kvar svampsporer i mig "längre in" som canestentabletterna inte nådde och därför fick jag upprepade svampinfektioner och att jag inte smörjt mig tillräckligt många dagar med krämen. Och att vi smittade varandra fram och tillbaka.
    Det kändes bra i sammanlagt 24 dagar, men nu har svampen kommit tillbaka igen. Inte helt oväntat.
    Det känns som om olika gynekologer säger olika saker, min gynekolog i min förra stad sa att jag skulle smörja mig med olja och försöka låta svampen läka ut sig själv, medan min nuvarande gynekolog sa att jag ska smörja mig med kräm i 10 dagar istället för 6 för att "all" svamp ska dö. Men svampen är ju för satan inte utanpå underlivet utan INUTI, jag kan smörja hur mycket som helst utan att svampen egentligen dör när svampen är inuti.
    Nu ska jag i alla fall ta nästa diflucan tablett och behandla mig med canesten samtidigt, efter instruktioner från gynekologen.. PUST!

    Men min fråga är i alla fall, om någon med svampproblem har lust att svara,
    hur många gånger i veckan har ni sex, och tror ni att svampen beror på sex/oralsex?

  • Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!
  • Shanno­n
    Äldre 1 Dec 22:27
    #0

    ja men ush.. tänk att din svärmor som är undersköterska VET MER än gynekologerna.. de blir "blinda" av att få liknande fall hela tiden. t.om vi på BT trodde ju att det var svamp i ditt fall.. ush, vilken tur att du inte gav dig!

    men du borde anmäla det tycker jag. eller åtminstone skicka ett mejl eller ringa dem, så att de förstår att är viktigt att undersöka ALLA.. du kunde ju faktiskt dött? eller?

  • bjatch
    Äldre 2 Dec 00:35
    #0

    Okej tjejer... nu ska ni få höra:
    Jag hade svamp lite till och från i ungefär 1,5 år. Av någon konstig skäl kom svampen i samband med att jag glömde en tampong en gång. Jag bodde kollektivt ett tag och mina problem var fortfarande där. Jag flyttade till en egen lägenhet och mina problem försvann. Sen träffade jag min nuvarande och började med p-piller. Sen dess har jag haft svamp hela tiden. Fått alltifrån flukonazol till Diflucan och pevaryl och ingenting har hjälpt. Tills NU!! :)
    Jag slutade med p-piller, jag tog nånting som heter sporanx eller liknande. samtidigt som jag behandlade med cortimyk i 2 veckor (min gyn hjälpte mig, inget jag gjorde på egen hand). Slutat med bindor och tamponger och använder endast m-kopp som är det bästa jag upplevt!!! :)

    lycka till!

  • Johann­aringe­r
    Äldre 2 Dec 09:17
    #0

    Shannon

    Jag vet inte om jag skulle ha kunnat dö, men nurarna skulle helt klart kunnat slås ut, och då krävs ju en transplantation. Sen finns ju risken för en blodförgiftning också, som är jätteallvarligt. Hade tur när jag kom till akuten och träffade en läkare som vägrade låta mig gå, innan dom vistte vad det var jag hade råkat ut för. När jag låg uppe på urologen, kom han upp och pratade med min läkare och krävde att jag skulle få intravenös antibiotika, som funkade!

    Vet att jag borde ringa dom på KK, och skälla lite.. Men det känns inte värt det. Händer det igen ska jag i alla fall stå på mig från början och kräva en gyn-undersökning.

    bjatch

    Vad är en en m-kopp?

  • Shanno­n
    Äldre 3 Dec 05:24
    #0

    www.menskopp.se
    guds gåva till kvinnan ;)

  • martin­ibrude­n
    Äldre 4 Dec 20:37
    #0

    När man får svamp och det är som ett helvete. Vart vänder man sig? Man får ju vänta flera veckor på en tid. Jag fick svamp i fredags och jag var bara tvungen att självbehandla med flukonazol. Jag hade inte kunnat vänta och låta det läka ut eller vänta på gyn.

  • pickol­ina
    Äldre 4 Dec 20:40
    #0

    martinibruden
    Jag har varit patient hos samma gyn i massvis med år och jag får alltid komma omedelbart om jag har problem.. Nu sist jag ringde så var det inget akut så denna gång fick jag ingen tid förrän i jan.. Men som sagt, när det är akut får jag alltid komma omedelbart. Så se till att skaffa dig en bra, permanent gynekolog som du kan vända dig till när/om problem uppstår.

  • pickol­ina
    Äldre 4 Dec 20:41
    #0

    martinibruden
    Det hjälper ju kanske inte denna gång, men i framtiden och det är ju viktigt att tänka på..

  • pickol­ina
    Äldre 4 Dec 20:42
    #0

    martinibruden
    Bor du i sthlm så finns det flertalet gynekolgmottagningar som tar emot akut. Finns säkert att hitta på www.vardguiden.se

  • martin­ibrude­n
    Äldre 4 Dec 20:51
    #0

    Ja jag bor i stockholm
    Jag är ändå rätt säker på att det var svamp denna gång och inget annat. Men känns som jag får det oftare och oftare. Har aldrig haft UVI. Jag blir så himla ledsen/arg/deprimerad. Sjukt trött på mitt underliv! Det tar ju några dagar innan flukonazol har nått rätt koncentration i blodet så att det börjar hjälpa. Tur jag var ensam på jobbet i morse...satt och rev mig som världens idiot.
    Får väl ut och leta upp en bra gynekolog som lyssnar och tar mig på allvar. Hittade en i gamla stan förut som var snäll och bra men hon skulle sluta.

  • pickol­ina
    Äldre 4 Dec 21:10
    #0

    martinibruden
    Ja det är ju just typiskt! Hoppas du hittar någon annan bra. Det är viktigt att ha en bra gyn att vända sig till. Fast det kan ju tyvärr vara svårt att hitta just rätt, men jag tror att man måste vara envis... Vilken oerhörd tur jag har som aldrig haft klåda vid svamp. Peppar, peppar.. -vill inte ha det i framtiden.. ;)

    Hoppas du känner dig bättre snart!

  • Shanno­n
    Äldre 9 Dec 17:40
    #0

    puff..

    cissig? hur går det med dieteN?

  • katty
    Äldre 7 Jan 21:36

    hej! för nästan 2 månader sedan fick jag ( eller trodde det var uiv) jag  kissa jätte ofta och det sved JÄTTE mycket. jag åkte till vårdcentralen och där gjorde jag en uiv test som visa sig att det inte va det! men svedan var kvar.
    Så jag gick till en annan vårdcentral där de visa sig att jag hade lite, och jag fick antibiotika.
    Efter behandlingen sved det fortfarande ibland  så  gjorde en test till som visade sig negativt.
     NU för 4 dagar sen sved det sååå mycket att det inte går och förklara. Svedan gick inte bort på FLERA timmar!! och så fick jag åka in till vårdcentralen igen och berätta mina besvär till läkaren som tittade lite på underlivet men undersökte inte den. Hon sa att det var svamp och gav mig flukonazol samt pevaryl kräm som jag smör in mig med. Men det känns inte som de hjälpt så mycket. Idag klockan 5 på morgonen så sved det i flera timmar igen.
    Jag har nästan ingen klåda alls bara att det svider jätte mycket. Hur långt tid brukar det ta tills flukonazol hjälper?
     

  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 7 Jan 22:37

    Sluta med dessa hemska trosskydd...!!! Eller ha dem verkligen bara när ni måste för de gjorde att jag fick massa problem! Nu har det tack och lov varit lugnt ett bra tag sen jag drog ner och knappt använder längre. Blir den ond cirkel!

  • annika­01
    Äldre 7 Jan 22:56

    Det är ofantligt mycket plast i trosskydd och bindor vilket gör att det blir tätt och därmed fuktigt. Då trivs svampen! I välsorterade hälsokostbutiker finns det trosskydd och bindor som bara innehåller bomull som andas. Dessa kan jag varmt rekommendera! De har säkert fler tips och råd också om man talar om hur det ligger till. Du kanske behöver stärka ditt immunförsvar?

  • Äldre 19 Feb 21:56

    Nu har jag inte läst vad alla andra har svarat, men smörj in med olivolja (extra vergine) typ 2 ggr per dag, sov naken, lufta så ofta du kan och använd kondom med massa glidmedel. Det har funkat för mej.

  • Caroli­ne693
    Äldre 15 Jul 19:30

    Med en lång erfarenhet av svampinfektioner, så kan jag åtmisntone tipsa om lite som kan hjälpa (ibland även för långa tider.) Hade perioder som avslöste en svampinfektion med en annan och inget verkade hjälpa. Nu har jag igen gått med upprepande svampinfektioner i snart 2 månaders tid. Gjorde misstaget i att inte köpa det som hjälper utan provade på att köpa fluconazol (oral tablett) och sedan någon ny sort som skulle upprätthålla slidans normala ph-balans och dyl. Nåja de gav mig nog en någorlunda lugn semester, men klådan fanns där hela tiden, så fick trygga mig till canestens salva, för att lindra den obarmhärtiga klådan som gör att man skrapar sönder hela underlivet (vilket definitivt inte hjälper då man försöker bli av med infektionen...) Nåja, köpte mig en ny tablett och effekten höll en dag och så var vi där igen...(Ja och emellan lyckades jag ju få en sväng av urinvägsinfektion dessutom...)

    Nåja... gav upp med läkemedeln och återgick till det som har hjälpt mig allra bäst och som faktiskt ger resultat. Vårt apotek tar in ett naturligare läkemedel som heter Multi-Gyn actigel. Helt super! Rekommenderar. Återställer balansen och dessutom förebygger framtida svampinfektioner. Dessutom använder vi alltid glidmedlet Woman sensitive Lubricant tillverkat av Swede. Underhåller även det en syrlig flora i underlivet. 
     
     Hoppas att något av dessa kan ge hjälp! Vet EXAKT vilket H********E som man går igenom vid OFTA återkommande svampinfektioner!

  • Äldre 14 Oct 06:34
    Bröllopstokiig skrev 2006-09-08 16:08:33 följande:
    Men min fråga är i alla fall, om någon med svampproblem har lust att svara,
    hur många gånger i veckan har ni sex, och tror ni att svampen beror på sex/oralsex?
    har inte läst alla svaren i tråden, vill bara berätta hur det var för mig. jag hade under ett par år ett evigt besvär med svamp, varje månad. kändes riktigt hopplöst, och jobbigt med de ständiga besöken hos gyn. för mig hjälpte pevaryl/canesten aldrig, kändes som irritationen och svedan blev värre. det som gjorde mig bra var att sluta med p-piller och att ta diflucan/fluconazol 150 mg profylaktiskt 1 g varje månad vid ägglossning. undviker också sex dagarna efter ägglossning då progesteronhalten ökar som mest vilket kan bidra till en svampinfektion. ts, hoppas du hittar nåt som funkar för dig, så du slipper de eviga svampinfektionerna.
  • Tjingt­jing
    Äldre 4 Feb 11:50

    Ta tabletten oralt istället, funkar alltid för mig och jag har återkommande besvär med svamp. 





    Lycka till!  

  • Mon 20 Nov 2023 10:16

    Fluconazol utan recept - euhealth24.com/se/drug/diflucan Dottern min använt detta och det funkade bra. 

Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!