• Katja7­6
    Äldre 17 May 10:41
    9468 visningar
    11 svar
    11
    9468

    Psalm på svenska och tyska?

    Hej!

    Är det någon som känner till en psalm (eller en sång som kan sjungas istället för psalm) som finns på både tyska och svenska? Helst någon utan ett alltför religiöst budskap.

  • Svar på tråden Psalm på svenska och tyska?
  • Ellte
    Äldre 17 May 10:43
    #0

    Psalmer har per definition ett religiöst budskap så den önskan blir svår att lösa... Däremot är jag säker på att det finns psalmer som har både svensk och tysk text. Prata med en kantor!

  • Katja7­6
    Äldre 17 May 10:58
    #0

    Vad jag menar är att psalmen/sången inte ska betona ordet Gud så mycket, t.e.x "En vänlig grönskas rika dräkt" (den finns dock ej på tyska).

  • fruRT
    Äldre 17 May 11:01
    #0

    Härlig är jorden?
    Den tror jag finns på rätt många språk...

    Lycka till!
    /FruRT

  • Katja7­6
    Äldre 17 May 11:14
    #0

    Tack för tipset, men jag tror att "Härlig är jorden" mest sjungs vid begravningar...

    Några andra tips?

  • Ellte
    Äldre 17 May 11:15
    #0

    Härlig är jorden passar ju vid alla tillfällen... Jag har sjungit den många gånger även på andra gudstjänster än begravning :)

  • Kantor­skan
    Äldre 17 May 14:59
    #0

    Håller med. Härlig är jorden är absolut inte enbart en begravningspsalm!! Den är fin i alla samanhang. Guds kärlek är som stranden finns nog översatt till olika språk.

  • Katja7­6
    Äldre 17 May 17:46
    #0

    Jag tycker också att den är fin, men är verkligen inte texten mer avsedd en begravning? T.e.x: "Skön är själarnas pilgrimsgång. Genom de fagra riken på jorden gå vi till paradis med sång." Eller jag kanske misstolkar?

  • physal­is
    Äldre 17 May 18:36
    #0

    Guds kärlek är som stranden(?) och som gräset. (Herr, deine liebe ist wie gras und ufer) Jättepoppis på båda språk, och handlar om kärlek!

  • Kantor­skan
    Äldre 17 May 21:56
    #0

    Tja, vad ska man säga. Pilgrimsvandringen som är temat för psalmen är ju en bild av pilgrimsvandringen till himlen. Jag kanske är lite miljöskadad, för jag tänker inte på texen på det sättet. En själ är ju inte bara något som en död ande utan själen finns väl i oss alla " skön är själens pilgrimsgång" - som att den längtar till himlen, och... ja... det kanske känns dystert men... äch... man kan se den så olika. Känn du vilket som känns bäst för ert bröllop! Men det var kul att resonera om den. Det var nyttigt för mig.

  • Katja7­6
    Äldre 18 May 15:34
    #0

    Tack för alla svar! Vi har bestämt oss för
    "Guds kärlek är som stranden och som gräset". Nu återstår bara nästa problem, att hitta ännu en psalm (för man bör ju ha minst 2 stycken

  • Äldre 1 Feb 15:32
    #11

    Härlig är jorden är från början en julpsalm och betraktas fortfarande så i ursprungslandet Danmark (obs. v. 2: "Änglar den sjöngo...")
    Den är dock användbar i de mest skilda sammanhang.
    En lättsjungen vigselpsalm är Sv ps 82, "Gud, se i nåd till dessa två..."

Svar på tråden Psalm på svenska och tyska?