• skogsk­ulla
    Äldre 15 May 21:32
    12026 visningar
    12 svar
    12
    12026

    snittar till bubbel

    hej
    någon som har tips på lätta snittar till bubblet när gästerna anländer

  • Svar på tråden snittar till bubbel
  • E-tuna
    Äldre 15 May 21:35
    #0

    ...snittar med skagenröra...

  • Lucia0­5
    Äldre 15 May 21:36
    #0

    enklast är att göra olika "röror". Blir inte så pilligt att göra snittarna då.

  • skogsk­ulla
    Äldre 15 May 21:41
    #0

    någon som har några tips på goa röror .......

  • E-tuna
    Äldre 15 May 21:43
    #0

    Laxröra: Creme fraiche, rökt lax, lite citron el. lime, dill, salt o peppar

    Räkröra: som ovanstående fast utan lax och MED dill

    Kycklingröra: som ovanstående fast med finhackad kyckling och lök...utan dill och citron

  • A.M.
    Äldre 16 May 13:03
    #0

    Våra senaste succéöppningar på middagar:

    Snittar av färdiga crostinis med:
    A: Äggröra avrundad med en skvätt tryffelolja (äggröra på 4 ägg behöver ca 1 msk tryffelolja), samt med en sparrisknopp och några flagor pecorino/parmesanost på

    B: En hophackad (ej mixad) röra på tonfisk i olja, persilja, rödlök, kapris och sardeller (1 burk tonfisk, ett knippe persilja, 2 msk av vardera kapris, lök o sardeller är dimensionerna. Bind ev. ihop med en liten slurk olivolja)

    Supergoda och lite överraskande!

  • Äldre 16 May 13:07
    #0

    Det här recepten kommer vi kanske att använda

    Heta räkrullar
    10 portioner
    ? 500 g räkor med skal (=c:a 150 g räkor utan skal)
    ? 1 dl majonnäs
    ? 1/2 dl crème fraiche
    ? 2 msk chilisås
    ? 1/2 msk chilipulver
    ? 2 msk hackad rödlök
    ? 4 ark tunnbröd
    Skala räkorna och hacka dem fint. Rör ihop majonnäs, crème fraiche, chilipulver och chilisås. Vänd ner räkorna och löken. Stryk ut räksmeten på tunnbröden. Rulla ihop till ?rulltårtor? (hit kan förberedas!) och skär i några cm tjocka skivor. Lägg på fat och garnera med färsk körvel eller bladpersilja.

    Parmarullar
    10 portioner
    ? 10 gröna oliver
    ? 10 svarta oliver
    ? 250 g kesella
    ? 1 vitlöksklyfta
    ? 1/2 tsk salt
    ? 1 krm peppar
    ? 4-6 tunnbrödsark
    ? 16 skivor parmaskinka
    Hacka oliverna. Blanda kesellan med oliver och smaka av med pressad vitlök, salt och peppar. Bred krämen på tunnbröden. Lägg på parmaskinkan. Rulla ihop till ?rulltårtor?. Vill man förbereda så lindar man nu in rullarna i plastfolie, och förvarar i kyl. Skär tunnbrödsrullarna i några centimeter tjocka skivor, lägg upp på fat och garnera med en liten basilikakvist.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 16 May 13:08
    #0

    Gåslever eller anklever mousse, finns att köpa över disk i de flesta "hallar" enkelt och gott, med en liten klick sylt ovanpå.

  • A.M.
    Äldre 16 May 13:32
    #0

    Gelé gjord på sauternes-vin är väldigt gott på gås-/ankleversnittar (man kan skära gelén i små kuber som glittrar på ett festligt sätt).

    Rökt lax/rökt renstek ovanpå pepparotsgrädde + rädisa som dekoration är också mumsigt (gärna på mörkt bröd/kavring)

  • Brenda­Starr
    Äldre 16 May 15:46
    #0

    Satt precis och kollade på ica.se och hittade t ex: Västerbottensnurror

    100g västerbottenost
    1 kyld smördegsplatta 225g

    Hyvla lagrad västerbottensost över smördegen. Rulla ihop och skär rullen i skivor. Lägg ut rundlarna på en bakpappersklädd plåt och grädda mitt i ugnen 15-20 min i 225 grader.

    eller vad sägs om det här:
    Crostini med dillkräm, kräftstjärtar och kronärtskocka

    Färdig crostini i påsar
    ½ burk kräftstjärtar i lake
    ½ burk marinerade kronärtskockshjärtan

    Dillkräm:
    1 dl kesella
    4 stjälkar dill
    1 tsk pressad saft av citron
    2 krm salt
    1krm mald vitpeppar

    Garnering:
    Dillkvistar

    Låt kräftstjärtarna och kronärtskockorna rinna av. Dela skockorna i fjärdedelar.
    Mixa kesellan med dillen med mixerstav eller i matberedare. Smaka av med citronsaft, salt och peppar.
    Bred dillkrämen på crostinin, lägg på en bit kronärtskocka och en kräftstjärt. Garnera med en dillkvist.

    Kolla som sagt på www.ica.se - receptsökning, "utökad sökning" under "smårätter" - finns en hel massa spännande!

  • skogsk­ulla
    Äldre 16 May 19:44
    #0

    vad många bra recept. tror ni att man kan göra tunnbrödsrullar dagen innan eller blir de för mjuka då?

  • Äldre 16 May 19:56
    #0

    Kan de bli för mjuka..?

    Bar fråga - det har jag inte ens funderat på. Jag har bara räknat med att det går att göra dem dagen innan. Men jag tror inte det är något problem.

  • feonix
    Äldre 16 May 20:10
    #0

    Jag känner ibland att de blir soggiga och mjuka om tunnbrödsrullarna får ligga för länge.

    Jag gillar skinröra med rödlök, skinka, creme fraiske och gräddfil. Medan min smabo är galen i pepparrot och hamburgerkött. Annars är det bra med färdig ishavsröra (typ rydbergs) och sedan tillsätta räkor. Det blir bättre än att köpa färdig skagen.

    Men jag har satt mammorna på att göra snittar under bröllopsdagen. Jag är dålig på att delegera, men just detta lämnar jag säkert i deras kompetenta händer.

Svar på tråden snittar till bubbel