• tofs
    Äldre 21 Apr 14:21
    8941 visningar
    13 svar
    13
    8941

    hjälp med att formulera meny???

    Finns det någon som är duktig på att formulera menyer...

    Detta ska vi äta:
    Förrät: parmaskinka med melon och rostade solrosfrön & gressini
    Huvudrätt: potatisgratäng, benfri kotlettrad, tzatsiki, grekisk sallad och hjärtformade bröd
    Efterrätt: chesecake... antingen med frukt, bär eller någon sås

  • Svar på tråden hjälp med att formulera meny???
  • Courag­e
    Äldre 21 Apr 14:34
    #0

    Det bästa är att skriva så klart som du gör så att man förstår vad som serveras.

    Vill du få det lite mer poetiskt så kan du beskriva tillagningssätten och råvarornas ursprung.

    Du kan se upp lite med stavningen; det stavas grissini och cheesescake

  • Peon
    Äldre 21 Apr 14:38
    #0

    Cheesecake :)

  • Courag­e
    Äldre 21 Apr 15:42
    #0

    Kul att man ska göra sig märkvärdig och korrigera andra och så skriver man själv som en kratta.. :)

  • Alice_­i_unde­rlande­t
    Äldre 21 Apr 15:43
    #0

    *Tunt skivad parmaskinka serverad med melon, rostade solrosfrön & grissini

    *Helstekt kotlettrad med grekisk sallad, tzatziki, potatisgratäng & hjärtformade kuvertbröd

    *Cheesecake toppad med färska bär & hallonsås (om det nu är det ni ska ha..)

    Kan detta vara nåt?

  • tofs
    Äldre 21 Apr 18:53
    #0

    Tack så mycket för förslagen....
    tar gärna emot fler!

  • tofs
    Äldre 21 Apr 22:05
    #0

    puffar...fler tips?

  • Johann­a = en lat kock
    Äldre 22 Apr 09:37
    #0

    det går ju att kalla kotlettraden för fläskcontrafilé (det är ju en beskrivning av platsen den sitter och är rätt OK)

    eller otyget som många restauranger håller sig med

    fläskytterfilé
    vilket är totalt felaktigt - det finns inget som heter ytterfilé!

  • 070707
    Äldre 22 Apr 16:08
    #0

    Här får du ett förslag/tips på hur du kan skriva din meny...

    Tunnskivad parmaskinka och melonbåt serveras med grissini (Prosciutto di parma e melone)

    Ugnstekt fläskytterfilé och pommes au gratin serveras med sallad, dressing och bröd

    Chesecake på en spegel av hallon

  • Johann­a = en lat kock
    Äldre 23 Apr 09:09
    #0

    hellre kontrafile då!
    fläskytterfilé finns inte - det är ett otyg!

    och undvik att blanda språk - antingen helt på franska eller svenska eller engelska men inte blanda...

    parmaskinka med melon(, rostade solrosfrön och grissini)

    helstekt benfri kotlettrad (alt fläskkontrafilé) med krämig potatisgratäng samt grekisk sallad och tzatsiki,

    cheesecake med säsongens bär (eller ngt)

  • 070707
    Äldre 26 Apr 22:09
    #0

    Kan hålla med dig Johanna om att språken inte ska blandas osv. Men att det inte finns något som heter fläskytterfile har jag svårt att förstå. Detta grundat på att jag hittar rätter med fläskytterfile i många kokböcker och hemsidor, kan bland annat hänvisa till koklandslaget, arla, coop, diverse restauranger och cateringföretag. Om de nu inte finns ett ord i ne.se som heter fläskytterfile, så anser jag att det verkar vara ett vedertaget uttryck i braschen. Kan du förklara för mig varför du anser att det är otyg att använda fläskytterfilé, så kanske jag kan förstå dig bättre?

  • Courag­e
    Äldre 26 Apr 22:37
    #0

    Jag kan också hålla med Johanna om att det är ett otyg med de här nya namnen, för de vilseleder mer än de hjälper. Det här är min invändning:

    Ofta hittar industriföreträdare på fantasinamn för att höja statusen på köttbiten och därmed kunna ta ut ett högre pris. Man lånar alltså glansen från en finare köttdel, tex genom att kalla saker för filé men som styckningshistoriskt sett inte tillhört filébiten. Och så skapar man ett fantasinamn som "fläskytterfilé".

    Kocklandslaget är sponsrat av Scan och Arla, som kräver att kockarna ska använda de här nya fantasinamnen och styckningsdelarna, och sedan kommer köttprodukten ut i handeln under det nya fantasinamnet.

    Fläskytterfilé är ju ingenting annat än en kotlettrad utan ben, och inte har den mycket med filé att göra. Fläskytterfilén kan heller inte tillagas på samma sätt som den riktiga filén. Filénamnet signalerar också en högre köttkvalitet än vad kotlettraden är.

  • Giraff­_Anna
    Äldre 26 Apr 23:23
    #0

    Förrätt: Lövtunn Parmaskinska på melonbotten toppad med rostade solrosfrön & grissini.
    Huvudrätt: Marinerad fläskytterfilé med vitlöksdoftande potatisgratäng, tzatsiki och grekisk sallad.
    Dessert: Cheesecake på hallonspegel och säsongens bär.

    Tog inte med brödet i huvudrätten, tänkte det kunde bli som en liten överraskning. Rolig idé med hjärtbröd, garanterat ett samtalsämne bland borden.

    vet inte om det blev så bra, tyckte det var roligt iaf. Lycka till!

  • 070707
    Äldre 28 Apr 16:07
    #0

    Courage

    Tack för ditt svar. Branschen har verkligen bra fantasi... Snacka om falsk marknadsföring :)

Svar på tråden hjälp med att formulera meny???